ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ Π.Δ. ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΕΙ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ

 
Αιτιολογική Έκθεση
 
Εισαγωγικά

Με το παρόν Προσχέδιο Π.Δ. για τα Επαγγελματικά Δικαιώματα πτυχιούχων μηχανικών ΤΕ αποφοίτων ΤΕΙ του κατασκευαστικού τομέα, δηλαδή Πτυχιούχων Πολιτικών Δομικών Έργων, Πτυχιούχων Πολιτικών Έργων Υποδομής και Πτυχιούχων Τοπογραφίας ή Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας, παρέχεται η δυνατότητα αντικειμενικού καθορισμού των επαγγελματικών δικαιωμάτων των προαναφερθέντων πτυχιούχων μηχανικών ΤΕ αποφοίτων ΤΕΙ, η οποία εκκρεμεί μετά την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, που ακύρωσε την σχετική παράγραφο 2 του Π.Δ. 318/1994.

Προκειμένου με το παρόν Προσχέδιο Π.Δ. να μπορεί να δοθεί μια ικανοποιητική λύση, στο χρονίζον πρόβλημα των Πτυχιούχων Μηχανικών ΤΕ στην απρόσκοπτη και ελεύθερη άσκηση του επαγγέλματός τους ελήφθησαν υπόψη:
1.    Οι προσφερόμενες σπουδές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
2.    Η ευρωπαϊκή νομοθεσία όσον αφορά την εκπαίδευση και την κινητικότητα των εργαζομένων.
3.    Η Ευρωπαϊκή εμπειρία στην οργάνωση των σπουδών και της επαγγελματικής εξέλιξης.
4.    Οι παραγωγικές δομές και διαδικασίες στην Ελλάδα.
5.    Η νομοθεσία της Ελλάδας που διακρίνει τον τεχνικό εφαρμογής.
6.    Η δυνατότητα πιστοποίησης των επαγγελματικών προσόντων.
7.    Η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που ακύρωσε την παράγραφο 2 του Π.Δ. 318/1994.
8.    Η ποιότητα, οικονομία και ασφάλεια των κατασκευών που πρέπει να εγγυώνται οι Τεχνικοί προς το Δημόσιο Συμφέρον.
9.    Η κατοχύρωση του δικαιώματος της εργασίας.
10.    Η Ευρωπαϊκή πολιτική.

Η διακήρυξη της Μπολόνια και το θεσμικό πλαίσιο που ακολούθησε επέφερε τις ακόλουθες αλλαγές:
Εξομοίωσε τα επαγγελματικά προσόντα αποφοίτων τριετούς και πενταετούς εκπαίδευσης μετά την λήψη κάποιων αντισταθμιστικών μέτρων (εξετάσεις ή εμπειρία).
Σύνδεσε άμεσα τα επαγγελματικά προσόντα με την κατά τον νόμο άσκηση του επαγγέλματος συμπεριλαμβανομένου και του τεχνικού ελέγχου.
Οι οδηγίες 89/48/ΕΟΚ, 92/51/ΕΟΚ και 2001/19/ΕΚ καθώς και η πρόσφατη 2005/36/EE καθόρισαν ένα δεσμευτικό πλαίσιο σχετικά με το γενικό σύστημα ισοτίμησης των ακαδημαϊκών τίτλων και αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή παράδοση με βάση τους ακαδημαϊκούς τίτλους και τα επαγγελματικά προσόντα δίνεται το δικαίωμα πρόσβασης σε επαγγελματικές εξετάσεις ή επαγγελματικές ενώσεις, με κάποιου είδους πιστοποίηση τόσο εμπειρίας όσο και γνώσεων.
Η επιτυχία στις επαγγελματικές εξετάσεις ή στην επαγγελματική πιστοποίηση συνεπάγεται αυτόματα και απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων, δηλαδή δυνατότητα ανάληψης ευθύνης ή ελέγχου ή επιθεώρησης.

Τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα

Η τεχνολογική εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει μια μακρά ιστορία που ξεκινάει με τον Ν 388/14 και την ίδρυση Σχολείου εργοδηγών και Σχολείου Γεωμετρών, προσαρτημένων στην Ανώτατη σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ. Επίσης ιδρύεται, Σχολείο Εργοδηγών-Μηχανουργών και Σχολείου Εργοδηγών Χημικής και Μεταλλευτικής Βιομηχανίας, προσαρτημένων στην Ανώτατη Σχολή των Μηχανολόγων του ΕΜΠ. Τέλος, ιδρύεται Σχολείο Τηλεγραφητών, προσαρτημένο στην Ανώτατη Σχολή Ηλεκτρολόγων και Τηλεγραφομηχανικών του ΕΜΠ. Η διάρκεια των σπουδών στις Ανώτατες Σχολές ορίζεται 4ετής και στα προσαρτημένα ειδικά Σχολεία 2ετής.
Στην εξέλιξή τους τα Σχολεία αυτά εξελίσσονται και επεκτείνονται στην Ανωτέρα Σχολή Υπομηχανικών Αθηνών του ΕΜΠ διάρκειας σπουδών 4 ετών, αρκετά υψηλού επιπέδου κατάρτισης.
Αργότερα οι Ανώτερες Σχολές Υπομηχανικών πολλαπλασιάζονται και γίνονται ανεξάρτητες από το ΕΜΠ στην αρχή αλλά και τις λοιπές Πολυτεχνικές Σχολές της χώρας. Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους καθορίζονται σε επίπεδα κατώτερα αυτών, που ισχύουν για τους Διπλωματούχους Μηχανικούς.
Με την ίδρυση των ΚΑΤΕ και ΚΑΤΕΕ οι Ανώτερες Σχολές Υπομηχανικών υποβαθμίζονται σε κύρος λόγω αντίστοιχης μείωσης της διάρκειας σπουδών σε αυτά από τετραετή σε τρία έτη και παράλληλης μερικής μείωσης του γνωστικού εύρους, που παρέχουν στους αποφοίτους τους. Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους παραμένουν τα ίδια με αυτά των αντίστοιχων Σχολών Υπομηχανικών σύμφωνα με τον Ν.298/76.
Με την Ίδρυση των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΤΕΙ) με τον Ν.1404/83 δημιουργούνται Σχολές, που ανήκουν στην Ανώτερη Εκπαίδευση, θεωρούνται αναβαθμισμένες σε σχέση με τα ΚΑΤΕΕ αλλά δεν διακρίνονται από την απονομή στους αποφοίτους τους επαγγελματικών δικαιωμάτων. Στους αποφοίτους των ΤΕΙ, που από την αρχή της ίδρυσής τους προσπαθούν να αναβαθμιστούν διεκδικώντας τη συμμετοχή τους στη λεγόμενη «ενιαία τριτοβάθμια εκπαίδευση» επιτρέπεται να ασκούν τα επαγγελματικά δικαιώματα, που είχαν καθοριστεί, πριν 20 έτη περίπου, για τους αποφοίτους των Σχολών Υπομηχανικών με βάση τον Ν.1865/89. Παράλληλα δε γίνεται προσπάθεια αναβάθμισης και του εκπαιδευτικού προσωπικού τους. Ήδη με τον Ν.2621/1998 οι βαθμίδες Καθηγητού και Επίκουρου Καθηγητή ΤΕΙ απαιτούν ιδιαίτερα υψηλά προσόντα από τους υποψηφίους ανάλογα των αντίστοιχων βαθμίδων των ΑΕΙ.
Το 2001 με τον Ν. 2916 τα ΤΕΙ εντάσσονται στην Ανώτατη Εκπαίδευση με τετραετή διάρκεια σπουδών με ταυτόχρονη συμπλήρωση των βαθμίδων του εκπαιδευτικού προσωπικού ώστε αυτές να αντιστοιχούν κατΆ όνομα και περιεχόμενο με αυτές των μελών ΔΕΠ του ΕΜΠ και των λοιπών Πολυτεχνικών Σχολών της χώρας. Εν προκειμένω μάλιστα διαπιστώνεται ότι τα απαιτούμενα προσόντα των μελών Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΤΕΙ είναι διατυπωμένα σαφέστερα και πληρέστερα από τα αντίστοιχα των μελών ΔΕΠ έτσι ώστε να αποφεύγονται οι όποιες ασάφειες και παρερμηνείες, που μπορούν να οδηγήσουν σε ουσιαστική μείωση των ποιοτικών κριτηρίων των μελών ΔΕΠ, που τελικά καταλαμβάνουν τις αντίστοιχες βαθμίδες ΔΕΠ σε σχέση με αυτές των ΤΕΙ. Αναφορικά δε με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ΤΕΙ ο Νόμος 2916/2001 εξισώνει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων παλαιότερων Σχολών ΤΕΙ τριάμισι ετών διάρκειας φοίτησης αλλά και των αποφοίτων ΚΑΤΕΕ και ΚΑΤΕ, με αυτά που απονέμονται στους αποφοίτους των νέων Σχολών ΤΕΙ τετραετούς φοίτησης.
Από τις διατάξεις του Ν.2916/2001 «Διάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης και ρύθμιση θεμάτων του τεχνολογικού τομέα αυτής» κρίνεται σκόπιμο να αναφερθούν οι παρακάτω:
- Η περίπτωση β) της παραγράφου 1 του άρθρου 1, όπου αναφέρεται ότι «τα ιδρύματα των δύο τομέων της ανώτατης εκπαίδευσης λειτουργούν συμπληρωματικά, με διακριτές φυσιογνωμίες και με ρόλους, σκοπό και αποστολή που διαφοροποιούνται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για τον πανεπιστημιακό τομέα και τον τεχνολογικό τομέα».
- Η περίπτωση αα) της παραγράφου 2 του άρθρου 1, όπου αναφέρεται ότι τα ΤΕΙ δίνουν έμφαση στην εκπαίδευση στελεχών εφαρμογών, τα οποία «αποτελούν συνδετικό κρίκο μεταξύ γνώσης και εφαρμογής, αναπτύσσοντας την εφαρμοσμένη διάσταση των επιστημών και των τεχνών στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία».
- Η περίπτωση β) της παραγράφου 6 του άρθρου 6, όπου αναφέρεται ότι «τα επαγγελματικά δικαιώματα όσων αποφοιτούν από τα ΤΕΙ μετά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού είναι τα ίδια με αυτά που καθορίζονται με τα προεδρικά διατάγματα, που έχουν εκδοθεί κατά ειδικότητα, σύμφωνα με τις διατάξεις του στοιχείου γΆ της παρ. 2 του άρθρου 25 του Ν.1404/1983. Τα προεδρικά διατάγματα, που θα εκδοθούν με τις αυτές διατάξεις μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου και θα αφορούν σε ειδικότητες για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί σχετικά προεδρικά διατάγματα, θα ισχύσουν για όλους τους αποφοίτους ΤΕΙ του οικείου Τμήματος, ανεξάρτητα από το χρόνο αποφοίτησής τους».

Είναι φανερό από τις παραπάνω αναφορές ότι αναγνωρίζεται μια εξελικτική διαμόρφωση των προσόντων των αποφοίτων ΤΕΙ, που εμπεριέχει τα δεδομένα απόκτησης τίτλων σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η διαδικασία αυτή δεν είναι ούτε ξένη ούτε πρωτόγνωρη για τα τεχνικά επαγγέλματα. Ισχύει μάλιστα διεθνώς η αρχή ότι οι απόφοιτοι οποιουδήποτε τεχνολογικού εκπαιδευτικού ιδρύματος δεν καθίστανται έτοιμοι αλλά ικανοί για άσκηση επαγγέλματος.
Σήμερα οι Πτυχιούχοι Μηχανικοί απόφοιτοι ΤΕΙ στο μόνο επαγγελματικό χώρο στον οποίο δεν έχουν πρόσβαση είναι ο χώρος των μελετών του Δημοσίου. Σύμφωνα με τον Ν 3316/2005 θα έχουν δυνατότητα πρόσβασης και στις μελέτες δημοσίου εφόσον αυτό προκύψει από τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.

Χαρακτηριστικά του Περιεχομένου Σπουδών των Πτυχιούχων Μηχανικών του Κατασκευαστικού Τομέα

Το Περιεχόμενο Σπουδών των Τμημάτων από τα οποία αποφοιτούν οι Πτυχιούχοι Μηχανικοί του Κατασκευαστικού Τομέα (προαναφερθείσες τρεις ειδικότητες) καλύπτουν όλο το εύρος εφαρμογής του αντίστοιχου επιστημονικού τομέα, που υπηρετούν. Ειδικότερα οι Πτυχιούχοι Μηχανικοί της κατηγορίας αυτής είναι απόφοιτοι ενός 4-τούς κύκλου σπουδών, ο οποίος έχει ως στόχο την απόκτηση βασικών γνώσεων, που αφορούν σε συγκεκριμένες και με σαφήνεια οριοθετούμενες τεχνικές γνωστικές περιοχές. Οι αποκτούμενες αυτές βασικές γνώσεις αντιπροσωπεύουν τα σύγχρονα επιτεύγματα της τεχνολογίας και της τεχνικής σε όλο το εύρος της γνωστικής περιοχής (state-of-the-art/state-of-the-practice), τις οποίες οι απόφοιτοι των ΤΕΙ πρέπει να τις εφαρμόζουν με επιτυχία. Χαρακτηριστικό γνώρισμα του περιεχομένου σπουδών ενός Πτυχιούχου Μηχανικού είναι ένα αυστηρά διαρθρωμένο και ιεραρχημένο πρόγραμμα σπουδών με θεωρητικά μαθήματα και απαραίτητη πρακτική εξάσκηση, που είναι πανομοιότυπο σε όλα τα ΤΕΙ αντίστοιχης κατεύθυνσης. Ο Πτυχιούχος Μηχανικός ΤΕ δηλαδή ως εκ της φύσεως των σπουδών του εκπαιδεύεται ώστε να εφαρμόζει τις τεχνικές επιστήμες μέχρι τα υπάρχοντα γνωστικά όριά τους.. Ο Πτυχιούχος Μηχανικός ΤΕ σε αντίθεση με τον Διπλωματούχο Μηχανικό δεν έχει την δυνατότητα άμεσης επέκτασης των γνωστικών ορίων μιας επιστημονικής περιοχής. Για να την αποκτήσει απαιτείται να καλύψει το γνωστικό έλλειμμα του σε θεωρητικές γνώσεις. Ακαδημαϊκά αυτό εκφράζεται μέσω της μη άμεσης πρόσβασης στη διαδικασία εκπόνησης διδακτορικής διατριβής. Η πρόσβαση αυτή επιτυγχάνεται μόνο μέσω της απαραίτητης προϋπόθεσης απόκτησης μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών επιπέδου MASTER OF SCIENCE σύμφωνα με τα αγγλοσαξονικά πρότυπα ή απόκτησης του Διπλώματος του Διπλωματούχου Μηχανικού.
Χαρακτηριστικά αναφέρονται οι στόχοι του Περιεχομένου Σπουδών των παρακάτω ΤΕΙ στις προαναφερθείσες ειδικότητες σύμφωνα με τις εκδοθείσες Υ.Α.:
• Τμήμα Πολιτικών Δομικών Έργων του ΤΕΙ Σερρών (Υ.Α. Αριθ. 52411/Ε5/25.5.2005): «Το Τμήμα έχει ως αποστολή να παρέχει στους σπουδαστές τα απαραίτητα εφόδια, που εξασφαλίζουν την άρτια κατάρτισή τους για επιστημονική και επαγγελματική σταδιοδρομία και εξέλιξη. Με την ολοκλήρωση των σπουδών του ο πτυχιούχος του Τμήματος αποκτά τις απαραίτητες επιστημονικές και τεχνολογικές γνώσεις και ικανότητα για να μπορεί να απασχολείται σε όλους τους τομείς του γνωστικού αντικειμένου του Τμήματος, είτε ως αυτοαπασχολούμενος, είτε ως υπεύθυνος ή στέλεχος σχετικών επιχειρήσεων, οργανισμών και υπηρεσιών».
• Τμήμα Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας του ΤΕΙ Σερρών (Υ.Α. Αριθ. 52411/Ε5/25.5.2005): «Το Τμήμα έχει ως αποστολή να προάγει την ανάπτυξη και τη μετάδοση των γνώσεων στην τεχνολογία και την επιστήμη που περιλαμβάνει το παραπάνω γνωστικό αντικείμενο, με τη διδασκαλία και την εφαρμοσμένη έρευνα και να παρέχει στους σπουδαστές τα απαραίτητα εφόδια που εξασφαλίζουν την άρτια εκπαίδευση και κατάρτιση τους και την επιστημονική και επαγγελματική τους σταδιοδρομία και εξέλιξη. Με την ολοκλήρωση των σπουδών τους, οι πτυχιούχοι του Τμήματος αποκτούν τις απαραίτητες, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, θεωρητικές και τεχνολογικές και τεχνικές δεξιότητες ώστε να μπορούν να απασχοληθούν σε όλους τους τομείς του γνωστικού αντικειμένου του Τμήματος, είτε ως αυτοαπασχολούμενοι είτε ως υπεύθυνοι ή στελέχη σχετικών ιδιωτικών ή δημοσίων επιχειρήσεων, οργανισμών και υπηρεσιών».
• Τμήμα Πολιτικών Έργων Υποδομής του ΤΕΙ Πάτρας (Υ.Α. Αριθ. 40512/Ε5/19.4.2006): «Το περιεχόμενο σπουδών του Τμήματος καλύπτει το γνωστικό αντικείμενο της εφαρμογής των τεχνικών επιστημών στη μελέτη, επίβλεψη και κατασκευή τεχνικών έργων υποδομής, που περιλαμβάνουν: έργα οδοποιίας, υδραυλικά, γεωτεχνικά, τοπογραφικά και άλλα. Με την ολοκλήρωση των σπουδών τους οι πτυχιούχοι του Τμήματος αποκτούν τις απαραίτητες εξειδικευμένες επιστημονικές, τεχνολογικές, τεχνικές γνώσεις και ικανότητες ώστε να δραστηριοποιούνται επαγγελματικά και να ασχολούνται αυτοδύναμα είτε σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες, στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα με τη μελέτη, έρευνα και εφαρμογή της τεχνολογίας πάνω σε σύγχρονους και ειδικούς τομείς έργων και εργασιών του γνωστικού αντικειμένου του Τμήματος».

Σε αντιδιαστολή με την αποστολή των Πτυχιούχων ΤΕΙ οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί είναι απόφοιτοι ενός 5-τους κύκλου σπουδών στα Πολυτεχνεία ή στις Πολυτεχνικές Σχολές, η δομή του οποίου διαμορφώνεται πάνω σε ένα ευρύ φάσμα θεωρητικών γνώσεων των μαθηματικών και φυσικών επιστημών με στόχο την απόκτηση ικανοτήτων για έρευνα σε συγκεκριμένες επιστημονικές εμβαθύνσεις. Ο Διπλωματούχος Μηχανικός εκπαιδεύεται με άλλα λόγια ώστε να έχει την δυνατότητα να διευρύνει τα υπάρχοντα γνωστικά όρια των τεχνικών επιστημών διατυπώνοντας νέες μεθόδους και πρακτικές. Το χαρακτηριστικό αυτό προσόν των Διπλωματούχων Μηχανικών σε ακαδημαϊκή ορολογία εκφράζεται με την δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στη διαδικασία εκπόνησης διδακτορικής διατριβής.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η διαφοροποίηση στη φυσιογνωμία των Πτυχιούχων Μηχανικών ΤΕ αποφοίτων ΤΕΙ από τους Διπλωματούχους Μηχανικούς είναι καθαρά ακαδημαϊκή και εστιάζεται στην δυνατότητα περαιτέρω έρευνας κυρίως της βασικής και της προχωρημένης. Όσον αφορά στο εύρος των επαγγελματικών δικαιωμάτων όπως αυτά προκύπτουν από το περιεχόμενο σπουδών, αυτά δεν διαφοροποιούνται από αυτά των Διπλωματούχων Μηχανικών στα αντίστοιχα επιστημονικά και τεχνικά πεδία (δομικοί μηχανικοί, υδραυλικοί μηχανικοί, τοπογράφοι κ.ο.κ.).

Πλαίσιο Αντικειμενικού Καθορισμού Επαγγελματικών Δικαιωμάτων

Η εισαγωγή ενός αντικειμενικού, διεθνώς αποδεκτού και αναγνωρισμένου συστήματος χορήγησης επαγγελματικών προσόντων στους αποφοίτους των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας πρέπει να ξεκινήσει άμεσα, και να έχει ως βάση τις παρακάτω αρχές:

• Θα πρέπει να μη δίδονται απεριόριστα επαγγελματικά δικαιώματα αμέσως μετά την αποφοίτηση. Αμέσως μετά την αποφοίτηση θα χορηγούνται με την κατάλληλη πιστοποίηση δυνατότητες περιορισμένων επαγγελματικών δικαιωμάτων. Πλήρης πρόσβαση στα επαγγελματικά δικαιώματα μπορεί να δίνεται μετά την παρέλευση εύλογου χρονικού διαστήματος ώστε να υπάρχει η δυνατότητα αξιολόγησης της εμπειρίας, των επιπρόσθετων σπουδών κ.λ.π. ΄Έτσι δίνεται και η δυνατότητα παρακολούθησης της επαγγελματικής εξέλιξης.
• Θα πρέπει να υπάρχει ένας φορέας πιστοποίησης τόσο των σπουδών (ακαδημαϊκών προσόντων) όσο και των επαγγελματικών προσόντων για όλους τους Μηχανικούς. Ο φορέας αυτός μπορεί να είναι το Τ.Ε.Ε. Το Τ.Ε.Ε. όμως θα πρέπει να φροντίσει για την διεξαγωγή της πιστοποίησης κατά τρόπο αδιάβλητο, αμερόληπτο και αξιόπιστο. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να ικανοποιεί όλες τις διεθνείς απαιτήσεις και να λάβει πιστοποίηση από το ΕΣΥΔ. Με δεδομένο το γεγονός ότι ο επαγγελματικός τίτλος Διπλωματούχος Μηχανικός και το εκπαιδευτικό σύστημα, που έχει υιοθετηθεί για την απονομή του τίτλου αυτού στη χώρα μας προέρχεται από το Γερμανικό Ανώτατο Εκπαιδευτικό Σύστημα, που διέπει τις σπουδές του μηχανικού, προτείνεται ο ενιαίος φορέας πιστοποίησης να έχει προβεί στις αναγκαίες ενέργειες αμοιβαίας αναγνώρισης με αντίστοιχο φορέα πιστοποίησης των σπουδών Γερμανικών Πολυτεχνείων αναγνωρισμένο από το Συμβούλιο Πιστοποίησης (AKKREDITIERUNGSRAT) της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.
• Η αξιολόγηση και η πιστοποίηση των σπουδών στις Σχολές και Τμήματα από τα οποία αποφοιτούν μηχανικοί πρέπει να αποσαφηνίζει το επίπεδο των ακαδημαϊκών προσόντων των αποφοίτων τους χρησιμοποιώντας αντικειμενικούς δείκτες επαγγελματικών προσόντων, όπως αυτοί θα οριστικοποιηθούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το πέρας των σχετικών διαβουλεύσεων που έχουν ήδη ξεκινήσει στην Ε.Ε.. Τα αποτελέσματα της διαδικασίας αυτής, στη συνέχεια, να αποτυπώνονται με σαφήνεια και ακρίβεια στην διαδικασία χορήγησης επαγγελματικών προσόντων στους αποφοίτους των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από τον ενιαίο φορέα πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων.
• Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας θα αποσαφηνιστεί πλήρως το γεγονός ότι η εκπαιδευτική διάκριση μεταξύ αποφοίτων ΤΕΙ και Πολυτεχνικών Σχολών είναι καθαρά ακαδημαϊκή και αφορά αποκλειστικά στην διαδικασία απόκτησης Διδακτορικού Διπλώματος. Οι μεν απόφοιτοι των σημερινών Πολυτεχνικών Σχολών ως Διπλωματούχοι Μηχανικοί θα έχουν άμεση δυνατότητα πρόσβασης στην ακαδημαϊκή διαδικασία απόκτησης Διδακτορικού Διπλώματος δεδομένου ότι το δίπλωμά τους μετά από πενταετείς ουσιαστικές σπουδές είναι επιπέδου MASTER OF SCIENCE σύμφωνα με το Αγγλοσαξονικό σύστημα. Οι δε απόφοιτοι των ΤΕΙ ως Πτυχιούχοι Μηχανικοί μπορούν να έχουν πρόσβαση στην ακαδημαϊκή διαδικασία απόκτησης Διδακτορικού Διπλώματος υπό προϋποθέσεις, δεδομένου ότι το πτυχίο τους αντιστοιχεί σε πτυχίο BACHELOR OF ENGINEERING τετραετούς διάρκειας.

Επειδή η υλοποίηση ενός αντικειμενικού συστήματος χορήγησης ουσιαστικών επαγγελματικών προσόντων απαιτεί διαδικασίες και χρονοδιαγράμματα δεδομένης έκτασης και προκειμένου να αρθεί άμεσα η ομηρία όλων των αποφοίτων των ΤΕΙ στην μη άσκηση του δικαιώματος της εργασίας προτείνεται η διατύπωση προσωρινών πλην όμως ικανοποιητικών ρυθμίσεων, όρων και διατάξεων, προσαρμοσμένο στο νομικά διαμορφωμένο τυπικό πλαίσιο άσκησης των τεχνικών επαγγελμάτων του μηχανικού που θα τους εξασφαλίζει αυτό το στοιχειώδες κοινωνικό τους δικαίωμα άμεσα.
Με βάση το σκεπτικό αυτό προτείνονται οι παρακάτω προσωρινές ρυθμίσεις, όροι και διατάξεις για την άμεση αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων ΤΕΙ του κατασκευαστικού τομέα δηλαδή:

Α) Πτυχιούχων Πολιτικών Δομικών Έργων ως μέρος των αντίστοιχων επαγγελματικών δικαιωμάτων των Διπλωματούχων Πολιτικών Μηχανικών.
Β) Πτυχιούχων Πολιτικών Έργων Υποδομής ως μέρος των αντίστοιχων επαγγελματικών δικαιωμάτων των Διπλωματούχων Πολιτικών Μηχανικών και Διπλωματούχων Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών
Γ) Πτυχιούχων Τοπογράφων και Πτυχιούχων Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας ως μέρος των αντίστοιχων επαγγελματικών δικαιωμάτων των Διπλωματούχων Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών.