Ριζοσπαστικές λύσεις για το κυκλοφοριακό στην Αθήνα

    Οι ειδικοί τονίζουν πως το μέτρο των μονών - ζυγών έχει «πεθάνει». Στο «στόχαστρο» μπαίνει η παράνομη στάθμευση. Ποια μέτρα προτείνονται
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ  
Το τέλος του συστήματος των μονών - ζυγών στα όρια του δακτυλίου της πρωτεύουσας, η επιβολή αστικών διοδίων, ο διαχωρισμός του οδοστρώματος σε ζώνες υψηλής κυκλοφορίας, στο μοντέλο που είχε ακολουθηθεί το 2004, αλλά και η είσοδος των ΙΧ στο κέντρο βάσει του... λήγοντα αριθμού κυκλοφορίας, αποτελούν τις βασικές προτάσεις των συγκοινωνιολόγων στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προσεχές διάστημα για τη λύση του κυκλοφοριακού.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, θα συνεχιστεί αδιάκοπα το... κυνήγι της παράνομης στάθμευσης ΙΧ και δικύκλων στο κέντρο της Αθήνας, ενώ ήδη διερευνάται το ενδεχόμενο πολύ σύντομα και σε συνεργασία και με τον Δήμο Αθηναίων να υπάρξει μείωση των θέσεων στάθμευσης των αυτοκινήτων, προκειμένου να δημιουργηθούν καινούργιες θέσεις για μοτοσικλέτες.
Ταυτόχρονα στις προτεραιότητες του υπουργείου εντάσσεται η πιλοτική εφαρμογή των «διαδρόμων των λεωφορείων», οι οποίοι θα εφαρμοστούν στο υφιστάμενο δίκτυο των λεωφορειολωρίδων, το οποίο στο εξής θα αστυνομεύεται εντατικά, ενώ θα πυκνώσουν και τα δρομολόγια των λεωφορείων, προκειμένου να γίνει ταχύτερη η μετακίνηση.
Γεγονός είναι, πάντως, ότι παρότι η επιβολή των αστικών διοδίων εξακολουθεί να αποτελεί σημείο διαφωνίας μεταξύ των συγκοινωνιολόγων, όλοι συμφωνούν ότι το μέτρο του δακτυλίου με την είσοδο των μονών - ζυγών έχει ήδη «πεθάνει».
Ο συγκοινωνιολόγος Νότης Παρασκευόπουλος, ένας από τους εισηγητές του μέτρου των μονών - ζυγών είναι σαφής: «Ο δακτύλιος στη σημερινή του μορφή θα πρέπει να καταργηθεί. Δεν έχει λόγο ύπαρξης. Το μέτρο αυτό αν και είχε εφαρμοστεί πιλοτικά για... έξι μήνες, ήδη μετρά 27 χρόνια ζωής, δεδομένου ότι εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 1982.
Αναποτελεσματικό
Τότε, στόχος μας ήταν η καταπολέμηση του νέφους και είχαμε εξαρχής τονίσει ότι αν το μέτρο παρατεινόταν για περισσότερο από έξι μήνες, θα καθίστατο πλήρως αναποτελεσματικό, δεδομένου ότι όλοι θα προσπαθούσαν να αποκτήσουν ένα δεύτερο αυτοκίνητο, το οποίο μάλιστα θα ήταν και σαράβαλο, καθώς οι πολίτες δεν θα μπορούσαν να συντηρήσουν δύο καινούργια οχήματα».
Η ιστορία δικαίωσε τους φόβους των εισηγητών του μέτρου, καθώς ο στόλος των αυτοκινήτων στην Αθήνα φτάνει σήμερα τα 3 εκατομμύρια, όταν το 1982 δεν ξεπερνούσε τα 430.000.
Την ίδια στιγμή έχουν εκδοθεί χιλιάδες άδειες ελευθέρας εισόδου, ενώ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, ένας στους τρεις οδηγούς παραβιάζει συστηματικά τους περιορισμούς και το 43% των οικογενειών διαθέτει πλέον δύο αυτοκίνητα.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ ΘΑ ΚΟΡΕΣΤΟΥΝ ΣΕ 2-3 ΧΡΟΝΙΑ
Διόδια και διεύρυνση πεζόδρομων - ποδηλατόδρομων
Ετοιμος να επικαιροποιήσει την πρότασή του για την επιβολή αστικών διοδίων στην Αθήνα και να την υποβάλει εκ νέου στη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δηλώνει ο συγκοινωνιολόγος Ευάγγελος Ματσούκης, ο οποίος κάνει λόγο για «κυκλοφοριακή χρεοκοπία της πρωτεύουσας»:
«Στην Αθήνα επικρατεί αυτή τη στιγμή το απόλυτο κυκλοφοριακό χάος. Η ετήσια αύξηση της κυκλοφορίας υπολογίζεται σε 10%, ενώ σε 2-3 χρόνια το σύνολο των δρόμων θα είναι κορεσμένο, δεδομένου ότι οι περισσότεροι άξονες βρίσκονται ήδη στα όρια του κορεσμού», τονίζει. Ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι οι πεζόδρομοι και οι ποδηλατόδρομοι θα πρέπει να προχωρήσουν.
Διευκρινίζει, πάντως, ότι η διαχείριση του στόλου των 3 εκατομμυρίων αυτοκινήτων δεν μπορεί να περιμένει την ολοκλήρωση αυτών των δικτύων: «Το πρόβλημα είναι εδώ, μπροστά μας. Κι αυτός είναι ο λόγος, για τον οποίο επαναφέρω την πρόταση των διοδίων πόλης».
Η μελέτη του καθηγητή συγκοινωνιολογίας προτείνει:
Την εφαρμογή ηλεκτρονικών διοδίων στα όρια του σημερινού δακτυλίου, με τα οποία είναι εξοικειωμένοι οι Αθηναίοι.
Την ταυτόχρονη κατάργηση του μέτρου των μονών-ζυγών.
Τη διατήρηση των ωρών απαγόρευσης, δηλαδή 6.00 π.μ. - 9.00 μ.μ. για τις μέρες Δευτέρα - Παρασκευή για τα οχήματα που δεν θα πληρώνουν το αντίτιμο. Αντίθετα θα επιτρέπονται κατά την ίδια μέρα (έως τις 12 τα μεσάνυχτα) η είσοδος και η έξοδος (όσες φορές επιθυμεί) από την περιοχή ελέγχου σε όποιον πληρώσει μία φορά.
Την εξαίρεση των μόνιμων κατοίκων, των δικυκλιστών και άλλων ειδικών ομάδων από την υποχρέωση πληρωμής διοδίων. Ως προς το αντίτιμο, η πρόταση του κ. Ματσούκη έκανε λόγο για 5 ευρώ, κάτι, όμως, το οποίο ο ίδιος θεωρεί πλέον ότι θα πρέπει να αναθεωρηθεί προς τα πάνω.
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΔΑΚΤΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΩΡΙΔΩΝ ΥΨΗΛΗΣ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑΣ
Πρόταση για την άμεση κατάργηση του δακτυλίου, αν και υπήρξε ένας εκ των εμπνευστών του, κάνει ο Νότης Παρασκευόπουλος, ο οποίος εκτιμά ότι το κυκλοφοριακό μέλλον της πρωτεύουσας θα βελτιωνόταν σημαντικά με τη δημιουργία των λεγόμενων «λωρίδων υψηλής πληρότητας». Ουσιαστικά πρόκειται για διαχωρισμό του οδοστρώματος σε δύο κατηγορίες στους μεγάλους οδικούς άξονες.
Στις λωρίδες υψηλής πληρότητας θα μπορούν να κινούνται και τα ταξί, τα οποία έχουν αποκλειστεί από τις λεωφορειολωρίδες, καθώς επίσης και τα ΙΧ, στα οποία θα επιβαίνουν ο οδηγός και δύο επιβάτες, εξηγεί ο κ. Παρασκευόπουλος. Η τρίτη λωρίδα θα ανήκει σε όλους, ενώ στο τοπικό οδικό δίκτυο θα μπορούσαν να επεκταθούν τα συστήματα ήπιας κυκλοφορίας, στα οποία θα μπορούν να κυκλοφορούν όλοι, αλλά χωρίς τη δυνατότητα να αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. «Το κλειδί», σύμφωνα με τον ίδιο, είναι «η πλήρης αποτροπή της παράνομης στάθμευσης», τονίζει.
Ο ίδιος δηλώνει αρνητικός στην επιβολή αστικών διοδίων, σημειώνοντας πως «αν δουλέψει σωστά το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης, τα διόδια δεν είναι απαραίτητα, καθώς το κόστος της στάθμευσης θα ισοσταθμίζει ένα πιθανό αντίτιμο διοδίων».
ΜΟΝΟ ΤΡΕΙΣ ΦΟΡΕΣ ΤΟΝ ΜΗΝΑ
Είσοδος στον δακτύλιο με βάση τον λήγοντα
Πρόταση για την είσοδο των ΙΧ αυτοκινήτων στον Δακτύλιο με βάση τον... λήγοντα αριθμό κυκλοφορίας τους, όπως αναγράφεται στην πινακίδα, προσανατολίζεται να κάνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Γιάννης Χανδάνος.
«Στα όρια του σημερινού Δακτυλίου και με μία παντελώς ανέξοδη μέθοδο θα μειώσουμε την είσοδο στο κέντρο για κάθε ΙΧ σε τρεις φορές τον μήνα», τονίζει ο κ. Χανδάνος, εξηγώντας ότι, αν ο αριθμός κυκλοφορίας ενός αυτοκινήτου λήγει σε 3, ο ιδιοκτήτης του θα μπορεί να προσεγγίζει το κέντρο με αυτό μόνο στις 3, 13 και 23 κάθε μήνα.
«Το μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί στα όρια του σημερινού Δακτυλίου ή και σε μία διευρυμένη περιοχή», σημειώνει. Ο ίδιος γνωρίζει πολύ καλά ότι η πρότασή του θα εγείρει κύμα αντιδράσεων: «Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι θέλουμε και να επωμιστούμε το κόστος.
Η λύση στο κυκλοφοριακό δεν θα πρέπει να βασίζεται στο πώς θα πάει άνετα ένα αυτοκίνητο στον προορισμό του, αλλά στο πώς θα φτάσουν γρήγορα πολλοί επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών. Αλλωστε, παρά τις αστοχίες του, το δίκτυο των ΜΜΜ προσφέρει πολλές εναλλακτικές και συνδυασμένες λύσεις για τη μετάβαση στις περιοχές που βρίσκονται εντός Δακτυλίου».
Αναφερόμενος στην επιβολή αστικών διοδίων, ο πρόεδρος του ΣΕΣ τονίζει πως «και η τιμολόγηση αποτελεί ένα εργαλείο για τη διαχείριση της κυκλοφορίας». Σημειώνει, ωστόσο, ότι ένα τέτοιο σύστημα απαιτεί τεράστιο κόστος και ένα πανίσχυρο θεσμικό πλαίσιο λόγω της χρήσης καμερών.
ΚΟΜΙΣΙΟΝ
Στο τραπέζι τα αστικά διόδια
Το ζήτημα της επιβολής αστικών διοδίων στις πόλεις της Ευρώπης επαναφέρει η Κομισιόν, η οποία το εντάσσει στη δέσμη μέτρων προς συζήτηση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλά και τα κράτη μέλη, στο πλαίσιο του διαλόγου για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας.
Το σχέδιο δράσης της Κομισιόν περιλαμβάνει ενέργειες για το διάστημα 2009-2012 και είναι χαρακτηριστικό ότι η ανταλλαγή απόψεων γύρω από τα συστήματα τιμολόγησης που ισχύουν σε ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις αποτελεί μία από τις πρώτες προτεραιότητες, η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή έως το τέλος της χρονιάς.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο διάλογος πρέπει να ξεκινήσει σύντομα, δεδομένου ότι βάσει των πρόσφατων στοιχείων το 72% του πληθυσμού της Ευρώπης ζει σήμερα σε αστικές περιοχές, στις οποίες μάλιστα παράγεται το 85% του ΑΕΠ της.
Την ίδια στιγμή εννέα στους δέκα Ευρωπαίους πολίτες πιστεύουν ότι το κυκλοφοριακό στην περιοχή τους θα πρέπει να βελτιωθεί, ενώ θεωρούν ότι οι επιλογές στον τρόπο μετακίνησης και ταξιδιού επηρεάζουν σημαντικά όχι μόνο την ανάπτυξη και το περιβάλλον, αλλά και την οικονομική ευρωστία κατοίκων και επιχειρήσεων.
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11424&subid=2&pubid=7500898