Και νέα διόδια και φοροαδίκημα

Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Φορολογικό αδίκημα θα θεωρείται η μη πληρωμή διοδίων. Τη σχετική νομοθετική ρύθμιση προωθεί το υπουργείο Υποδομών, προφανώς ως αντίδοτο στην αυξανόμενη δυσαρέσκεια των οδηγών, που αρνούνται να φορτωθούν το «πάπλωμα» των συμβάσεων για τους αυτοκινητόδρομους. Θα στηρίζεται στο επιχείρημα ότι το Δημόσιο χάνει έσοδα μέσω του ΦΠΑ.
Μαζί έρχονται και νέα διόδια, αυτή τη φορά στην Εγνατία οδό των 610 χλμ., που ξεκινά από τα Μάλγαρα και τον Πολύμυλο. Οι οδηγοί θα πληρώνουν για να καλυφθεί το κόστος συντήρησης του αυτοκινητόδρομου που υπολογίζεται σε 100 ευρώ τον χρόνο και να αποπληρωθούν δάνεια ύψους 400 εκατ. ευρώ που έχουν συναφθεί με εγγύηση τα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια. Πρόκειται για διόδια δύο «ταχυτήτων»:
* Ο σταθμός που λειτουργεί εδώ και χρόνια στα Μάλγαρα εντάσσεται στο σύστημα της Εγνατίας και στα τέλη Ιουλίου αυξάνονται οι τιμές. Ο οδηγός ΙΧ θα πληρώνει 2,8 ευρώ, έναντι 2 ευρώ σήμερα. Θα καλύπτει απόσταση 80 χλμ. από το Δερβένι Θεσσαλονίκης ώς τη Βέροια. Μέρος των εσόδων θα δίνεται στην κοινοπραξία του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός-Κλειδί ως αντάλλαγμα για τη μη λειτουργία του σταθμού στο Αιγίνιο, που προβλέπεται από τη σύμβαση του έργου. Οι δύο σταθμοί απέχουν περίπου 10 χλμ. και η ταυτόχρονη λειτουργία τους θα ταλαιπωρούσε τους οδηγούς. Επιπλέον, οι κάτοικοι του Αιγίνιου δεν θα πληρώνουν για να μετακινηθούν μέσα στον νομό τους. Στα τέλη Αυγούστου θα λειτουργήσει νέος σταθμός στον Πολύμυλο, που θα καλύπτει το τμήμα Βέροια-Σιάτιστα, μήκους 70 χλμ. με διόδιο επίσης 2,8 ευρώ για τα ΙΧ.
* Στα υπόλοιπα 460 χλμ., από τη Σιάτιστα ώς την Ηγουμενίτσα και από τη Θεσσαλονίκη ώς τους Κήπους Αλεξανδρούπολης, θα εγκαινιαστεί από τις αρχές του 2011 το σύστημα της «βινιέτας», αφού λόγω χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου δεν κρίνονται βιώσιμα από οικονομική άποψη τα παραδοσιακά διόδια. Πρόκειται στην ουσία για αγορά χρόνου, από μία ημέρα έως τρεις μήνες και σε χαμηλή τιμή η οποία δεν έχει καθοριστεί, που θα δίνει το δικαίωμα κίνησης ενός οχήματος στο καθορισμένο δάστημα. Η ένταξη στο σύστημα θα γίνεται σε εξουσιοδοτημένα καταστήματα, αλλά και μέσω κινητού και Internet.
Από το 2013
Από τις αρχές του 2013 θα ισχύσει το ενιαίο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων για το σύνολο των αυτοκινητόδρομων της χώρας, όπως ανακοίνωσε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, διευκρινίζοντας ότι, λόγω της οικονομικής κρίσης και των υψηλών επιτοκίων, δεν μπορεί να προχωρήσει η προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ για επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων και μείωση του ύψους των διοδίων.
«Τα έργα είναι αιχμάλωτα των προβλημάτων», υπογράμμισε ο Δημήτρης Ρέππας, ο οποίος έκανε λόγο για ελλείψεις στις μελέτες και την προετοιμασία, που προκαλούν καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα και επιβάρυνση των προϋπολογισμών. Ανέφερε χαρακτηριστικά την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης, που ακυρώθηκε και η ανάδοχος κοινοπραξία διεκδικεί ως αποζημίωση από το Δημόσιο 410 εκατ. ευρώ! Ηταν ιδιαίτερα αιχμηρός για τις συμβάσεις με τους αυτοκινητόδρομους, σημειώνοντας ότι οι καθυστερήσεις στην παράδοση των εργοταξίων επιτρέπουν στους εργολάβους να εγείρουν αξιώσεις σε βάρος του Δημοσίου. Σημείωσε ότι η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων μέσα σε ένα χρόνο, που ορίζουν οι συμβάσεις, ήταν ανέφικτη και ενημέρωσε ότι ώς τώρα έχει παραδοθεί το 30-38% των χώρων.
Μίλησε επίσης για προβλήματα σχεδιασμού, κατονομάζοντας τις περιπτώσεις της Κλόκοβας στον αυτοκινητόδρομο Αντίρριο-Γιάννενα, καθώς και το τμήμα του Καϊάφα, για τα οποία εκκρεμούν προσφυγές. Στην τελευταία περίπτωση μάλιστα η Κομισιόν έχει αποστείλει εδώ και ένα χρόνο αιτιολογημένη γνώμη και είναι ορατό το ενδεχόμενο παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Οι μεγάλες εκπτώσεις και οι ελλείψεις στις μελέτες έχουν δημιουργήσει προβλήματα και στα υπόλοιπα έργα, τα οποία για να ολοκληρωθούν χρειάζονται συμπληρωματικές συμβάσεις ύψους 110 εκατ. ευρώ.
Διαβούλευση
Προανήγγειλε ότι σύντομα θα ξεκινήσει διαβούλευση μέσω του Διαδικτύου για το νέο θεσμικό πλαίσιο μελετών και έργων, σημειώνοντας ότι τα κριτήρια για την επιλογή θα είναι η μικρότερη τιμή, η μείωση του χρόνου κατασκευής και η αύξηση της περιόδου της εγγύησης που παρέχει ο κατασκευαστής για την ποιότητα του έργου. Ανακοίνωσε επίσης ότι πραγματοποιείται έλεγχος για καταγγελίες που έχουν γίνει από εργοληπτικούς φορείς για πλαστές εγγυητικές και διαβεβαίωσε ότι στο εξής οι υπηρεσίες θα ελέγχουν τα στοιχεία μέσω των τραπεζών.
Δημοπρατήσεις
Το υπουργείο προγραμματίζει ώς το 2012 τη δημοπράτηση νέων έργων συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ, από τα οποία το 1,1 δισ. μέσα στο τρέχον έτος. Η αρχή θα γίνει από το τμήμα Καρτέρι-Πάργα στην εθνική οδό Ηγουμενίτσας-Πρέβεζας.
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=20/05/2010&id=164245