Γιατροί, δικηγόροι, επιχειρηματίες, έμποροι κρύβουν 50 δισ €

Πενήντα δισεκατομμύρια ευρώ -που θα μπορούσαν να αποφέρουν 9 δισ ευρώ πρόσθετα έσοδα στο κράτος-, «κρύβουν» κάθε χρόνο από την εφορία.
Πενήντα δισεκατομμύρια ευρώ -που θα μπορούσαν να αποφέρουν 9 δισ ευρώ πρόσθετα έσοδα στο κράτος-, «κρύβουν» κάθε χρόνο από την εφορία, επιχειρηματίες, γιατροί, δικηγόροι, έμποροι και γενικά οι αυτοαπασχολούμενοι, επισημαίνει σε ανάλυση της η Εθνική Τράπεζα. Οι συνεχείς έλεγχοι και το άνοιγμα των τραπεζικών λογαριασμών, σε Ελλάδα και εξωτερικό, προτείνονται ως λύσεις για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Μάλιστα το ποσό των 9 δισ ευρώ αντιστοιχεί στο 3,8% του ΑΕΠ και θα αρκούσε για να καλύψει περισσότερο από το 1/3 της συνολικής δημοσιονομικής προσαρμογής που απαιτείται για την περίοδο 2010-2014.
Και όπως σημειώνουν οι αναλυτές της ΕΤΕ τα 6 από αυτά τα 9 δισ ευρώ, κάνουν «φτερά» λόγω φοροδιαφυγής /φοροαποφυγής εισοδημάτων φυσικών προσώπων.
Στην μελέτη της Εθνικής με τίτλο: Φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων, εκτιμώντας τα περιθώρια άντλησης πρόσθετων εσόδων μεταξύ των άλλων υπογραμμίζεται πως:
Τα «κρυφά εισοδήματα» φτάνουν κάθε χρόνο στα 50 δισ ευρώ, όπως προκύπτει από τη διαφορά ανάμεσα στο δηλωθέν εισόδημα από πηγές εκτός μισθωτής εργασίας και στο εισόδημα που αναλογεί βάσει των εθνικών λογαριασμών.
Επίσης σύμφωνα με την μελέτη:
Υπάρχει συσσώρευση δηλώσεων στο επίπεδο του αφορολόγητου ορίου τόσο για τους μισθωτούς (12.000 ευρώ) όσο και για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι οι φορολογούμενοι με μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια (βλ. επιχειρηματίες, γιατροί, δικηγόροι, έμποροι) και μισθωτοί δηλώνουν κατά μέσο όρο εισόδημα 25.000 ευρώ.
«Εξομαλύνοντας τις παρατηρούμενες στρεβλώσεις των κατανομών και αυξάνοντας το μέσο εισόδημα της ομάδας υψηλού εισοδήματος των μη μισθωτών στις 42.000 ευρώ, καταλήγουμε σε μία ανάλογη εκτίμηση ενός περιθωρίου αύξησης των φορολογικών εσόδων που υπερβαίνει τα 9 δισ ευρώ ετησίως» υπογραμμίζει η ανάλυση της ΕΤΕ.
Μάλιστα προτείνει σειρά μέτρων για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής όπως είναι:
•        Η ουσιαστική και άμεση επιβολή ποινών και δημοσίευση ονομάτων σημαντικών περιπτώσεων αποδεδειγμένης φοροδιαφυγής.
•        Προληπτικός έλεγχος της κίνησης των τραπεζικών λογαριασμών, στα πλαίσια τακτικών φορολογικών ελέγχων και όχι μόνο σε περιπτώσεις που ήδη τεκμαίρεται σημαντική φοροδιαφυγή καθώς και με συνεργασία με άλλες χώρες για παροχή σχετικών δεδομένων.
•        Δειγματοληπτική άσκηση φορολογικών ελέγχων σε κατηγορίες ατόμων με υψηλά τεκμαρτά εισοδήματα αλλά χαμηλά δηλωθέντα εισοδήματα με προτεραιότητα τη αποκόμιση των μέγιστων δυνητικών εσόδων κατά εξεταζόμενη περίπτωση και όχι τη μεγιστοποίηση των φορολογικών ελέγχων στο σύνολο της οικονομίας.
•        Η αξιοπιστία των φοροελεγκτών θα μπορούσε να ενισχυθεί με την εισαγωγή συστήματος προαιρετικού ελέγχου.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=30219147