ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β

 

 

* Παραγγελία - παραλαβή σκυροδέματος

* Υποδείγματα εντύπων, δελτίων

* Έντυπο ελέγχου ποιότητας σκυροδέματος

* Παράδοση δοκιμίων σκυροδέματος –  αποτελέσματα ελέγχου   

 


 

 

Θ.  Γ.  Βουδικλάρης

Πολιτικός Μηχανικός

Α.   Παραγγελία   

Για να αποκτήσεις το σκυρόδεμα που θέλεις, με τις ιδιότητες που θέλεις και την ικανότητα που πρέπει αυτό να έχει, για να σου λύσει τα προβλήματα που πρόκειται να αντιμετωπίσεις, πρέπει :  

·      να ξέρεις να το διαλέξεις, να το προσδιορίσεις, ανάλογα με τις ανάγκες που πρέπει να καλύψεις και να ικανοποιήσεις  

·      να το παραγγείλεις σωστά, ώστε με τρόπο απολύτως σαφή να δώσεις στον παραγωγό του να αντιληφθεί το σύνολο των απαιτήσεών σου, για να σου δηλώσει και να συμφωνήσει μαζί σου την οικονομική του αξία

·      να μπορείς να ελέγξεις αν το σκυρόδεμα που σου στέλνουν είναι αυτό που ζήτησες και αν ικανοποιεί τις απαιτήσεις των Κανονισμών, της εγκεκριμένης - συμβατικής μελέτης και της λειτουργικότητας του έργου

Στην ουσία η παραγγελία του σκυροδέματος και η δήλωση της αντίστοιχης τιμής του από τον παραγωγό, αποτελεί την «συμφωνία», μια προφορική συνήθως, άτυπη (ισχυρή όμως) «σύμβαση» προμήθειας του υλικού. Και επειδή πολύ συχνά, στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων στα ιδιωτικά έργα, την παραγγελία την κάνει ο κύριος του έργου και όχι ο μηχανικός, ο σύμβουλος μηχανικός (μελετητής ή επιβλέπων ή τεχνικός σύμβουλος) πρέπει να του δώσει όλα τα στοιχεία, ώστε αυτή να είναι σωστή και πλήρης. Πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει ο ίδιος να ξέρει καλά τις απαιτήσεις των Κανονισμών και της νομοθεσίας, αλλά επίσης να έχει γνώση των αναγκών, που προκύπτουν από τις συνθήκες του έργου, τοπογραφικές (παραθαλάσσιο κλπ.), γεωγραφικές (σε περιοχή κατηγορίας IV), κατασκευαστικές (μέσα στο νερό ή τη θάλασσα, τρόπο μεταφοράς, συμπυκνώσεως κλπ.), λειτουργικές (μειωμένης υδροπερατότητας, ανθεκτικό σε επιφανειακή τριβή κλπ.) και φυσικά αντοχή, εργασιμότητα (κάθιση), ανθεκτικότητα κλπ.

Ένας καλός τρόπος για την ικανοποίηση αυτής της ανάγκης είναι να αναγράφεται στα σχέδια ξυλοτύπων εφαρμογής της στατικής μελέτης, ένας Πίνακας Παραγγελίας Σκυροδέματος σαν αυτόν που ενδεικτικά παρατίθεται παρακάτω και που έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα να λειτουργεί ως υπομνηστικό των Κανονισμών και για τον ίδιο τον μηχανικό. Η στάθμη διαστρώσεως (που επηρεάζει το μήκος της μπούμας), δεν αναγράφεται, επειδή συνήθως το ίδιο εργοστάσιο προμηθεύει σκυρόδεμα από την θεμελίωση και επομένως γνωρίζει ποιόν όροφο αφορά η επόμενη διάστρωση, αλλιώς δίνεται και αυτή η πληροφορία.

 

 

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑΣ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ  

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΚΑΘΙΣΗΣ

ΕΠΙΘΥΜΗΤΗ ΚΑΘΙΣΗ

ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΚΟΚΚΟΣ

ΔΟΚΙΜΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΥΒΙΚΑ

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΠΙΧΡΙΣΜΑΤΟΣ

ΣΥΜΠΥΚΝΩΣΗ

 

ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ

α)   Αντλησιμότητα

β)   Στεγανότητα

γ)   Παραθαλάσσιο περιβάλλον

δ)   Χημικές προσβολές   

ε)   Αντοχή σε επιφαν. φθορά

στ) Μέσα σε νερό ή θάλασσα

ζ)   Χαμηλή θερμοκρασία

η)  Κριτήριο Ε ( < 20 m3 )  ΚΤΣ

:

:

:

:

:

:

:

:

 

 

:

:

:

:

:

:

:

:

:

85 m3   

C 20/25

S 3

12 - 14 cm

31.5 mm

15Χ15Χ15 cm  

ναι

δονητές μάζας   

 

    

ναι

πιθανώς

ναι

όχι

όχι

ίσως

όχι

πιθανό, αν γίνει ξεχωριστή διάστρωση μόνο στύλων

 

Θα ήταν ευχής έργον αν η συμμετοχή του επιβλέποντος μηχανικού στην διαδικασία παραγγελίας του σκυροδέματος ήταν μεγαλύτερη και πρέπει ασφαλώς να γίνεται προσπάθεια να είναι ουσιαστικώτερη. Σε μια τέτοια, βελτιωμένη, διαδικασία, θα μπορούσε ο επιβλέπων μηχανικός να σχηματίζει προσωπική αντίληψη, με επί τόπου επίσκεψη και αυτοψία, των δυνατοτήτων του εργοστασίου παραγωγής και της εκ μέρους του τηρήσεως των απαιτήσεων του ΚΤΣ και του Προτύπου ΕΛΟΤ 346, για την καλή και σύννομη λειτουργία του. Πολύ συνοπτικά οι απαιτήσεις αυτές είναι οι επόμενες: 

α)    Να υπάρχει Διπλωματούχος Μηχανικός ως υπεύθυνος παραγωγής και ποιότητας 

β)    Η ποιότητα του σκυροδέματος να παρακολουθείται στο εργοστάσιο από τον παραγωγό με δοκίμια, τα αποτελέσματα των ελέγχων να τηρούνται σε μητρώα, να υπολογίζεται η τυπική απόκλιση του συγκροτήματος και να συντάσσονται τα κατάλληλα διαγράμματα        

γ)    Να υπάρχουν εγκαταστάσεις αποθηκεύσεως και ζυγίσεως όλων των υλικών, αδρανών - τσιμέντου - νερού            

δ) Να υπάρχουν αναμικτήρες (μίξερ) επί των οποίων θα αναγράφεται ο μέγιστος επιτρεπόμενος όγκος παρτίδας και η ταχύτητα αναμίξεως. Να υπάρχει επίσης συσκευή που θα μετρά τον χρόνο αναμίξεως και δεν θα επιτρέπει την πρόωρη εκκένωση    

ε) Να υπάρχουν οι απαραίτητες συσκευές και διατάξεις για την εκτέλεση των απαιτουμένων ελέγχων : αντοχής, εργασιμότητας, ομοιομορφίας και περιεκτικότητας αέρος.

Πέραν αυτών των απαιτήσεων των κειμένων διατάξεων, που πρέπει να τηρούνται υποχρεωτικώς, είναι σκόπιμο να διερευνάται η (προαιρετική, πέραν της υποχρεώσεως) προσπάθεια της βιομηχανίας, για περαιτέρω βελτίωση ή σταθεροποίηση της ποιότητας του παραγομένου προϊόντος, όπως :      

·          Ηλεκτρονική ζύγιση υλικών και τροφοδότηση του αναμικτήρα, με αυτόματη σύνδεση με «καταγραφικό»        

·          Ετοιμότητα παραδόσεως των διαφόρων κατηγοριών και ειδικών απαιτήσεων σκυροδέματος, με έτοιμες μελέτες συνθέσεως για κάθε περίπτωση       

·          Οργανόγραμμα λειτουργίας, για την εξασφάλιση σταθερής στάθμης της ποιότητας παραγωγής       

Είναι εξ άλλου προφανές ότι μια τέτοια (ορθή) διαδικασία θα είχε νόημα και θα ήταν αποδοτική, αν ο μηχανικός είχε το δικαίωμα να απορρίψει το εργοστάσιο που επέλεξε ο κύριος του έργου, σε περίπτωση που θα το κρίνει ανεπαρκές και ακατάλληλο.            

Ο μηχανικός (μελετητής, επιβλέπων ή τεχνικός σύμβουλος) θα μπορούσε επίσης να εκτιμά τις ενδεχόμενες δυσχέρειες του υπ’ όψη έργου, να δίνει τις κατάλληλες πληροφορίες για την πυκνότητα των οπλισμών και τις διαστάσεις των στοιχείων που θα σκυροδετηθούν και να συνεργάζεται με τον παραγωγό για να αντιμετωπίσουν από κοινού τις δυσκολίες αυτές, όπως επίσης και τις δυσκολίες προσπελάσεως και εκτιμήσεως του αναγκαίου χρόνου μεταφοράς, τοποθετήσεως ή στηρίξεως της αντλίας, επιλογής του κατάλληλου μεγέθους της (μήκος μπούμας αντλίας), ενδεχόμενης παρεμβολής χρόνου κοινής ησυχίας στη διάστρωση, προσδιορισμού του ρυθμού τροφοδοσίας, χρήσεως προσθέτων κλπ. Θα μπορούσε επίσης να ζητήσει στοιχεία έλέγχου της καταλληλότητας του νερού (οι γεωτρήσεις των εργοστασίων σκυροδέματος διατρέχουν ενίοτε τον κίνδυνο να αντλούν λίγη θάλασσα), ιδιαίτερα και απαραίτητα προκειμένου για διάστρωση προεντεταμένου σκυροδέματος.

Ακόμα, να εξετάσει την υφιστάμενη δυνατότητα αποστολής καταγραφικού δελτίου ή και ζυγολογίου κάθε φορτίου, να διατυπώσει το αίτημα χορηγήσεως (σωστών) μητρών δοκιμίων και ικανοποιήσεως κάθε άλλης ανάγκης που υφίσταται για το συγκεκριμένο έργο και τις συνθήκες κατασκευής ή/και λειτουργίας του. Και τέλος να συνεργασθεί στην συνεκτίμηση του υπολειπομένου χρόνου διαστρώσεως, συναρτήσει του αναγκαίου χρόνου μεταφοράς, αναλόγως της αποστάσεως εργοστασίου - εργοταξίου, των συνθηκών κυκλοφορίας κλπ. και στην λήψη των ενδεδειγμένων αποφάσεων, αν ο χρόνος αυτός εμφανίζεται μικρός και ανεπαρκής. Ασφαλώς πρέπει να δηλώσει την επιθυμητή ημερομηνία και την ώρα αφίξεως του πρώτου φορτίου, αλλά και να ζητήσει την διενέργεια αυτοψίας από εκπρόσωπο του εργοστασίου, για την πλήρη ενημέρωση του παραγωγού στις πραγματικές συνθήκες του έργου και την ανάληψη εκ μέρους του των σχετικών ευθυνών.  

Από το άλλο μέρος η μονάδα παραγωγής πρέπει να ζητήσει στοιχεία της ταυτότητας του παραγγέλλοντος (ονοματεπώνυμο ή Εταιρεία, διεύθυνση, τηλέφωνα κλπ.)       

Δεν θα πρέπει να περάσει απαρατήρητο, ότι ο επιβλέπων μηχανικός (που είναι ασφαλώς υπεύθυνος για την αποδοχή ή απόρριψη του αποστελλομένου από τον παραγωγό σκυροδέματος), θα βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση, αν τυχόν θεωρήσει ότι το σκυρόδεμα αυτό δεν ικανοποιεί τις απαιτήσεις των Κανονισμών, των προδιαγραφών και της μελέτης, χωρίς ευθύνη του παραγωγού, λόγω κακής παραγγελίας. Αυτό και μόνον αρκεί για να φανεί η σημασία που πρέπει να δίνει ο μηχανικός στην παραγγελία σκυροδέματος, έστω και αν ο κύριος του έργου την θεωρεί δική του αρμοδιότητα ή δικαίωμα.              

 

Β. Παραλαβή

Την προσκόμιση κάθε ποσότητας σκυροδέματος στο έργο, συνοδεύει το Δελτίο Αποστολής. Αυτό πρέπει, κατ’ αρχήν, να δίνει όλες τις πληροφορίες οι οποίες αποδεικνύουν ότι τηρήθηκαν όλες οι απαιτήσεις της παραγγελίας, και επί πλέον όλες τις πρόσθετες πληροφορίες - δηλώσεις του τρόπου παρασκευής, κατά τις απαιτήσεις του ΚΤΣ και κατά τις ανάγκες λήψεως των αποφάσεων του έργου. Το Δελτίο Αποστολής προσκομίζεται εις διπλούν, ούτως ώστε, μετά την υπογραφή του από τον εκπρόσωπο του κυρίου του έργου και τον εκπρόσωπο του εργοστασίου παραγωγής, κάθε πλευρά να κρατάει από ένα αντίγραφο. 

Ως προς τα αναγραφόμενα από τον παραγωγό στοιχεία, το Δελτίο Αποστολής θα έπρεπε να επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης.        

Η υπογραφή του Δελτίου Αποστολής από τον κύριο του έργου ή εκπρόσωπό του, αποδεικνύει την «κατά τεκμήριο» τήρηση των αναγραφομένων σ’ αυτό και αποτελεί την παραλαβή του σκυροδέματος, που δημιουργεί την υποχρέωση πληρωμής του. Εκ των υστέρων αμφισβήτηση μπορεί να γίνει:  

·      για την ποσότητα του σκυροδέματος, ο τελικός προσδιορισμός της οποίας γίνεται μετά την δεύτερη ζύγιση του αυτοκινήτου - «βαρέλας» μεταφοράς ή μετά τον προσδιορισμό του ειδικού βάρους του σκυροδέματος με την βοήθεια του βάρους των δοκιμίων ή μετά την επιμέτρηση της συνολικής ποσότητας διαστρώσεως του υπ’ όψη τμήματος του έργου 

·      για την αντοχή του σκυροδέματος, η οποία θα προσδιορισθεί τελικώς σε 28 ημέρες στο εργαστήριο, από την θραύση των δοκιμίων            

·      για αναγραφές επί του Δελτίου, που ενδεχομένως θα αποδειχθούν ψευδείς και δόλιες      

 Ο παραλαμβάνων το φορτίο και υπογράφων το Δελτίο Αποστολής, πρέπει να είναι αρμόδιος, εξουσιοδοτημένος και επαρκώς κατατοπισμένος, ώστε να ενεργεί υπεύθυνα, με γνώση της βαρύτητας των ενεργειών του και της σπουδαιότητάς τους για την ποιότητα του έργου. Ο επιβλέπων μηχανικός (ή κάποιος βοηθός του) θα πρέπει να θεωρηθεί αυτοδικαίως αρμόδιος για την παραλαβή, όπως επίσης και ο κύριος του έργου. Εξουσιοδοτημένος θα μπορούσε να είναι ένας εργοδηγός ή υπεργολάβος ή έμπειρος τεχνίτης, κατά προτίμηση πρόσωπο που δεν έχει συμφέρον που να ωθεί προς ανειλικρινή παραλαβή. Αν πάντως δεν υπάρχει τέτοιο αρμόδιο πρόσωπο στο εργοτάξιο, η παραλαβή θα μπορεί να θεωρηθεί συντελεσθείσα, με την χρησιμοποίηση του σκυροδέματος στο έργο και την κοινοποίηση του αντιγράφου του Δελτίου Αποστολής στον παραγγείλαντα.            

Οι απαιτούμενες ενέργειες για μια σωστή παραλαβή και ενεργό παρακολούθηση των διαδικασιών μεταφοράς και διαστρώσεως ενός συνήθους φορτίου σκυροδέματος, πρέπει να περιλαμβάνει συνοπτικά τα επόμενα:   

1.    Έλεγχο της ακεραιότητας της σφραγίδας του αυτοκινήτου μεταφοράς («βαρέλας»), για την διαπίστωση ότι αυτό περιέχει την συνολική ποσότητα σκυροδέματος που φόρτωσε στο εργοστάσιο 

2.    Έλεγχο της αναγραφόμενης κατηγορίας σκυροδέματος και διαπίστωση συμπτώσεώς της με την απαιτούμενη από την μελέτη.       

3.    Έλεγχο του χρόνου φορτώσεως στο εργοστάσιο, για τον καθορισμό του διαθέσιμου χρόνου διαστρώσεως, συναρτήσει και της χρήσεως επιβραδυντικού ή όχι, κατά τα αναγραφόμενα στο Δελτίο.  

4.    Αναγραφή επί του Δελτίου του χρόνου αφίξεως στο εργοτάξιο και μονογραφή του από τους εκπροσώπους των δύο μερών.     

5.    Διαπίστωση της αναγραφής του χρησιμοποιηθέντος τύπου και κατηγορίας τσιμέντου, για τον καθορισμό του χρόνου αφαιρέσεως των ξυλοτύπων.  

6.    Έλεγχο της τηρήσεως των επιταγών της παραγγελίας και των ειδικών απαιτήσεων, όσων εξαρτώνται ή καθορίζουν την ποσότητα τσιμέντου, τον λόγο νερού / τσιμέντου, το μέγεθος του μέγιστου κόκκου των σκύρων κλπ. κατά τις απαιτήσεις του ΚΤΣ και των Προδιαγραφών της μελέτης, αναλόγως της αναγραφομένης συνθέσεως στο Δελτίο Αποστολής ή στο συνοδεύον «καταγραφικό».       

7.    Έλεγχο αναγραφής της ποσότητας σκυροδέματος σε όγκο και σε βάρος, και του αναγραφόμενου ειδικού βάρους σκυροδέματος και απόβαρου του αυτοκινήτου μεταφοράς.   

8.    Έλεγχο της υπάρξεως και των αναγραφών ζυγολογίου (από την γεφυροπλάστιγγα) και σύγκριση με τις τιμές της προηγουμένης παραγράφου.   

9.    Πιθανή αναγραφή εντολών εισαγωγής προσθέτου ή προσθέτων (συνήθως υπερρευστοποιητικού, αλλ’ ενδεχομένως και αερακτικού ή άλλων - το νερό απαγορεύεται).

10.  Αναγραφή του αριθμού και του χρόνου ενδεχομένης λήψεως δοκιμίου.

11.  Αναγραφή του χρόνου περαιώσεως της σκυροδετήσεως. 

12.  Αναγραφή του ενδεχομένως παραμένοντος υπολοίπου μέσα στη βαρέλα.      

13.  Τελική υπογραφή του Δελτίου Αποστολής και παραλαβή του ενός αντιγράφου του.   

14.  Ενδεχόμενη συνοδεία της βαρέλας στην γεφυροπλάστιγγα, για τον έλεγχο βάρους του κενού αυτοκινήτου (απόβαρου).             

Η μέτρηση της εργασιμότητας, συμπληρώνει τον έλεγχο της τηρήσεως της παραγγελίας και βοηθάει στη λήψη αποφάσεως για την προσθήκη υπερρευστοποιητικού, με δαπάνη του παραγωγού ή του ιδιοκτήτη. Η εξασφάλιση της εργασιμότητας που ζητήθηκε με την παραγγελία (και συμφωνήθηκε), κατά την ώρα της αφίξεως του φορτίου στο εργοτάξιο, είναι υποχρέωση του παραγωγού – περαιτέρω η δαπάνη ανήκει στον χρήστη.

Η προσθήκη νερού στη βαρέλα απαγορεύεται απολύτως, υπ’ ευθύνη του εργοστασίου παραγωγής και των εκπροσώπων του.      

Εκτός των παραπάνω ενεργειών που σχετίζονται με ελέγχους και αναγραφές στο Δελτίο Αποστολής, είναι κοινή ευθύνη παραγωγού και κυρίου του έργου, ο ένας να μη στείλει και ο άλλος να μην αποδεχθεί σκυρόδεμα με θερμοκρασία μεγαλύτερη των 32 0 C, η πιθανότητα περί του οποίου πρέπει ασφαλώς να απασχολεί αμφοτέρους όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι της τάξεως των 35 0 C ή μεγαλύτερη.  

Περαιτέρω ο επιβλέπων μηχανικός είναι υποχρεωμένος να υποδείξει και ο εργολάβος ή ο κύριος του έργου να εκτελέσει, την παρασκευή 6 ή 12 δοκιμίων ελέγχου, αναλόγως του αν η ποσότητα σκυροδέματος είναι μικρότερη ή μεγαλύτερη των 150 m3, και την εν συνεχεία αποστολή τους στο εργαστήριο, ύστερα από 20 ως 32 ώρες παραμονής τους υπό κατάλληλες συνθήκες προστασίας.     

Στην επόμενη σελίδα παρουσιάζεται μια πρόταση για την ένταξή της στους ξυλοτύπους της μελέτης που εγκρίνεται από το αρμόδιο Πολεοδομικό Γραφείο.          

Παρουσιάζεται επίσης στη επόμενη σελίδα υπόδειγμα για πρότυπο Δελτίο Αποστολής.

 

 

 

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑΣ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ

Π Α Ρ Α Δ Ο Χ Ε Σ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΚΑΘΙΣΗΣ          

ΕΠΙΘΥΜΗΤΗ ΚΑΘΙΣΗ 

ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΚΟΚΚΟΣ 

ΔΟΚΙΜΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΥΒΙΚΑ    

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΠΙΧΡΙΣΜΑΤΟΣ    

ΣΥΜΠΥΚΝΩΣΗ

 

ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ       

      α)   Αντλησιμότητα    

      β)   Στεγανότητα     

γ)   Παραθαλάσσιο περιβάλλον

      δ)   Χημικές προσβολές   

      ε)   Αντοχή σε επιφαν. φθορά   

      στ) Μέσα σε νερό ή θάλασσα    

      ζ)   Χαμηλή θερμοκρασία     

      η)  Κριτήριο Ε ( < 20 m3 )  ΚΤΣ         

:

 :

:

:

:

:

:

:

 

 

 

:

:

:

:

:

:

:

:

:

:

 

C 20/25

S 3

12 - 14 cm

31.5 mm

15Χ15Χ15 cm  

ναι

δονητές μάζας   

 

     

ναι

πιθανώς

όχι

όχι

όχι

ίσως

όχι

πιθανό, αν γίνει ξεχωριστή διάστρωση μόνο στύλων

1. Σκυρόδεμα  

2. Οπλισμός       

3. Επικάλυψη     οπλισμών 

 

4. Κατηγορία εδάφους

5. Σεισμική επικινδυνότητα

6. Κατηγορία σπουδαιότητας   

7. Σεισμ. επιτάχυνση εδάφους      

8. Πρόβλεψη ορόφων 

 

9. Χρήση θαλασσινού νερού

:

:

 

:

 

 

:

 

 

:

 

:

 

 

:

:

 

 

 

:

C 20/25

S 500

πλακών 1.5cm

δοκών    2.5cm

στύλων  3.0cm

Β  σεπ = 0.25 Μpa

 

ΙΙ

 

Σ2  , γ1 =1

 

a = 0.16 g

 --

 

 

ΟΧΙ

           

 

 

 

 

 

 

 

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η διάστρωση όταν το σκυρόδεμα έχει θερμοκρασία > 32 0 C

 

Ε Ν Τ Ο Λ Η   Λ Η Ψ Ε Ω Σ    Δ Ο Κ Ι Μ Ι Ω Ν   Σ Κ Υ Ρ Ο Δ Ε Μ Α Τ Ο Σ

 

Σε κάθε διάστρωση και για ποσότητα μέχρις 150 m3 ανά κατηγορία σκυροδέματος, θα λαμβάνονται 6 κυβικά δοκίμια ανά ημέρα , σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του Κανονισμού Τεχνολογίας Σκυροδέματος (ΚΤΣ) και των προδιαγραφών ΣΚ-303 και ΣΚ-350 του ΚΕΔΕ . Αν η ποσότητα σκυροδέματος είναι μεγαλύτερη από 150 m , τότε θα λαμβάνονται 12 δοκίμια .

 

Η ευθύνη λήψεως των δοκιμίων ανήκει στον εργολάβο και τον ιδιοκτήτη , προς τους οποίους χορηγείται η δια του παρόντος γραπτή εντολή ( ΚΤΣ 15.2.1 ) .

 

Στον ξυλότυπο αυτόν η συνολική ποσότητα σκυροδέματος είναι  < 150 m3  και άρα ( για ενιαία διάστρωση ) ο αριθμός δοκιμίων που απαιτείται είναι  6 .

 

Τα δοκίμια πρέπει να βγουν από τις μήτρες μέσα σε 20 ως 32 ώρες από της παρασκευής τους για να παραδοθούν αμέσως στο αναγνωρισμένο εργαστήριο. 

 

Τα αποτελέσματα του ελέγχου θα κοινοποιηθούν στον ιδιοκτήτη και στον επιβλέποντα μηχανικό ( ΚΤΣ 15.11 ) .  

                                                                        

 

Χ Ρ Ο Ν Ο Σ   Α Φ Α Ι Ρ Ε Σ Ε Ω Σ   Ξ Υ Λ Ο Τ Υ Π Ω Ν   (ΚΤΣ  11.6)

Στοιχεία κατασκευής

Τσιμέντο τύπου Ι

Τσιμέντο τύπου ΙΙ

Πλευρικά δοκών, πλακών, στύλων   

Ξυλότυποι  πλακών , δοκών 

Ξυλότυποι πλακών, δοκών L > 5 m  

Υποστυλώματα ασφαλείας δοκών, πλαισίων και πλακών L>5m.  

2  ημ. 

5  ημ.

10  ημ.  

 

28  ημ. 

3  ημ.

8  ημ.

16  ημ.

 

28  ημ.

 

 

 

 

 

 

CaCo – Μπετόν ΑΕ

Βιομηχανία Παραγωγής Έτοιμου Σκυροδέματος

CaCo1 :Κεντρικό

Λυκοφωλιάς 666 Κατσικοχώρι

000 568 2445

CaCo2

Χρυσοκότας 99

Πουρνάρι

000 568 1046

CaCo3

Αλεποφωλιάς 1

Αρκουδόρεμα

000 568 1364

ΔΕΛΤΙΟ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΕΤΟΙΜΟΥ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ

Αριθμός

Δελτίου

ΠΕΛΑΤΗΣ

ΠΟΝΗΡΟΥΛΗΣ ΑΕ

Εφιάλτης 13

Φιδόκαμπος

ΑΦΜ: 0001453

ΔΟΥ: ΧΕ’

Κωδικός: 01313

Ε Ρ Γ Ο

Πολυκατοικία

Αρ.Αδ. 999/1999

Κερκόπορτας 99

Κακοσάλεσι

ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ

 

Παρήγγειλε: Πονηρούλης Ιουδας, 29.2.99 – 18.30

Παράδοση:    3 – 3 1999 ΏΡΑ 9.00

Σκυρόδεμα : C20/25 120 m3           

Κάθιση :         S3 12-14 cm             

Μέγ.κόκκος:   31,5 mm                  

Δοκίμια:          κυβ. 15Χ15Χ15       

Επίχρισμα:      ναι                            

Αντλήσιμο:      ναι                           

Κριτήριο:        όχι

Χημικά:          όχι

Επ.φθορά:      όχι

Περιβ. Θαλ:    όχι

Στο νερό:        όχι

Μικρή θερμ:  όχι

Δονητές μάζας: ..

 

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΟΡΤΙΟΥ

ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΛΑΤΗ

Μονομερής  Προαιρετική Συμπλήρωση

Ποσότητα: m3 10 δέκα                   Τύπος τσιμέντου: ΙΙ/35

                    Ton. 24                        Νερό: πόσιμο

Κατηγορία:      C 20/25                   Επιβραδυντικό: ναι

Κάθιση:           S3, 10 –12 cm          Προσθ.υπερρευσ.: 4 kg

Θερμ. Ατμοσφ.: 26 ο C                     Σύνθεση

Ειδι. Βάρος:       2,4 t/m3                  Τσιμέντο: 330 kg

Ημερομηνία:     31-2-1999               άμμος: 1000  kg

Φόρτωση:         12.40 *                     σκύρα : 700 kg

Αυτοκίνητο:      ΦΕΥ 6969               γαρμπίλι : 170 kg

Οδηγός:            Ν. Πατούχας             Ν/Τ:    0.62

 

Άφιξη                              : 3.10

Έναρξη σκυροδέτησης   : 13.25

Αναχώρηση                     : 14.10

Δοκίμιο/α                         : Νο 4 13.50

Θέση σκυροδέματος        :πέδιλα Π12, Π13, Π14, Π15

ΕΠΙ ΤΟΠΟΥ ΕΝΤΟΛΕΣ ΠΕΛΑΤΗ

 

 

 

Κακοσάλεσι 3 – 3 – 1999

Ο Παραδίδων            Ο Παραλαμβάνων

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Υπογραφή

 

Εντολέας: Δημ. Μαλακός

Επιβλέπων Μηχανικός

 

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η προσθήκη νερού στο σκυρόδεμα – ΚΤΣ άρθρο 6.9

Η επιθυμητή εργασιμότητα θα επιτευχθεί μόνο με υπερρευστοποιητικό – τιμή 500 δρχ/ kg

*ΠΡΟΣΟΧΗ : Η ΔΙΑΣΤΡΩΣΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕΧΡΙ ΩΡΑΣ 14.30

               

 

Πίνακας 2

 

 

 

 

 

ΠΑΡΑΔΟΣΗ  ΔΟΚΙΜΙΩΝ  ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ  ΕΛΕΓΧΟΥ

 

Στα επόμενα, θα επιχειρηθεί η διατύπωση προτάσεων για την τυποποίηση των ενεργειών και εγγράφων που αφορούν την παράδοση των δοκιμίων στο εργαστήριο και την έκδοση των αποτελεσμάτων ελέγχου από αυτό. Τόσο η Αίτηση καταθέσεως των δοκιμίων, όσο και το έγγραφο γνωστοποιήσεως των αποτελεσμάτων ελέγχου, πρέπει να τυποποιηθούν και να γίνουν υποχρεωτικά για όλα τα εργαστήρια, δημόσια και ιδιωτικά. Τόσο ο  ενδιαφερόμενος όσο και το εργαστήριο, έχουν εξ άλλου το δικαίωμα να απαιτήσουν την εφαρμογή των περισσοτέρων από τις παρακάτω ενέργειες. Η τυποποίηση αυτή, πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα:  

 

Α.  Αίτηση ελέγχου δοκιμίων  

1.       Αριθμός δοκιμίων - στοιχεία ταυτότητας  

2.       Διαστάσεις δοκιμίων     

3.       Ημερομηνία λήψεως  

4.       Ημερομηνία παραδόσεως 

5.       Τρόπος συντηρήσεως ή συνθήκες φυλάξεως εν τω μεταξύ 

6.       Μετρηθείσα κάθιση  

7.       Υλικό μήτρας    

8.       Χρησιμοποιηθέντα αδρανή (βαρειά, συνήθη, ελαφρά κλπ.)

9.       Κατηγορία σκυροδέματος   

10.     Έργο προελεύσεως  

11.     Στοιχείο - θέση σκυροδετήσεως  

12.     Τρόπος συμπυκνώσεως δοκιμίου (δονητής, ράβδος κλπ.)

13.     Εργοστάσιο ή άλλος τρόπος παραγωγής 

14.     Επιθυμητή ή επιθυμητές ηλικίες θραύσεως  

15.     Εφαρμογή κριτηρίου  Ε - διάκριση δοκιμίων   

16.     Παρατηρήσεις (του παραλαμβάνοντος) επί της οπτικής εμφανίσεως  

17.     Στοιχεία - ένδειξη ικανότητας του λήπτη των δοκιμίων

18.     Στοιχεία αιτούντος - ιδιοκτήτη έργου  

19.     Στοιχεία επιβλέποντος μηχανικού  

20.     Ονοματεπώνυμο παραδίδοντος  

21.     Πρόσθετα στοιχεία κατ’ επιθυμίαν του αιτούντος (π.χ. θαλασσινό νερό)

  

Επιθυμητή θα ήταν η κατάθεση φωτοαντιγράφων των Δελτίων Αποστολής των φορτίων από τα οποία ελήφθησαν τα δοκίμια, γιατί αυτό θα έδινε όλο εκείνο το πλήθος πληροφοριών που αναγράφεται επ’ αυτών. Εναλλακτικά, θα ήταν δυνατόν να υπάρχει ένα τυποποιημένο αυτοκόλλητο επί του Δελτίου Αποστολής, που θα επικολλάται στο δοκίμιο και θα έχει επ’ αυτού τα στοιχεία του Δελτίου, για την αποφυγή αυθαιρέτων δηλώσεων (κυρίως της ημερομηνίας λήψεως δοκιμίου) κατά την κατάθεση της ως άνω Αιτήσεως.    

 

Β.  Αποτελέσματα Ελέγχου  

1.    Στοιχεία έργου - ιδιοκτήτη - θέσεως σκυροδετήσεως (κατά δήλωση)                      

2.    Αναφορά στην οπτική εμφάνιση του δοκιμίου και το υλικό της μήτρας 

3.    Φορτίο θραύσεως - διατομή - τάση θραύσεως    

4.    Ταχύτητα επιβολής φορτίου θραύσεως          

5.    Διεύθυνση φορτίσεως (καθέτως ή κατά τη διεύθυνση συμπυκνώσεως) 

6.    Ημερομηνία λήψεως (κατά δήλωση)         

7.    Ημερομηνία παραλαβής  

8.    Ημερομηνία θραύσεως   

9.    Βάρος δοκιμίων - ειδ. βάρος σκυροδέματος  

10.  Ενδεχόμενη επεξεργασία δοκιμίων (λείανση, καπέλωμα κλπ.)  

11.  Ενδεχόμενη ασυνήθης μορφή θραύσεως

12.  Μέσος όρος τάσεως θραύσεως

13.  Τυπική απόκλιση        

14.  Εφαρμογή κριτηρίων συμμορφώσεως (αναφορά στο Α ή Β ή Ε) 

15.  Κατάσταση επιπεδότητας και παραλληλίας εδρών         

16.  Άλλες ενδιαφέρουσες πληροφορίες ή παρατηρήσεις της θραύσεως ή της διαδικασίας   

 

Μέσα στις υποχρεώσεις του Εργαστηρίου θα έπρεπε να ενταχθεί και η υποχρέωσή του να αποστέλλει στον αιτούντα - πελάτη του τα αποτελέσματα του ελέγχου των δοκιμίων, μέσα σε δύο το πολύ ημέρες από τη θραύση τους. Είναι παράλογο, λόγω αμέλειας ή/και ραθυμίας ή/και αδιαφορίας του εργαστηρίου, να λαμβάνει γνώση των αποτελεσμάτων ο ενδιαφερόμενος ύστερα από 15 ή 20 μέρες ή και περισσότερο από τη θραύση, έχοντας διαστρώσει εν των μεταξύ 2 ή και 3 πλάκες με αμφισβητούμενο σκυρόδεμα.   

 

 

Θ.  Γ.  Βουδικλάρης  

Πολιτικός Μηχανικός 

 

 


 

 

 

 

 

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΕΝΤΥΠΟΥ

 

(1)   Τίτλος Έργου - Κωδικός Εργολαβίας (από την διακήρυξη) Π.χ. Ε-650/ Δεξαμενή Αγ. Γεωργίου

(2)   Επωνυμία εξωτερικού ιδιωτικού εργαστηρίου (αν χρησιμοποιείται) π.χ. ERGOLA8S

(3)   Ονοματεπώνυμο υπευθύνου συμπλήρωσης εντύπου η/και δειγματοληψιών (φυσικό πρόσωπο)

(4)   Ημερομηνία σκυροδέτησης

(5)   Π.χ. Θεμελίωση, Πλάκα οροφής δεξαμενής, προκατασκευασμένα στοιχεία τύπου "Α" , "Β"

(6)   Κατηγορία σκυροδέματος π.χ. C16/20, C20/25

(7)   Αύξων αριθμός σειράς δειγματοληψίας απ' αρχής του έργου της 6-δας, ή 12-δας (π.χ. Δ-1, Δ-2, .............κλπ)

(8)   Αύξων αριθμός "βαρέλας" π.χ.1η βαρέλα ,2η  ,3η  , κλπ

(9)   Θέση σκυροδέτησης π.χ. Πέδιλο1, Υποστύλωμα 1,τοιχείο, πλάκα 1ο  τεταρτημόριο

(10)   Αριθ. Κυκλοφορίας Αυτοκινήτου "βαρέλας" π.χ. ΡΝI-4119

(11)  Πλαίσιο κειμένου: Σημειώνεται ο μέγιστος χρόνος από την στιγμή της φόρτωσης έως το πέρας εκφόρτωσης είναι 1 Ώρα και 30’ λεπτά (1,30’) και αυξάνει κατά 20’ λεπτά εάν έχει προστεθεί επιβραδυντικό στο εργοστάσιο 
 Αριθ. Δελτίου αποστολής π.χ. 59137

(12)   Χρόνος φόρτωσης στο εργοστάσιο.

(13)   Χρόνος άφιξης στο έργο

(14)   Χρόνος έναρξης εκφόρτωσης

(15)   Χρόνος πέρατος εκφόρτωσης

(16)   Δοκιμή κάθισης π.χ. 18,0 cm (η μέτρηση της κάθισης γίνεται μετά την προσθήκη τυχόν υπερρευστοποιητικού στο έργο § 12.1.1.17 ΚΤΣ-97)

(17)   Αύξων αριθμός δοκιμίου Π.χ. Νο 19, Νο 20, κλπ.

(18)   Θερμοκρασία περιβάλλοντος 24-ώρου π.χ. 7 - 19 °C.

(19)   Μέτρηση με θερμόμετρο της θερμοκρασίας του σκυροδέματος σε δείγμα (σκυροδέματος) Π.χ. 22 °C.

(20)   Σημειώνεται η ποσότητα, ο τύπος, και η επωνυμία του υπερρευστοποιητικού στο έργο π.χ. 17Lit ή 17kg , ΡΖΚ-189, Μάρκα ΔΕΜ. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η προσθήκη στεγανοποιητικού στο έργο (§ 6.9 του ΚΤΣ 97).

(21)   Υπογραφή οδηγού/ εκπροσώπου Εταιρείας

(22)   Αναγραφή των γεγονότων που θα παρατηρηθούν, ή συμπληρωματικές πληροφορίες για τα πρόσθετα, τον καιρό (χιόνι, βροχή),διακοπή ρεύματος κλπ.

(23)  , (24), και (25) Υπογραφές και ονοματεπώνυμο των αντίστοιχων υπευθύνων.

 

Ε,ΥΔ.Α.Π.

ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ

 

 

 

 

ΚΥΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΟΥ ΕΤΟΙΜΟΥ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΣΤΡΩΣΗ, ΣΥΜΠΥΚΝΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΟ ΕΡΓΟ

1. ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΕΛΤΙΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

·          Χρόνος φόρτωσης/ άφιξης/ εκφόρτωσης( < 1 h 50' λεπτά)

·          Κατηγορία σκυροδέματος, κατηγορία κάθισης (π.χ. 82, 83, κλπ)

·          Ελάχιστη περιεκτικότητα τσιμέντου (αυτή που προδιαγράφεται στην σύμβαση)

2. ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΥΠΕΡΡΕΥΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΕΠIΤΟΠΟΥ

·          Έλεγχος ποσότητος και τύπου υπερρευστοποιητικού (αν συμφωνεί με αυτόν της μελέτης συνθέσεως σκυροδέματος)

·          Προσθήκη του υπερρευστοποιητικού στο αυτοκίνητο, κατόπιν ανάμιξή του επί τουλάχιστον 3 '-5' λεπτά στις γρήγορες στροφές (8-12 στροφές ανά λεπτό)

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η προσθήκη στεγανοποιητικού ή νερού στο έργο (§6.9,ΚΤΣ-97)

Προσοχή: Τα δοκίμια λαμβάνονται μετά την προσθήκη του υπερρευστοποιητικού.

3. ΔΕIΓΜΑΤΟΛΗΨΙΕΣ/ ΔΟΚΙΜΕΣ

Έως 20 m3 :3 ή 6 δοκίμια

Από 21 - 150 m3 : 6 δοκίμια

> 150 m3 :12 δοκίμια

4. ΔΙΑΣΤΡΩΣΗ - ΣΥΜΠΥΚΝΩΣΗ

·          Μέριμνα για την ορθή πρακτική διάστρωσης - συμπύκνωσης του σκυροδέματος (βλ. § 8,9 ΚΤΣ-97) ήτοι:

Ø                  ΟΧΙ στάρωμα σε στρώσεις όταν το στοιχείο είναι 0,60 m.

Ø                  ΟΧΙ πτώση από ύψος  2,50 m.

Ø                  Δόνηση (διάρκεια και ακτίνα ενέργειας δονητή όπως ορίζεται από τον κατασκευαστή του δονητού) σε συνάρτηση με την εργασιμότητα και την πυκνότητα του οπλισμού. (π.χ. δόνηση αποστάσεις ανά 30-50 cm, για 3"-5" sec. ανά θέση, για σκυρόδεμα (μαλακό) κάθισης S4 (16cm) και για 5"-10"sec για σφικτό / πλαστικό σκυρόδεμα κάθισης S2 (5-9cm).

5. ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

·          Μέριμνα για την λήψη των κατάλληλων μέτρων συντήρησης(υγρές λινάτσες κλπ. § 10 ΚΤΣ-97). Επίσκεψη του διαστρωθέντος στοιχείου την επομένη ημέρα της σκυροδέτησης για έλεγχο της αποτελεσματικότητας των μέτρων συντήρησης.

 

 

Ε.ΥΔ.Α.Π.

ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Τυπική Διάταξη Συγκροτήματος παραγωγής Σκυροδέματος (από κατασκευαστές)