Προβληματική καταγράφεται η λειτουργία

του σιδηροδρόμου δικτύου στη Μαγνησία

 

Σύμφωνα με μελέτη της Ομάδας Εργασίας του ΤΕΕ Μαγνησίας

 

 

 

“Η σημερινή εικόνα λειτουργίας του σιδηροδρόμου στον Νομό Μαγνησίας είναι προβληματική, παρότι καταγράφεται μια δυναμική ανάπτυξη από πλευράς επιβατικών αλλά κυρίως εμπορευματικής κίνησης. Η υφιστάμενη οργάνωση των δρομολογίων σε συνδυασμό με τη χάραξη του δικτύου, απομονώνουν το Βόλο από την υπόλοιπη Ελλάδα, και καθιστούν προβληματική τη σιδηροδρομική συνδεσιμότητά του. Ο Βόλος συνδέεται ουσιαστικά μόνο με τη Λάρισα και μέσω αυτής με την υπόλοιπη Ελλάδα, οπότε η σύνδεσή του με τις υπόλοιπες περιοχές έγκειται στη συχνότητα, την ποιότητα και το επίπεδο εξυπηρέτησης των ανταποκρίσεων που είναι ανεπαρκείς. Το υπάρχον τροχαίο υλικό είναι πεπαλαιωμένο, αφετέρου μια σειρά στρατηγικών επιλογών που έχουν πραγματοποιηθεί από τον ΟΣΕ, έχουν οδηγήσει σε μείωση της ανταγωνιστικότητας του σιδηροδρόμου στην περιοχή έναντι των υπολοίπων μεταφορικών μέσων.”

Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ Μαγνησίας, που μελέτησε την βελτίωση των σιδηροδρομικών μεταφορών στο νομό.

Η Ομάδα Εργασίας αποτελούνταν από τα μέλη του τοπικού τμήματος από τους κ.κ. Χαράλαμπο Σκυργιάννη, Αναστασία Τράμπα και Εύα Τράμπα, ενώ ως σύμβουλος της Ο.Ε. ήταν ο κ. Γιάννης Αντωνιάδης.

Η μελέτη θα παρουσιαστεί στη συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ Μαγνησίας την ερχόμενη Πέμπτη, προκειμένου να ενημερωθούν τα μέλη της, αλλά και να γίνουν τυχόν παρατηρήσεις.

 

 

Κομβικό σημείο

Σύμφωνα με την Ομάδα Εργασίας, η σύνδεση του Βόλου με τις υπόλοιπες θεσσαλικές πόλεις, πραγματοποιείται σήμερα μέσω Λάρισας και Παλαιοφαρσάλου, δηλαδή λειτουργεί η σύνδεση ως εξής: Βόλος – Λάρισα, Λάρισα- Παλαιοφάρσαλος, Παλαιοφάρσαλος – Καρδίτσα – Τρίκαλα -Καλαμπάκα. 

Η προοπτική σύνδεσης του Βόλου, με την Ήπειρο (Ηγουμενίτσα) και την Δυτική Μακεδονία (Κοζάνη) σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του λιμανιού του Βόλου, είναι δυνατόν να καταστήσουν την πόλη κομβικό σημείο συνδυασμένων μεταφορών, διεθνούς εμβέλειας.

Η επιδιωκόμενη αναβάθμιση της σύνδεσης με τη Λάρισα (σε επίπεδο προαστιακού σιδηροδρόμου με υψηλές ταχύτητες) θα συμβάλει στην ισχυροποίηση του δίπολου Λάρισα –Βόλος, που η ανάπτυξή του θα οδηγήσει στη δημιουργία του τρίτου μεγάλου αστικού πόλου της χώρας με πολλαπλά οφέλη και για τις δύο πλευρές.

Εκτιμάται ότι η βελτίωση των ενδοπεριφερειακών σιδηροδρομικών μεταφορικών υποδομών μεταξύ των θεσσαλικών πόλεων, θα ενισχύσει την οικονομική συνεργασία μεταξύ τους. Επίσης η μείωση των χρονοαποστάσεων θα ενισχύσει τις εμπορικές τους συναλλαγές και θα βοηθήσει την επέκταση της αγοράς. Ειδικότερα η σιδηροδρομική σύνδεση με το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου και την περιοχή του Αλμυρού, θα βοηθήσει σημαντικά στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων του νομού.

 

Προτάσεις

Για την ουσιαστική βελτίωση της εξυπηρέτησης της περιοχής, στις άμεσες προτεραιότητες του ΟΣΕ θα πρέπει να συμπεριληφθούν:

·       Αναβάθμιση της γραμμής  Λάρισας – Βόλου με ολόσωμους στρωτήρες μπετόν και συνεχώς συγκολλημένες σιδηροτροχιές (UIC 54 σύνδεσμοι Voslow) και ηλεκτροκίνηση.

·       Ανακαίνιση των σταθμών, που δεν έχουν ακόμα ανακαινισθεί (δηλ. σταθμός Βόλου εν μέρει, και σταθμός Βελεστίνου συνολικά)

·       Δημιουργία ανισόπεδου κόμβου στην περιοχή Σέσκλου (Λατομείο)

·       Αναβάθμιση τροχαίου υλικού στη γραμμή Λάρισας – Βόλου με νέες αυτοκινητάμαξες τύπου I.C., Desiro, Railbus

·       Εξασφάλιση ανταποκρίσεων με τα περισσότερα δρομολόγια της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης

·       Σχεδιασμός δρομολογίων express που θα συνδυάζουν τη γρήγορη μετακίνηση μεταξύ Βόλου – Λάρισας με την ανταπόκριση με τα Icity E της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης

·       Κατά το δυνατόν τήρηση σταθερού διαστήματος μεταξύ των δρομολογίων από και προς Λάρισα (π.χ ανά μιάμιση ώρα) και ορισμός ακέραιων ωρών αναχώρησης ώστε τα δρομολόγια να είναι ευκολομνημόνευτα , με την επιφύλαξη των περιορισμών που θέτει η απαίτηση για τις ανταποκρίσεις.

·       Βελτίωση και της απ’ ευθείας σύνδεσης του Βόλου μέσω Λάρισας, με Αθήνα και Θεσσαλονίκη (με επιβατάμαξες χωρίς ανταπόκριση)

·       Επαναλειτουργία του Θεσσαλικού Σιδηροδρόμου με ορισμένα από τα  δρομολόγια  Βόλος – Βελεστίνο – Λάρισα να συνεχίζουν για Παλαιοφάρσαλο - Σοφάδες - Καρδίτσα - Τρίκαλα - Καλαμπάκα (πέντε δρομολόγια ημερησίως κατ αρχάς με προοπτική όλα τα δρομολόγια από το Βόλο να καταλήγουν στην Καλαμπάκα)

·       Κατάργηση του τμήματος «S» των γραμμών που διασχίζουν την Ν. Ιωνία,  το ταχύτερο δυνατόν

·       Σύνδεση του δικτύου μέσω του εργοστασίου ΠΕΒ με την Β’ ΒΙ.ΠΕ. Βόλου, τις χαλυβουργίες και άλλα εργοστάσια της περιοχής. (ΒΙΟΛΑΡ κ.α.)

·       Επαναλειτουργία της μετρικής γραμμής του Θεσσαλικού Σιδηροδρόμου Βόλος – Βελεστίνο – Αερινό – Παλαιοφάρσαλος ως μουσειακή γραμμή Βιομηχανικής Κληρονομιάς

 

Μεσοπρόθεσμα θα πρέπει να δρομολογηθούν επίσης τα εξής έργα:

·        Σύνδεση του δικτύου με την  ΒΙ.ΠΕ Αλμυρού  και με  το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου και δρομολόγηση επιβατικών αμαξοστοιχιών προς τους νέους  Σταθμούς  Αλμυρού και Αγχιάλου

·       Διπλασιασμός της γραμμής Λάρισας – Βόλου (ώστε η χρονοαπόσταση  Βόλου – Λάρισας να μειωθεί περαιτέρω).

·       Εκσυγχρονισμός και επαναλειτουργία της γραμμής Βόλου -  Παλαιοφαρσάλου.

 

·       Μακροπρόθεσμα, προτείνεται να διερευνηθούν τα εξής έργα:

·        Μεταφορά του σταθμού του ΟΣΕ σε νέα θέση ή υπογείωση των τμημάτων του δικτύου που θα διέρχονται μέσα από την πόλη (και μετά την κατάργηση του “S”).

·        Υλοποίηση της πεδινής χάραξης Αθήνας – Παλαιοφαρσάλου, μέσω της κατασκευής του τμήματος Στυλίδας -  Αλμυρού,  έργο που  εκτός όλων των άλλων πλεονεκτημάτων, θα επιτρέπει την ταχύτερη πρόσβαση στο σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης για τους επιβάτες από Βόλο, και τη δραστική μείωση της χρονοαπόστασης μέχρι την Αθήνα.

 

Επισημάνσεις

Τέλος, η Ομάδα Εργασίας επισημαίνει με τον πιο έντονο τρόπο ότι οι αποφάσεις πάνω στα ζητήματα που αναφέρθηκαν στις προτάσεις που πρέπει να εξεταστούν άμεσα πρέπει να ληφθούν το συντομότερο, διότι η κατάσταση λειτουργίας που σήμερα υπάρχει πέρα από το ότι δεν εξυπηρετεί τους επιβάτες, εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους ατυχημάτων. Πολύ συγκεκριμένα, είναι απολύτως αναγκαία η απομάκρυνση των σιδηροδρομικών γραμμών, με παραλλαγή της υπάρχουσας χάραξης, μέσα από τον οικιστικό ιστό της Νέας Ιωνίας, κάτι που αποτελεί και πάγιο αίτημα και του Δήμου Ν. Ιωνίας. Εάν, ύστερα από σοβαρή συλλογική διαβούλευση, η απομάκρυνση αυτή δεν εγκριθεί από τον ΟΣΕ ή παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες, πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν οι ενέργειες για τους ανισόπεδους κόμβους Ζάχου, Μπότσαρη και Μελισσατίκων, όπως προβλέπει η Γενική Μελέτη Μεταφορών και Κυκλοφορίας (1995-1997). Η μεταφορά του Σιδηροδρομικού Σταθμού ή η υπογείωση των γραμμών είναι άλλης κλίμακας ζήτημα και μπορεί να αντιμετωπιστεί σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου.