ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΤΜΗΜΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Ταχ. Δ/νση: Τριών Ναυάρχων 40, Πάτρα, Τ.Κ. 262 22

Πληροφορίες: Μπουζαμανάκη Μαρία

Τηλέφωνο: 2610 346724, FAX: 2610 330632, email mbouz@tee.gr

Πάτρα 9-2-2005

ΠΡΟΣ

  1. Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας
  2. Οργανισμό Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ)
ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΕΕ/ΤΔΕ
(4η/8-2-2005 συνεδρίαση)

ΘΕΜΑ : ΡΥΜΟΤΟΜΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΟΡΩΝ ΔΟΜΗΣΗΣ ΛΙΜΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΙΑΚΗΣ ΖΩΝΗΣ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ

Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψη διαπαραταξιακής αντιπροσωπείας του Δημοτικού Συμβουλίου στον ΟΛΠΑ παρουσιάστηκε στους αντιπροσώπους των Δημοτικών παρατάξεων που εκπροσωπούνται στο Δημοτικό Συμβούλιο, σχέδιο «αξιοποίησης» της λιμενικής ζώνης, το οποίο έχει εκπονηθεί από τον ΟΛΠΑ και έχει εγκριθεί από τις Υπηρεσίες των Υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ και Εμπορικής Ναυτιλίας. Το σχέδιο αυτό προβλέπει ρυμοτόμηση και καθορισμό όρων δόμησης για το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης, με σκοπό την κατασκευή και νέων κτισμάτων, εμπορικών και άλλων χρήσεων, υποβαθμίζοντας περαιτέρω το ήδη βεβαρημένο περιβάλλον του.

Κρίνουμε το θέμα ως ιδιαίτερα σοβαρό καθώς αφορά την διαμόρφωση και τη διαχείριση ενός από τους τελευταίους εναπομείναντες, ελεύθερους κάλυψης, Δημόσιους χώρους, τον καθορισμό των χρήσεων γης σΆ αυτόν, την ρύθμιση κρίσιμων για την λειτουργία την αισθητική και την προοπτική της πόλης μας πολεοδομικών παραμέτρων του.

Είναι γνωστό ότι, μέχρι σήμερα η πόλη και ιδιαίτερα το νευραλγικού χαρακτήρα, από πολεοδομική άποψη θαλάσσιο μέτωπό της, αναπτύχθηκαν στη βάση ανεξέλεγκτων αποσπασματικών παρεμβάσεων, που σταδιακά προκάλεσαν διακοπή της συνέχειας των λειτουργιών της πόλης προς την θάλασσα, τον αποκλεισμό της πρόσβασης των κατοίκων της στο υγρό στοιχείο και στην αποστέρηση από όλους μας ακόμη και της απλής οπτικής επαφής με την θάλασσα και τον ορίζοντα.

Η τάση αυτή ενισχύθηκε μετά την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου και την λειτουργία του ΟΛΠΑ ως ανώνυμης Εταιρείας, με τις αποκλειστικής χρήσης αρμοδιότητες που του εκχωρήθηκαν, χωρίς την οποιαδήποτε πρόβλεψη δυνατότητας ελέγχου και ουσιαστικής θεσμικής παρέμβασης από τους φορείς της πόλης.

Θεωρούμε εσφαλμένο να δρομολογούνται τέτοιες καθοριστικού χαρακτήρα πολεοδομικές παρεμβάσεις χωρίς προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του Δημοτικού Συμβουλίου, της Δημοτικής Αρχής και χωρίς τη διατύπωση απόψεων από τους αρμοδίους Επιστημονικούς φορείς της πόλης.

Ο ΟΛΠΑ πρέπει να αναπτύξει την επιχειρηματική του δράση ενισχύοντας τις λιμενικές του δραστηριότητες και όχι την ανάπτυξη χρήσεων ασύμβατων με αυτές.

Το Δημοτικό Συμβούλιο και η Δημοτική Αρχή, ως κατΆ εξοχήν όργανα της δημοκρατικής έκφρασης και βούλησης των πολιτών, των φυσικών ιδιοκτητών του Δημοσίου χώρου, δικαιούνται αλλά και υποχρεούνται να έχουν αποφασιστικό λόγο όταν μάλιστα οι εν λόγω παρεμβάσεις δεν περιορίζονται αποκλειστικά εντός της ζώνης των αμιγώς λιμενικών δραστηριοτήτων και εγκαταστάσεων.

Καλούμε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τον αρμόδιο Υπουργό που χαράσσουν την γενική πολιτική του ΟΛΠΑ, ως προϊσταμένη του αρχή, να αποσύρει τη συγκεκριμένη μελέτη και να επανακαθορίσει την στάση του ΟΛΠΑ απέναντι στην πόλη και τους πολίτες της. Προτείνουμε ο ΟΛΠΑ, σε συνεργασία με τους φορείς της πόλης και τον Δήμο Πατρέων, να προβούν στον επανασχεδιασμό της παραλιακής και λιμενικής ζώνης με άξονες κατεύθυνσης :

α). Την ένταξη των προτεινόμενων λύσεων στο συνολικό πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης και την εξυπηρέτηση των προτεραιοτήτων που αυτός θέτει.

β). Σε καμιά περίπτωση στην οποιαδήποτε μελέτη να μην προκύπτει αύξηση της υφισταμένης δόμησης στο χώρο του παλιού λιμένα.

γ). Την αποκατάσταση του τοπίου και την αισθητική αναβάθμισή του με έμφαση στη διαμόρφωση ελεύθερων χώρων πρασίνου κάτι στο οποίο η πόλη μας υστερεί τραγικά.

δ). Ο σχεδιασμός να λαμβάνει υπΆ όψη την υπό διεκδίκηση υπογειοποίηση της Σιδηροδρομικής γραμμής στο κεντρικό μέτωπο της πόλης και τις δυνατότητες που αυτή η προοπτική προσφέρει, ιδίως όσον αφορά την αποκατάσταση της σχέσης της πόλης με την θάλασσα.

ε). Τον αυστηρό προγραμματισμό της σταδιακής απελευθέρωσης των χώρων του παλαιού λιμένα και την απόδοσή τους σε κοινή χρήση με κατεδάφιση των υφιστάμενων στους χώρους αυτούς κτισμάτων, μετά την ολοκλήρωση των έργων στο νέο λιμένα, και

στ) Την απόδοση σε κοινή χρήση των τμημάτων της υφιστάμενης λιμενικής ζώνης που σήμερα δεν χρησιμοποιούνται για λιμενικές δραστηριότητες (Τμήμα από οδό Θεσσαλονίκης μέχρι χείμαρρο Μείλιχο).

ζ). Τέλος όλα τα ανωτέρω να αποτελέσουν αντικείμενο σπουδής και επεξεργασίας της προκηρυχθείσας και τελούσας υπό ανάθεση μελέτης αναθεώρησης και επικαιροποίησης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Πόλης μας.

Με εκτίμηση

Ο Πρόεδρος

Κωνσταντίνος Χ. Χριστόπουλος

Πολιτικός Μηχανικός, MSCE

α.α

Ο Αντιπρόεδρος

Δημήτριος Ντάγκας

Πολιτικός Μηχανικός

Κοινοποίηση :

1. Τεχνικά Θέματα

2. Ενημερωτικό Δελτίο ΤΕΕ

3. Τράπεζα Πληροφοριών ΤΕΕ