ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΕ/ΤΔΕ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ (ΜΠΕ) ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΙΝΟΤΣΙΜΕΝΤ Α.Ε.

Η εν λόγω μελέτη κατατάσσεται στην κατηγορία ΑΙΙ της ΚΥΑ 69269/5387/1990 μια και σύμφωνα με την αναγραφόμενη στη μελέτη δυναμικότητα (1858 τόνοι), αυτή δεν ξεπερνά ετησίως τους 2000 τόνους έτοιμου προϊόντος. Επιπλέον, η χρήση πρώτης ύλης αμιάντου ανέρχεται στους 171,1 τόνους ετησίως οπότε δεν υπερβαίνει το όριο των 200 τόνων αμιάντου πρώτης ύλης το χρόνο. Κατά συνέπεια η σύνταξη της μελέτης θα έπρεπε να γίνει σύμφωνα με τις προδιαγραφές για τη συγκεκριμένη κατηγορία μελετών. Ειδικότερα στη μελέτη θα πρέπει να περιλαμβάνονται πληροφορίες και ακριβέστερα δεδομένα για :

- Το νομοθετικό πλαίσιο ή την άδεια εμπορίας των προϊόντων από αμιαντοτσιμέντο (π.χ. άδεια από Υπουργείο Εμπορίου).

- Την τοξικότητα της χρησιμοποιούμενης πρώτης ύλης (αμίαντος) π.χ κατάταξη στον Ευρωπαϊκό κατάλογο επικινδύνων αποβλήτων (Παράρτημα Ι της ΚΥΑ 19396/1546/97), Παράρτημα Ι του ΠΔ 62/1998 κ.λ.π. και μέτρα προστασίας κατά την εργασία.

- Την άδεια χρήσης νερού από γεώτρηση για τις αναφερόμενες στη μελέτη ποσότητες νερού (Περιφέρεια Δ. Ελλάδας).

- Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του νερού που χρησιμοποιείται για τον καταιονισμό των έτοιμων αγωγών (ιδιαίτερα την περιεκτικότητά του σε ίνες αμιάντου) και το οποίο οδηγείται χωρίς επεξεργασία στη θάλασσα.

- Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των καυσαερίων που προκύπτουν από την καύση του υγραερίου και τεκμηρίωση για την επάρκεια του ύψους των καπνοδόχων για την επαρκή διασπορά των αερίων ρύπων

- Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των παραγομένων αστικών αποβλήτων (3 m3 ημερησίως) και τη σχετική άδεια από τη Δ/νση Υγιεινής της Νομ/κής Αυτοδιοίκησης Αχαΐας.

- Τα επίπεδα θορύβου στα όρια του οικοπέδου και την τήρηση των ορίων που προβλέπονται από το Π.Δ. 1180/81.

- Τα ισοζύγια μάζας τα οποία αναγράφονται στα διαγράμματα ροής και τα οποία θα πρέπει να είναι περισσότερο ακριβή.

- Τη μέθοδο και το χώρο διάθεσης των παραγομένων στερεών αποβλήτων (200 κιλά), των πλαστικών σάκων συσκευασίας του αμιάντου (400 κιλά), των σακκόφιλτρων συγκράτησης ινών αμιάντου και σκόνης τσιμέντου μετά το τέλος ζωής τους, καθώς και της ιλύος και των ελαττωματικών τεμαχίων που σήμερα θάβονται σε τάφρο. Η διάθεση γενικά των στερεών απορριμμάτων και ιδιαίτερα των τοξικών (λόγω περιεκτικότητας αμιάντου) θα πρέπει να εντάσσεται στον Νομαρχιακό και Περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης απορριμμάτων για αυτό τον τύπο απορριμμάτων.

- Το φορέα και τη συχνότητα διεξαγωγής των μετρήσεων ινών αμιάντου τόσο στα αέρια όσο και στα υγρά που διατίθενται στο περιβάλλον και τη διασφάλιση για την εφαρμογή συστηματικού προγράμματος παρακολούθησης αυτών των συγκεντρώσεων (σε εφαρμογή των παρ. 2 & 3 του άρθρου 4 και του άρθρου 12 της ΚΥΑ 8243/1113/1991). Σημειώνεται ιδιαίτερα ότι, παρόλο που δεν διευκρινίζεται σαφώς λόγω των αποσπασματικών μετρήσεων που περιγράφονται στη μελέτη, σε ορισμένες θέσεις εργασίας (π.χ. μύλος αμιάντου σωλήνων και μύλος αμιάντου αγωγών και ειδικών τεμαχίων) οι μετρηθείσες τιμές συγκεντρώσεων ινών αμιάντου υπερβαίνουν ή είναι στα στενά όρια των “ορίων δράσης” (0.20 ίνες/cm3 για τον χρυσότιλο) που καθορίζονται στο Π.Δ. 175/1997 που τροποποίησε το Π.Δ.70α/88 περί "Προστασίας των εργαζομένων που εκτίθενται στον αμίαντο κατά την εργασία" σε συμμόρφωση με την οδηγία 91/382/ΕΟΚ. Γενικά θα πρέπει να υπάρξει εναρμόνιση της μελέτης σε σχέση με το Π.Δ. 175/1997.