Το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει

τη σύσταση Φορέα Διαχείρισης

του Θερμαϊκού Κόλπου

 

Τη δημιουργία Φορέα Διαχείρισης του Θερμαϊκού Κόλπου, προτείνει προς τη Πολιτεία και τους εμπλεκόμενους τοπικούς φορείς, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας/ Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, μετά από απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ, ανέθεσε τη μελέτη του θέματος σε ειδική Ομάδα Εργασίας, η εισήγηση της οποίας και εγκρίθηκε από τη Δ.Ε. του Τμήματος.

Το Επιμελητήριο, επαναφέρει λοιπόν στην επικαιρότητα και σε δημόσια συζήτηση το ζήτημα της σύστασης Φορέα Διαχείρισης του Θερμαϊκού Κόλπου. Προκειμένου δε να επιτευχθεί πρόοδος στο θέμα, που σημειωτέον συζητείται τη τελευταία 5ετία χωρίς όμως αποτέλεσμα μέχρι του παρόντος, το ΤΕΕ/ΤΚΜ θα οργανώσει εκδήλωση για την παρουσίαση της πρότασής του.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ υποστηρίζει ότι μόνο μέσα από ένα ενιαίο φορέα διαχείρισης, όπως αυτός που προτείνει να δημιουργηθεί, μπορούν να αντιμετωπισθούν τα ποικίλα προβλήματα που παρουσιάζει ο Θερμαϊκός, όπως η ρύπανση των υδάτων, η μη αειφορική χρήση υδατικών και αλιευτικών πόρων, η μη ολοκληρωμένη προστασία και διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος, η αυξημένη οικιστική – τουριστική πίεση κ.αλ.

Μόνο ένας ενιαίος φορέας διαχείρισης μπορεί να χειριστεί τα πολύπλοκα θέματα που προκύπτουν από τη πολυάριθμη νομοθεσία, αλλά και  την ανταγωνιστικότητα των χρήσεων και των χρηστών.

Ο Φορέας Διαχείρισης του Θερμαϊκού Κόλπου (ΦΔΘΚ), υποστηρίζει το ΤΕΕ/ΤΚΜ , θα πρέπει να περιλαμβάνει ως χώρο δραστηριότητας τις 3 περιοχές Natura (Δέλτα Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα, ποταμός Αξιός, Λιμνοθάλασσα Επανομής), τον Κεντρικό και Εσωτερικό Θερμαϊκό Κόλπο και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης της Θεσσαλονίκης. Επομένως στα όρια του πρέπει να συμπεριλαμβάνονται οι παράκτιοι ΟΤΑ των νομών Θεσσαλονίκης, Ημαθίας και Πιερίας και η από αυτούς περικλειόμενη θαλάσσια περιοχή.

Ο κύριος σκοπός του ΦΔΘΚ θα είναι η εκπόνηση και υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος για την περιοχή ευθύνης του, με το οποίο, έχοντας ενσωματώσει την ευρωπαϊκή και διεθνή πείρα περιβαλλοντικής διαχείρισης και έχοντας πετύχει τη μεγαλύτερη συναίνεση των ενδιαφερομένων, θα εξασφαλίζεται η περιβαλλοντική προστασία του χερσαίου και θαλάσσιου οικοσυστήματος αλλά και η αειφορική ανάπτυξη της περιοχής.  

Ο ΦΔΘΚ θα πρέπει να ενσωματώσει όλους τους κύριους εμπλεκόμενους φορείς σΆ ένα πλαίσιο περιβαλλοντικής διακυβέρνησης, όπου ο βασικός στόχος είναι όχι μόνο η λήψη αποφάσεων, αλλά και η διασφάλιση της εφαρμογής τους.

Σε ό,τι αφορά τη διοικητικό σχήμα και τη λειτουργική οργάνωση του Φορέα, το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει: Τη  συμμετοχή εκπροσώπων της κεντρικής και τοπικής εξουσίας, των τοπικών φορέων σχεδιασμού πολιτικής, της κοινωνίας των πολιτών και των παραγωγικών φορέων σε 11μελές διοικητικό συμβούλιο.

Την ευθύνη υλοποίησης των αποφάσεων του Δ.Σ. να έχουν Γενικός Διευθυντής και Λειτουργική Μονάδα, η οποία θα οργανώνεται σε επιμέρους Τμήματα, που προτείνεται να είναι :

·                     Τμήμα Τεκμηρίωσης, Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης, Πληροφόρησης και Δημοσίων Σχέσεων

·                     Τμήμα Προγραμματισμού, Συντονισμού, Παρακολούθησης και Ελέγχου Σχεδίων Εφαρμογών και Διαχείρισης

·                     Τμήμα Οικονομικής και Διοικητικής Διαχείρισης

·                     Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης

·                     Τμήμα Σχεδιασμού Χρήσεων Γης και Οικοαναπτυξιακών Καινοτομιών

Για τη διαμόρφωση των διαχειριστικών πολιτικών και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων εφαρμογής τους, κρίνεται απαραίτητο ο Φορέας να έχει δύο (2) θεσμοθετημένες  συμβουλευτικές επιτροπές, τη Νομική Επιτροπή και την Επιστημονική Επιτροπή.

Το σχήμα ολοκληρώνεται με τη Συμβουλευτική Επιτροπή Διακυβέρνησης (ΣΕΔ), στην οποία θα υπάρχει ευρεία συμμετοχή εκπροσώπων φορέων της περιοχής που άμεσα ή έμμεσα εμπλέκονται. Η Επιτροπή θα αποτελεί το πεδίο ανάπτυξης προβληματισμού και ιδεών, λειτουργώντας ταυτόχρονα και ως δεξαμενή σκέψης.

Τέλος το ΤΕΕ/ΤΚΜ υποστηρίζει ότι η  ευθύνη των διαδικασιών συγκρότησης του Φορέα Διαχείρισης του Θερμαϊκού Κόλπου αλλά και η  εποπτεία λειτουργίας θα πρέπει να ανήκει στο Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση στη δημιουργία του, τη λειτουργία του, την εκπόνηση και υλοποίηση του διαχειριστικού του σχεδίου.