ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 6280/11.12.2006

  

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Οι ΣΔΙΤ δεν πρέπει να θεωρηθούν πανάκεια

ή να υποκαταστήσουν το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

 

Ασφαλιστικές δικλείδες θα πρέπει να εμπεριέχει η εφαρμογή του μοντέλου των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Ελλάδα, ώστε οι μικρομεσαίοι εργολήπτες να μην οδηγηθούν σε μαρασμό και τα έργα να «λειτουργήσουν» προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.

Οι ΣΔΙΤ δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν πανάκεια ή να υποκαταστήσουν τον ρόλο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ προαπαιτούμενο για τη σωστή εφαρμογή τους είναι η ύπαρξη μιας ισχυρής και κατάλληλα εκπαιδευμένης δημόσιας διοίκησης.

Στις επισημάνσεις αυτές συνέκλιναν οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση, που διοργάνωσαν την Κυριακή, στο πλαίσιο του «Money Show», το ΤΕΕ/ Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Πτυχιούχων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων Θεσσαλονίκης και Κεντρικής Μακεδονίας (ΣΠΕΔΕΘ & ΚΜ) και την ΠΕΣΕΔΕ (Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων  Εργοληπτών Δημοσίων Έργων).

 

                Κατά την ομιλία του στην εκδήλωση, ο ειδικός γραμματέας ΣΔΙΤ του υπουργείου Οικονομίας, Λεωνίδας Κορρές, ανακοίνωσε ότι η αρμόδια διυπουργική επιτροπή πρόκειται σύντομα να εγκρίνει νέο «πακέτο» επτά έργων μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού ενδεικτικού προϋπολογισμού άνω των 600 εκατ. ευρώ. Τα επτά νέα έργα, που θα έρθουν να προστεθούν σε οκτώ ήδη εγκριθέντα, άνω των 800 εκατ. ευρώ, αφορούν μεταξύ άλλων: ανέγερση παιδιατρικού ογκολογικού νοσοκομείου στη Θεσσαλονίκη, εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας σε ελληνικά λιμάνια, δημιουργία αστυνομικών σταθμών και κατασκευή κέντρου διανομής εκπαιδευτικού υλικού.

Σύμφωνα με τον κ.Κορρέ, η κυβέρνηση δεν «βλέπει» τις ΣΔΙΤ σαν πανάκεια, αλλά σαν ένα εργαλείο, που μπορεί να λειτουργήσει –στην πράξη- συμπληρωματικά προς τα δημόσια έργα. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Κορρές επεσήμανε ότι οι ΣΔΙΤ δεν υποκαθιστούν το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), αφού «δεν εγκρίνουμε στις ΣΔΙΤ τέτοιο αριθμό έργων, ώστε να δημιουργηθεί μελλοντικά πρόβλημα με το ΠΔΕ». Κατά τον κ.Κορρέ, οι μικρομεσαίοι εργολήπτες δεν θα μείνουν εκτός παιχνιδιού στις ΣΔΙΤ, αλλά επιβάλλεται να συνάψουν επιχειρηματικές συνεργασίες, για να μπορέσουν να διεκδικήσουν αποτελεσματικότερα έργα του είδους.

 

                Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Σάκης Τζακόπουλος, υπογράμμισε ότι «οι ΣΔΙΤ δεν θα πρέπει με κανέναν τρόπο να θεωρηθούν πανάκεια και να αναλάβουν εξολοκλήρου το βάρος της ταχείας εξασφάλισης υποδομών και της προσφοράς ποιοτικών υπηρεσιών για την αντιμετώπιση οξυμένων προβλημάτων. Κύριος, αποφασιστικός και ασφαλής μοχλός ανάπτυξης είναι πρέπει να παραμείνει το ΠΔΕ». Πρόσθεσε δε, ότι αναγκαία προϋπόθεση για τη σωστή υλοποίηση των ΣΔΙΤ είναι η ύπαρξη μιας ισχυρής, επαρκώς στελεχωμένης και κατάλληλα εκπαιδευμένης διοίκησης, σε συνδυασμό με ένα σαφές και ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο.

 

Μερίδιο που δεν θα υπερβαίνει το 12%-15% του συνόλου των «συμβατικών» δημόσιων έργων εκτιμάται ότι θα έχουν τα project δημιουργίας και συντήρησης υποδομών μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), όταν το μοντέλο των ΣΔΙΤ θα έχει φτάσει στην πλήρη ανάπτυξή του. Την εκτίμηση αυτή διατύπωσε ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Οικονομίας των Κατασκευών (ΙΟΚ), Ιωάννης Γιάνναρος και εξέφρασε την πεποίθηση ότι η αδιαμφισβήτητη βελτίωση της εικόνας των δημοσίων οικονομικών κατά τα δύο τελευταία έτη καθιστά εφικτή την άμεση εφαρμογή -από το 2007- ενός αυξημένου ΠΔΕ, προσανατολισμένου στην ανάπτυξη, εξέλιξη και συντήρηση των υποδομών της Ελλάδας.

Ο γενικός διευθυντής του ΙΟΚ διατύπωσε την εκτίμηση ότι φέτος το μέγεθος της συνολικής εγχώριας κατασκευαστικής δραστηριότητας θα ανακάμψει, προσεγγίζοντας τα 15,5 δισ. ευρώ (+10,7% σε σχέση με πέρυσι), ως αποτέλεσμα της σημαντικής ανόδου της ιδιωτικής νόμιμης οικοδομικής δραστηριότητας. Ωστόσο το μέγεθος των δημοσίων έργων δεν θα παρουσιάσει αύξηση.  Όπως είπε, τα ιδιωτικά έργα παρουσιάζουν σε σχέση με τα δημόσια τέτοια αύξηση, που φτάνει σε σημείο ανατροπής ισορροπιών.

Αναφερόμενος στις κατασκευαστικές εταιρίες, τόνισε ότι το 2005 «έκλεισε» για τις επιχειρήσεις 7ης τάξης με πτώση τζίρου κατά 25% και μείωση κερδών προ φόρων κατά 44%, ενώ για εκείνες της 6ης τάξης τα αντίστοιχα μεγέθη ήταν -18% και -23% (τη στιγμή που η αύξηση στις υποχρεώσεις τους ανήλθε σε 19%). «Για το έτος 2006 οι αναλυτές εκτιμούν ότι τα μεγέθη των εταιρειών της  7ης τάξης θα παρουσιάσουν βελτίωση έναντι του 2005, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν εκτιμάται ότι θα συμβεί για τις εταιρίες χαμηλότερων τάξεων», πρόσθεσε.

               

«Εκτός νυμφώνος» κινδυνεύουν να μείνουν σε ό,τι αφορά τα δημόσια έργα πολλές εργοληπτικές επιχειρήσεις, εξαιτίας του μοντέλου των ΣΔΙΤ, υποστήριξε ο πρόεδρος της ΠΕΣΕΔΕ, Γρηγόρης Γρηγορόπουλος. Ο κ.Γρηγορόπουλος επεσήμανε ακόμη ότι η ΠΕΣΕΔΕ δεν απορρίπτει τις ΣΔΙΤ στο σύνολό τους, αλλά είναι αντίθετη στη δημιουργία έργων μεγάλων προϋπολογισμών, που προκύπτουν από την «ομαδοποίηση» πολλών μικρότερων, όπως σχολικά κτίρια (27), αστυνομικοί σταθμοί (εννέα) και πυροσβεστικοί σταθμοί (επτά).

Πρόσθεσε ότι όσοι εργολήπτες προτίθενται να ασχοληθούν με έργα ΣΔΙΤ θα πρέπει να δημιουργήσουν από τώρα το οικονομικό υπόβαθρο που απαιτείται, πχ, μέσω τραπεζών, εταιριών leasing, ή ακόμη και ενώνοντας τις δυνάμεις τους. Πρότεινε τη διοργάνωση ημερίδων, σε συνεργασία με το ΤΕΕ, στο περιφερειακό του τμήμα, «ώστε να αναλυθεί διεξοδικά κάθε ΣΔΙΤ που αφορά την περιφέρεια, με τη συμμετοχή της ΤΕΔΚΕ, της νομαρχίας και των εργοληπτών και να αναδειχτεί κατά πόσο συμφέρει –ή όχι- το Δημόσιο και την περιοχή να προχωρήσει η σύμβαση με ΣΔΙΤ και όχι με άλλο τρόπο».

                 

                Την εκτίμηση ότι, με την προώθηση των ΣΔΙΤ οι μικρομεσαίοι εργολήπτες θα υποστούν σμίκρυνση του τζίρου τους και περιορισμό κερδοφορίας, διατυπώνει ο τέως υπουργός και πρόεδρος της Επιτροπής Δημοσίων Εργων του ΤΕΕ, Ευάγγελος Κουλουμπής, στην εισήγησή του, που ανέγνωσε ο γιος του, Θανάσης Κουλουμπής.Ο Θανάσης Κουλουμπής, τέως γενικός γραμματέας συγχρηματοδοτούμενων έργων στο ΥΠΕΧΩΔΕ, τόνισε ότι οι ΣΔΙΤ είναι αναγκαίο να είναι ανταποδοτικές και να «πληρώνονται από μόνες τους» και όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πρόσθεσε ότι πρέπει να αυξηθεί το κομμάτι του ΠΔΕ, που αναφέρεται στα μικρά και μεσαίου μεγέθους έργα, ενώ επεσήμανε ότι πρέπει να δοθεί γρήγορα λύση στο θέμα με τις υψηλές εγγυητικές επιστολές.

                Σημείωσε ότι, με τους υπολειπόμενους πόρους του Γ΄ΚΠΣ, μπορούν να υλοποιηθούν ακόμη πολλά μικρά και μεσαία έργα και μελέτες, το συνολικό κόστος των οποίων εκτιμάται σε 2 δισ. ευρώ. Συμπλήρωσε ότι, στο Δ’ ΚΠΣ, σημαντικός αριθμός των έργων θα είναι μικρά και μεσαία τοπικού ενδιαφέροντος και συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ. Υπενθύμισε, τέλος, ότι υπάρχει προσφυγή στις Βρυξέλλες ώστε να καταργηθούν τα λεγόμενα «κάτω όρια» στις αναθέσεις έργων, κάτι που, αν «περάσει», θα δημιουργήσει σημαντικές ανακατατάξεις στην αγορά, αφού θα δώσει στις μεγάλες επιχειρήσεις τη δυνατότητα να διεκδικούν και να αναλαμβάνουν τα έργα των «μικρών».

 

Ακριβότερα έργα επιφυλάσσει η υλοποίηση του μοντέλου των ΣΔΙΤ, το οποίο ουσιαστικά μετακυλύει το κέντρο βάρους των δημοσίων έργων από τον κατασκευαστικό τομέα στις τράπεζες, που δανείζουν ακριβότερα, όπως τόνισε στην εκδήλωση ο Νίκος Ταχιάος, μέλος της διοικούσας επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΚΜ. Σε μια περίοδο που οι μικρομεσαίοι εργολήπτες ζουν, όπως είπε, υπό συνθήκες στραγγαλισμού από τις τράπεζες, γίνονται σαφείς οι επιπτώσεις. Ο ομιλητής επεσήμανε ακόμη ότι, αν στην περίπτωση των ανταποδοτικών έργων (όπως η Αττική Οδός), «έχουμε πειστεί για τα θετικά των ΣΔΙΤ», δεν έχει ακόμη συμβεί το ίδιο με τα μη ανταποδοτικά (πχ, τα έργα κοινής ωφελείας των ΟΤΑ), στα οποία «πρέπει να δώσουμε πάρα πολύ μεγάλη προσοχή». Κατά τον ίδιο, σημαντικός σε όλη αυτή τη διαδικασία είναι ο ρόλος της δημόσιας διοίκησης,

 

Τις δυνατότητες χρηματοδότησης των εργοληπτών δημοσίων έργων και έργων ΣΔΙΤ από τις τράπεζες, παρουσίασαν από την πλευρά τους οι διευθυντές Πίστης της Τράπεζας Αττικής, Αθανάσιος Ζυγούρης και της Αττικής Leasing, Καλλέργης Σημανταράκης, περιγράφοντας βήμα-βήμα τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις, προκειμένου να επωφεληθούν από τα προϊόντα δανείων και χρηματοδοτικής μίσθωσης.

 

Χαιρετισμό στο συνέδριο απηύθυνε, εκ μέρους του υπουργού Ανάπτυξης, ο ειδικός σύμβουλός του, Ιωάννης Κωττάκης, επισημαίνοντας ότι, το ΥΠΑΝ, σε συνεργασία με τους ΟΤΑ, βλέπει πολλές δυνατότητες για την ανάπτυξη θελκτικών ΣΔΙΤ. Το «παρών» έδωσαν επίσης ο πρόεδρος της Τράπεζας Αττικής, Τρύφων Κολλίντζας, ο αντινομάρχης Θεσσαλονίκης, Γεώργιος Τσαμασλής, η διευθύντρια της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων (ΕΥΔΕ) Αεροδρομίων Βορείου Ελλάδος, Κορίνα Σοϊλεμετζίδου και ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Μανόλης Βλαχογιάννης και ο Γραμματέας της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΚΜ Τάσος Κονακλίδης._