ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

 ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 881/30.1.2009

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Με διάλεξη της αρχιτεκτόνισσας Μαρίας Γούλα

συνεχίστηκε το αφιέρωμα του ΤΕΕ/ΤΚΜ

στη σύγχρονη ισπανική αρχιτεκτονική

 

 

Στον σχεδιασμό του υπαίθριου χώρου στην πόλη της Βαρκελώνης, τα τελευταία 25 χρόνια, «ταξίδεψε» τους παραβρισκόμενους στο αμφιθέατρο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, η αρχιτεκτόνισσα Μαρία Γούλα, που ζει και εργάζεται στην Ισπανία από το 1992.

Η εκδήλωση, που διοργάνωσε την Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2009, το ΤΕΕ/ΤΚΜ σε συνεργασία με το τμήμα Αρχιτεκτόνων ΑΠΘ, αποτέλεσε την δεύτερη «στάση» του αφιερώματος στη Σύγχρονη Ισπανική Αρχιτεκτονική, που υλοποιεί το ΤΕΕ/ΤΚΜ.

«Υπάρχουν πάρα πολλές προσεγγίσεις και αφηγήσεις για αυτή την πόλη, η οποία έγινε γνωστή επειδή είναι ένα ‘εργαστήριο σκέψης’ στον αστικό σχεδιασμό», τόνισε η κ. Γούλα ξεκινώντας τη διάλεξή της με τίτλο «Βαρκελώνη: από το δημόσιο χώρο στο τοπίο». «Ξεδιπλώνοντας» και παρουσιάζοντας μία σειρά από project που έγιναν όλα αυτά τα χρόνια στην Ισπανική πόλη, η κ. Γούλα ξεκαθάρισε πως αυτό που μεταξύ άλλων αποκτήθηκε είναι μία σημαντική εμπειρία για τον μέσο αρχιτέκτονα.

Σύμφωνα με την ίδια, η μετάβαση από το δημόσιο χώρο στο τοπίο είναι πολλαπλή και εννοείται τόσο σαν μια γεωγραφική μετατόπιση του ενδιαφέροντος από το κέντρο στην περιφέρεια, όσο και σε επίπεδο εργαλείων σχεδιασμού. «Σε ότι αφορά το δεύτερο, οι τεχνικοί βρέθηκαν αντιμέτωποι με τις νέες συνθήκες που χαρακτηρίζουν τα τοπία της περιφέρειας. Αυτά τα χαρακτηριστικά προκάλεσαν την αναζήτηση νέων εργαλείων και οδήγησαν στον εμπλουτισμό του σχεδιασμού με έμφαση στις φυσικές διαδικασίες και το ενδιαφέρον για την οικολογική διάσταση του τοπίου. Η διαχείριση της βλάστησης είναι το κυρίαρχο νεωτερικό στοιχείο», τόνισε.

Όπως είπε, τα τελευταία χρόνια δεν νοείται σχεδιασμός του δημόσιου χώρου στην πόλη της Βαρκελώνης που να μην δίνει πρωταγωνιστικό ρόλο στη βλάστηση υιοθετώντας τις πιο σύγχρονες τάσεις της κηποτεχνικής. «Από την άλλη μεριά, μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα οικονομικής ύφεσης, που πρόσφατα επηρέασε βαθύτατα την Ισπανία, αλλά και γενικότερης ανησυχίας λόγω της επερχόμενης κλιματικής αλλαγής, υπάρχει πολύ ενδιαφέρον για κριτήρια σχεδιασμού όπου το πράσινο προσεγγίζεται μέσα από τον πειραματισμό με τη μνήμη του μεσογειακού τοπίου, ευνοώντας οικονομικές συνθετικές επιλογές και επιλέγοντας εκείνη τη βλάστηση που φαίνεται πιο ανθεκτική αλλά και η φόρμα της χρειάζεται την ελάχιστη συντήρηση», πρόσθεσε.

Αναφερόμενη στους χρήστες υπογράμμισε ότι πλέον έχουν προστεθεί οι τουρίστες καθώς και οι μετανάστες, οι οποίοι ανήκουν σε διαφορετικές και συνήθως αντιμαχόμενες κουλτούρες.

Καλωσορίζοντας την αρχιτεκτόνισσα, ο πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Αρχιτεκτονικών Θεμάτων του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Θανάσης Παπάς, επεσήμανε ότι «η Ελλάδα δεν έχει να παρατηρήσει αντίστοιχα φαινόμενα διαμόρφωσης δημοσίων χώρων, όπως αυτά της Βαρκελώνης».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ, Νίκος Καλογήρου, υπογράμμισε ότι «η προσέγγιση της κ. Γούλα είναι πολύ κοντά σε αυτό που και εμείς επιχειρούμε να εισάγουμε στον προβληματισμό μας δηλαδή μία περιβαλλοντική - οικολογική αντίληψη στον αστικό σχεδιασμό»

Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε και η πρόεδρος του ΜΜΣΤ, Ξανθίππη Χόιπελ.

 

Η Μαρία Γούλα ζει και εργάζεται από το 1992 στη Βαρκελώνη. Είναι απόφοιτος του τμήματος Αρχιτεκτονικής του Α.Π.Θ., Μaster Αρχιτεκτονικής τοπίου από την σχολή Αρχιτεκτονικής της Βαρκελώνης, ETSAB. Διδάσκει Αστικό Σχεδιασμό στον τομέα Πολεοδομίας της Αρχιτεκτονικής Σχολής της Βαρκελώνης και παράλληλα, σχεδιασμό και θεωρία τοπίου στο Master Αρχιτεκτονικής Τοπίου. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Μπιενάλε Τοπίου που διοργανώνεται στην Βαρκελώνη από το 1999, και μέλος της επιτροπής του Ευρωπαϊκού Βραβείου για το τοπίο Rosa Barba. Από το 2007 είναι υπεύθυνη του ερευνητικού κέντρου Centre de Recerca i Projectes de Paisatge Barcelona, ενταγμένου στον τομέα Πολεοδομίας της Αρχιτεκτονικής σχολής, με κυριότερες εργασίες τη συμμετοχή στους καταλόγους τοπίων των περιοχών της Ζιρόνα και της Λιέιδα στην Καταλωνία.

Έχει βραβευθεί σε διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς όπως: 1ο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό για την επέκταση του πάρκου Αλαμίγιο, της Expo στη Σεβίλλη και 2ο βραβείο για το σχεδιασμό του δημόσιου χώρου στη Ρόντα Μαρουμπιάλ στην Κόρδοβα.