ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 1639/10.3.2009

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Τα έργα στο Σέιχ Σου έχουν προφανή χρησιμότητα

και δεν προσφέρονται για αντιπαραθέσεις και άσκηση πολιτικής

 

                 Προφανής είναι –σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ- η χρησιμότητα του έργου για την «Προστασία και Αναβάθμιση του περιαστικού δάσους Θεσσαλονίκης (Σέιχ Σου)», το οποίο δυστυχώς έχει επανειλημμένως αντιμετωπίσει δυσκολίες από συγκεκριμένη ομάδα συμφερόντων (ιδιοκτήτες και διεκδικητές εκτάσεων). Το έργο κλείνει πολλά κενά, αφού βελτιώνει την αντιπυρική και αντιπλημμυρική προστασία του δάσους –και κατ’ επέκταση του πολεοδομικού συγκροτήματος- θωρακίζοντάς το απέναντι σε κινδύνους και εξαλείφοντας εμπόδια, που είχαν δυσκολέψει το έργο της Πυροσβεστικής στη μεγάλη πυρκαγιά του 1997.

                Παρόλα αυτά, τόσο το σύνολο του έργου, όσο και το υπο-έργο για τη βελτίωση του δασικού αντιπυρικού δικτύου και ιδίως δύο βασικών δρόμων του, έχουν τύχει «τεχνητών» δικαστικών  προσφυγών για την ακύρωση κάθε παρέμβασης στο περιαστικό δάσος. Σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ, απώτερος στόχος των «εκ του πονηρού» αυτών κινήσεων είναι στην πραγματικότητα η άρση του αναδασωτέου χαρακτήρα των εκτάσεων, που οι συγκεκριμένες μονάδες κατέχουν ή διεκδικούν.

                Αναλυτικότερα, με αφορμή πρόσφατα δημοσιεύματα, που αναφέρονται στο έργο «Βελτίωση και  κατασκευή τεχνικών έργων δασικού αντιπυρικού δικτύου του περιαστικού δάσους Θεσσαλονίκης», το ΤΕΕ-ΤΚΜ, ως  θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας, εξέτασε το θέμα που έχει προκύψει, και μετά από ενδελεχή μελέτη και συγκέντρωση στοιχείων, επισημαίνει τα εξής:

-Το περιαστικό δάσος Θεσσαλονίκης (Σέιχ-Σου) έχει τεράστια οικολογική, κοινωνική και πολιτιστική σημασία και όπως όλα τα περιαστικά δάση δέχεται πολλές ανθρωπογενείς κυρίως πιέσεις. Η πυρκαγιά τον Ιουλίου του 1997 κατέστρεψε το 55% της συνολικής του έκτασης (16.640 στρμ.).

-Την περίοδο 1997-1998    υλοποιήθηκαν κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης, αντιδιαβρωτικής - αντιπλημμυρικής προστασίας, αναδάσωσης και  βελτίωσης της βλάστησης κ.λ.π., τα οποία λειτούργησαν ικανοποιητικά για το χρονικό ορίζοντα που εκ των πραγμάτων είχαν σχεδιαστεί.

-Η έλλειψη πόρων και οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις καθυστέρησαν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα την υλοποίηση ολοκληρωμένων έργων και παρεμβάσεων.

-Με δεδομένη την έλλειψη πόρων των δασικών υπηρεσιών, ήταν απαραίτητη η εξασφάλιση χρηματοδότησης από άλλους πόρους για οποιοδήποτε έργο στο Σέιχ-Σου. Τέλος του 2003, η Π.Κ.Μ. και ο ΟΡ.ΘΕ. πέτυχαν τη χρηματοδότηση του έργου με τίτλο «Προστασία και Αναβάθμιση του Περιαστικού Δάσους Θεσσαλονίκης (Σέιχ-Σου)», κυρίως με πόρους από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ταμείο Συνοχής).

                Το έργο αυτό αποτελεί –σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ- τη μεγαλύτερη δράση που έχει ποτέ σχεδιαστεί για το περιαστικό δάσος της Θεσσαλονίκης, καθώς περιλαμβάνει (11) συνδυασμένες παρεμβάσεις και (15) υποέργα με στόχους: την αντιπλημμυρική προστασία του δασικού οικοσυστήματος, αλλά και του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, την αντιπυρική προστασία του δάσους και την περιβαλλοντική αναβάθμισή του.

                Σε ό,τι αφορά το υπο-έργο για τη βελτίωση του αντιπυρικού δικτύου, το ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει ότι η ίδια η Πυροσβεστική Υπηρεσία έχει ζητήσει από το 2001 την αναβάθμιση δύο βασικών δρόμων για την κίνηση των οχημάτων της, μετά τα προβλήματα που αντιμετώπισαν κατά την πυρκαγιά του 1997.

                Οι επεμβάσεις στους δύο αυτούς δρόμους περιλαμβάνουν την διαπλάτυνσή τους στην υφιστάμενη χάραξη, την κατασκευή των απαιτούμενων τεχνικών για την απορροή των όμβριων υδάτων και την προστασία τους και την κατασκευή οδοστρωσίας από θραυστό υλικό λατομείου (σκυρόστρωση και όχι ασφαλτόστρωση).

                Σήμερα το συγκεκριμένο υποέργο βρίσκεται σε ημιτελή φάση, καθώς έχει εκτελεστεί μόνο μέρος των χωματουργικών εργασιών και των τεχνικών έργων, με αποτέλεσμα ένας μη ειδικός να μην μπορεί να σχηματίσει μια σαφή εικόνα για την τελική μορφή του, όπως συμβαίνει σε όλα τα τεχνικά έργα και ιδιαίτερα τα συγκοινωνιακά.

                 Οι χωματουργικές εργασίες, δεν αποτυπώνουν το πλάτος του καταστρώματος της οδού, στο οποίο θα κινούνται τα οχήματα της πυροσβεστικής και δασικής υπηρεσίας. Είναι διευρυμένο, για την ασφαλή έδραση της υποδομής του καταστρώματος, που θα έχει πλάτος περίπου 7μ, αφήνοντας χωμάτινο έρεισμα εκατέρωθεν, το οποίο θα φυτευτεί, όπως γίνεται σε όλα τα οδικά έργα.

                Οι ανησυχίες που εκφράζονται για την εξυπηρέτηση της αστικής κίνησης των ΙΧ προς Εξοχή και Πανόραμα δεν έχουν καμία βάση, καθώς δεν αλλάζει η υφισταμένη χάραξη του δρόμου, που παρουσιάζει συνεχείς ελιγμούς, τα ευθύγραμμα τμήματα δεν υπερβαίνουν τα 30-50μ, η κατά μήκος κλίση είναι ιδιαίτερα μεγάλη, καθώς ακολουθεί το ορεινό ανάγλυφο και ως εκ τούτου, η ταχύτητα που μπορεί να αναπτυχθεί δεν μπορεί να υπερβαίνει τα λίγα χιλιόμετρα.

                «Πιστεύουμε ότι το συγκεκριμένο έργο δεν προσφέρεται για αντιπαραθέσεις και άσκηση οποιωνδήποτε πολιτικών. Αντίθετα για την αντιμετώπιση τόσο σοβαρών θεμάτων απαιτείται εξειδικευμένη επιστημονική προσέγγιση και βεβαίως ενημέρωση και συμμετοχή του πολίτη. Η μη έγκυρη ενημέρωση, ευθύνη που βαρύνει κυρίως τους φορείς που υλοποιούν τα έργα, αλλά και τις οικολογικές κινήσεις, που πιστεύουμε ότι παρεμβαίνουν με αγαθές προθέσεις,  ενέχει τον κίνδυνο της παραπλάνησης και εκμετάλλευσης της οικολογικής ευαισθησίας των πολιτών, από ομάδες με τελείως διαφορετικά συμφέροντα», υπογραμμίζει η διοικούσα επιτροπή του φορέα.

                Σε κάθε περίπτωση το ΤΕΕ-ΤΚΜ, το οποίο διαχρονικά έχει αποδείξει την ευαισθησία του σε θέματα περιβάλλοντος, θα παρακολουθεί την εξέλιξη του έργου και το κατά πόσον αυτή είναι σύμφωνη με τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές και τεχνικές απαιτήσεις και προδιαγραφές, συστήνοντας ταυτόχρονα στην αρμόδια δασική υπηρεσία που το υλοποιεί, να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια αυστηρής επίβλεψης του αναδόχου, για την άρτια εκτέλεσή του. Σ’ αυτήν την κατεύθυνση πιστεύουμε ότι θα πρέπει να κινηθούν και  οι κινήσεις πολιτών, ο Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης και οι άλλοι αρμόδιοι φορείς._