ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

 ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. οικ. 3784/9.7.2009

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

  

Να μπει άμεσα στις ράγες… υλοποίησης η Σιδηροδρομική Εγνατία

  

Έργο μείζονος αναπτυξιακής σημασίας, στο πνεύμα της Λευκής Βίβλου για την Ευρωπαϊκή πολιτική μεταφορών, το οποίο πρέπει να χρηματοδοτηθεί άμεσα από το ΕΣΠΑ, αποτελεί η Σιδηροδρομική Εγνατία.

Πέρασαν πολλά χρόνια «συζήτησης» γύρω από το σημαντικό αυτό έργο, χωρίς στην ουσία να έχει υλοποιηθεί το παραμικρό. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ είχε από την αρχή αντιληφθεί τη σπουδαιότητα τόσο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας όσο και του προαστιακού και κάθε φορά τα εντάσσει στο υπόμνημα που παραδίδει στον Πρωθυπουργό κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της ΔΕΘ.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ σε συνεργασία με τα Τμήματα της ανατολικής Μακεδονίας, Θράκης, δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου και Θεσσαλίας, δεν έμειναν μόνο στην απλή διατύπωση του αιτήματος σχεδιασμού, υλοποίησης και ολοκλήρωσης της Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Από κοινού προχώρησαν το 2004 στην σύσταση Ομάδας Εργασίας, τα μέλη της οποίας εξέτασαν διεξοδικά όλες τις παραμέτρους μελετώντας ακόμη και την απαραίτητη υποδομή δικτύου (πλάτος γραμμής, τηλεματική κ.α.). Επιπλέον, συνδιοργάνωσαν μία εξαιρετικά επιτυχημένη ημερίδα για το θέμα.

Είναι επιτακτική ανάγκη η Σιδηροδρομική Εγνατία να βγει από τα συρτάρια των «αρμοδίων» και να μπει στις… ράγες υλοποίησης της. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ ξεκαθαρίζει πως η Σιδηροδρομική Εγνατία δεν προτείνεται ως ανταγωνιστικό μέσο της αντίστοιχης οδικής αλλά σαν ένα νέο σημαντικό εργαλείο που θα συνδέσει περιοχές μη εξυπηρετούμενες, με χαμηλό οικονομικό, ενεργειακό και περιβαλλοντικό κόστος και υψηλότατο αναπτυξιακό όφελος. Ωστόσο, θα έπρεπε να προβλεφτεί η ανάγκη κατασκευή της, παράλληλα με δημιουργία της οδικής Εγνατίας, γεγονός που θα μείωνε σημαντικά το κόστος.

Ο όρος «Σιδηροδρομική Εγνατία» αναφέρεται σε ένα δίκτυο που εκτείνεται από την Ήπειρο ως την Θράκη και διέρχεται από την Δυτική, Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία. Ο κεντρικός άξονάς της, περίπου παράλληλος με τον αντίστοιχο της οδικής Εγνατίας,  καθορίζεται από τα δύο άκρα του, δηλαδή δυτικά τον λιμένα της Ηγουμενίτσας και ανατολικά το Πύθιο. Το δίκτυο συμπληρώνουν οι γραμμές που εξυπηρετούν και άλλες περιοχές εκατέρωθεν του κεντρικού αυτού άξονα, όπως περιφέρειες (π.χ. τη Θεσσαλία), πόλεις στην Μακεδονία και τη Θράκη (π.χ. βόρειος Ν. Έβρου, Καβάλα) και πόλοι έλξης μετακινήσεων (π.χ. ΒΙ.ΠΕ.Θ.). 

Επιπλέον, για το δίκτυο του ΟΣΕ, όπου τα αντίστοιχα ‘ερίδια αγοράς είναι υποπολλαπλάσια των αντίστοιχων Ευρωπαϊκών, παρουσιάζεται ‘ία πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αναγέννηση των σιδηροδρο‘ικών ‘εταφορών, των οδηγιών της Ε.Ε., των οικονο‘ικών κινήτρων, των περιβαλλοντικών ευαισθησιών κλπ. Η ση‘ερινή παγκόσ‘ια ενεργειακή κρίση θα πρέπει να οδηγήσει την Ελληνική Πολιτεία σε επανασχεδιασ‘ό της στρατηγικής στον το‘έα των ‘εταφορών, βάζοντας σε πρώτη προτεραιότητα τα ‘έσα ‘αζικής ‘εταφοράς, όπως ο σιδηρόδρο‘ος, οι θαλάσσιες ‘εταφορές και η συνδυασ‘ένη λειτουργία τους, ‘ε χρήση ορισ‘ένων λι‘ένων ως δια‘ετακο‘ιστικών κέντρων.

Θεωρού‘ε ση‘αντική υπόθεση την ολοκλήρωση της Σιδηροδρο‘ικής Εγνατίας και των καθέτων αξόνων (Ιωάννινα – Αντίρριο και Σιάτιστα – Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή), προκει‘ένου να υπάρξει ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας παρά τις τεχνικές και οικονο‘ικές δυσκολίες που πρέπει να αντι‘ετωπισθούν. Θα πρέπει να υιοθετηθούν πιο σύγχρονες τεχνολογίες για να γίνει το έργο βιώσι‘ο και αποδοτικό. Σε ότι έχει σχέση ‘ε την εκπόνηση των ‘ελετών και την ένταξη των έργων του ∆υτικού  ʼξονα υπάρχει ‘εγάλη απόκλιση από τα χρονοδιαγρά‘‘ατα ‘ε αποτέλεσ‘α ο στόχος ολοκλήρωσης έστω και ορισ‘ένων τ‘η‘άτων το 2014 να φαντάζει ανέφικτος.

Την ίδια ώρα, δεν θα πρέπει να περάσει σε δεύτερη μοίρα το έργο του προαστιακού σιδηρόδρομου, ενός μέσου που κρίνεται αναγκαίο για τη συγκρότηση συνολικής και συντονισμένης συγκοινωνιακής πολιτικής στη ζώνη επιρροής του Μητροπολιτικού κέντρου. ʼλλωστε, με την λειτουργία του προαστιακού εξασφαλίζεται η ταχεία και οικονομική πρόσβαση των πληθυσμών της Θεσσαλονίκης και των γειτονικών αστικών κέντρων, η προώθηση αειφόρων μορφών μεταφοράς στην αυξανόμενη περιαστική ζώνη της Θεσσαλονίκης και η επίλυση του κυκλοφοριακού από τις παρυφές της πόλης προς το κέντρο.