ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 2778/14.2.2008

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

«ΣΥΝ-ΑΘΡΟΙΣΕΙΣ»:

Η «αφρόκρεμα» των νέων -ξένων- αρχιτεκτονικών γραφείων στη Θεσσαλονίκη

από τις 21 ως τις 24 Φεβρουαρίου

 

Το πρωτοποριακό έργο 10 νέων αρχιτεκτονικών γραφείων διεθνούς εμβέλειας, από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, τα Βαλκάνια και τη Λατινική Αμερική, παρουσιάζει η έκθεση με τίτλο «ΣΥΝ_ΑΘΡΟΙΣΕΙΣ», που διοργανώνει από τις 21 ως τις 24 Φεβρουαρίου, στη Θεσσαλονίκη, το ΤΕΕ/ΤΚΜ, σε συνεργασία με τη HELEXPO AE.

H διοργάνωση, που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης INFACOMA, θα φιλοξενηθεί στην αίθουσα «HELEXPO CORONA» του διεθνούς εκθεσιακού κέντρου Θεσσαλονίκης και θα λειτουργεί καθημερινά από τις 11 το πρωί ως τις 9 το βράδυ.

Την ημέρα των εγκαινίων, Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου και ώρα 19.30, την έκθεση θα προλογίσει ο αρχιτέκτονας Evan Douglis, πρόεδρος του Προπτυχιακού Τμήματος της Αρχιτεκτονικής του Pratt Institute της Νέας Υόρκης. Την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου και ώρα 19.00 θα πραγματοποιηθεί διάλεξη – παρουσίαση του έργου του, στο αμφιθέατρο «Π. Παναγιωτόπουλος» της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ., σε συνεργασία με το Τμήμα Αρχιτεκτόνων.

Την έκθεση επιμελούνται οι αρχιτέκτονες Γιώτα Αδηλενίδου, Σοφία Βυζοβίτη και Χριστίνα Σπηλιώτη, ενώ τα γραφεία που θα παρουσιάσουν το έργο τους είναι: «Biothing»
με έδρα τη Νέα Υόρκη, «Emergent» (Λος Άντζελες), «Evan Douglis Studio» (Νέα Υόρκη), «Hyperbody» (TUDelft), «Minimaforms» (Λονδίνο/ Νέα Υόρκη), «Servo» (Στοκχόλμη/ Λος Άντζελες/ Νέα Υόρκη), «Sinestezia» (Βελιγράδι/ Παρίσι), «Small Architecture» (Λονδίνο), «SUBdV» (Λονδίνο/ Σάο Πάολο) και «Xefirotarch» (Λος Άντζελες).

Τα …κοπάδια ζώων, οι κινηματογραφικές μάχες, το «3D MAX» και η αρχιτεκτονική

                Η έκθεση έχει ως βασικό πυρήνα την παρουσίαση σύγχρονων αρχιτεκτονικών έργων, κατά την παραγωγή των οποίων οι αρχιτέκτονες αντλούν έμπνευση από το σύνολο κωδικών επικοινωνίας, που στη γλώσσα των υπολογιστών αποκαλούμε «αλγόριθμο». Στην ουσία, η έμπνευση προέρχεται από τα ίδια ψηφιακά προγράμματα, που έχουν τη δυνατότητα να αναπαραστήσουν ολόκληρες ομάδες ανθρώπων, δρούσες με κοινή λογική.

Με απλά λόγια, πρόκειται για τα προγράμματα που χρησιμοποιούνται για τα κινηματογραφικά animation, όταν πρέπει να αναπαρασταθεί μια πολυπληθής μάχη. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο, πρέπει πρώτα να αποκωδικοποιηθεί η ψυχολογία της μάζας (στο 3d max, π.χ., κάτι αντίστοιχο γίνεται με  το εργαλείο «character assembly». Ο χαρακτήρας στον οποίον αναφέρεται το συγκεκριμένο εργαλείο είναι στην ουσία ένα άθροισμα κωδικών).

                Στη διαδικασία δημιουργίας κοπαδιών ζώων, ψαριών, ή σμηνών πτηνών, οι μεταξύ τους θέσεις καθορίζονται από κανόνες. Στην περίπτωση των πτηνών, οι κανόνες αυτοί είναι η απόσταση, η στοίχιση και η συνοχή. Η ίδια, λοιπόν, «λογική του σμήνους» αποτελεί τη λογική συντακτικού μιας αρχιτεκτονικής πρότασης. Η δομή του συστήματος συντάσσεται με βάση τη σχέση αλλά και τις διαφορές των μονάδων μεταξύ τους, αλλά και με βάση τις εξωτερικές σχέσεις των μονάδων με μονάδες άλλων συστημάτων.

                Τα έργα, λοιπόν, που θα παρουσιαστούν, διερευνούν αρχιτεκτονικά συστήματα ως συναθροίσεις μονάδων με βάση τη λογική ή τη χρήση διαδικασιών κώδικα προγραμματισμού -scripting. Με την εφαρμογή scripting, ο χρήστης αποκτά έλεγχο των ψηφιακών εργαλείων που χρησιμοποιεί και επεμβαίνει, είτε αλλοιώνοντας τον εσωτερικό αλγόριθμο ενός συστήματος, είτε δημιουργώντας νέα εργαλεία σε υπάρχοντα προγράμματα που θα μεταβάλλουν τις ιδιότητες τόσο της μονάδας όσο και του υπόλοιπου σμήνους.  

Νέες προοπτικές στην κατασκευή

Οι μελέτες που παρουσιάζονται χρησιμοποιούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή σε τέτοιο βαθμό, ώστε να αλλάζουν τα σχεδιαστικά προγράμματα, με βάση τους κώδικες και τα βήματα που χρειάζονται για την υλοποίηση της έρευνας τους. Η όλη λογική που περιγράφεται παραπάνω δημιουργεί νέες προοπτικές στην κατασκευή, αφού αναλύοντας το σύστημα σε μονάδες μπορεί να επιτευχθεί ένα είδος προτυποποίησης: τα μηχανήματα «κοπής» τρισδιάστατων αντικειμένων σε ποικίλες διαστάσεις, άξονες και υλικά δημιουργούν νέες δυνατότητες για τις συνθέσεις προκατασκευασμένων μονάδων. Νέα δομικά υλικά προκύπτουν που αντικαθιστούν τα αυστηρά γεωμετρικά προκατασκευασμένα panels.  

Ίσως να μην προκύπτουν όλα τα έργα απαραίτητα με καθαρή διαδικασία scripting, άλλά διατηρούν τις έννοιες της μονάδας και του συστήματος. Η επανάληψη της μονάδας, ο πολλαπλασιασμός, η γένεση, η αναπαραγωγή στοιχείων (Items) με αποκλίσεις στο σχεδιαστικό dna, όλα σχετίζονται με κίνηση, μέγεθος, ιστορία, μνήμη, εξέλιξη. Οι μελέτες αυτές χρησιμοποιούν τον υπολογιστή σε τέτοιο βαθμό, ώστε να αλλάζουν τα σχεδιαστικά προγράμματα με βάση τους κώδικες και τα βήματα που χρειάζονται για την υλοποίηση της έρευνας τους.

Αυτό οδηγεί στον απόλυτο έλεγχο του εργαλείου, η έλλειψη του οποίου, αποτελεί σημείο αμφισβήτησης της χρήσης ψηφιακών μέσων. 

Η ψηφιακή σχεδίαση έχει κατά κανόνα ενσωματωμένο τον αλγόριθμο σε οποιοδήποτε εργαλείο χρησιμοποιεί ο χρήστης. Κάθε εντολή είναι καταγεγραμμένη με ένα κώδικα προγραμματισμού (scripting) που μπορούμε να θεωρήσουμε ως δείγμα γραφής. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ψηφιακής σχεδίασης, αποζητούμε τη συνειδητή χρήση μιας ακολουθίας κωδικών που βρίσκονται ενσωματωμένα σε ένα εργαλείο και ως επόμενο βήμα, τη δημιουργία νέων εργαλείων με τον απόλυτο έλεγχο του χρήστη. 

Η διαδικασία είναι μη γραμμική. Από τη μια, η μονάδα, το τέλειο, μη διαιρέσιμο αντικείμενο κατά την έννοια του Monadology του Leibniz’s που αναπαράγεται, πολλαπλασιάζεται, αλλά και αντίθετα, η συνεχής ύλη που υποδιαιρείται, ψάχνει και δημιουργεί σχέσεις ανάμεσα στα σημεία, στα τμήματα της, με σκοπό να τα αλλοιώσει δημιουργικά. 

Οι συμμετέχοντες αρχιτέκτονες

Οι ομάδες των νέων διακεκριμένων αρχιτεκτόνων που συμμετέχουν, έχουν επιλεγεί με βάση τόσο την πρόσφατη δραστηριότητα τους στην αρχιτεκτονική πρακτική (με υλοποιημένα έργα), όσο και με βάση τη συμμετοχή τους ως διδάσκοντες ή ως επισκέπτες κριτές, σε αρχιτεκτονικές σχολές, σε Ευρώπη και Αμερική, που εντάσσουν την παραπάνω λογική στην έρευνα τους (προς συντάκτες: επισυνάπτονται βιογραφικά).  

                Χορηγοί της έκθεσης είναι οι εταιρίες ARTEMIDE ARCHITECTURAL, ALUMIL, ΜΕΤΑΞΙΩΤΗΣ, ΔΟΜΕΣ και ΤΡΑΠΕΖΑ ΑΤΤΙΚΗΣ, ενώ χορηγός επικοινωνίας η εφημερίδα «Αγγελιοφόρος»._