ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 3274/22.2.2008

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Την έκθεση «ΣΥΝ_ΑΘΡΟΙΣΕΙΣ» του ΤΕΕ/ΤΚΜ και της HELEXPO

εγκαινίασε ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Μαργαρίτης Τζίμας

 

Με πολλαπλάσιες δυνατότητες έχει «προικοδοτήσει» την παγκόσμια αρχιτεκτονική η τεχνολογία των ηλεκτρονικών υπολογιστών, όπως αυτή εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια: ένα κτίριο μπορεί πλέον κάλλιστα να σχεδιαστεί στην Αθήνα, να αναλυθεί κατασκευαστικά στη Βενετία και να χτιστεί τελικά στο Λος Άντζελες, ενώ καινούργια δομικά υλικά και πρωτοποριακά μηχανήματα (πχ, τρισδιάστατα μηχανήματα κοπής) ανοίγουν νέους δρόμους, αξιοποιώντας τον «μικρόκοσμο» των υπολογιστών.

Πρόγευση των τεχνολογιών, που –μέσα από τους αλγορίθμους και τα «3D» εργαλεία- αναμένεται να αλλάξουν την αρχιτεκτονική στα επόμενα χρόνια, δίνει η έκθεση «ΣΥΝ_ΑΘΡΟΙΣΕΙΣ» του ΤΕΕ/ΤΚΜ και της HELEXPO. Την έκθεση, που διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη από τις 21 ως τις 24 Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο της INFACOMA, εγκαινίασε χτες το βράδυ o υπουργός  Μακεδονίας-Θράκης, Μαργαρίτης Τζίμας και προλόγισε ο διεθνούς φήμης Αμερικανός αρχιτέκτονας, Evan Douglis.

Μέσα από δέκα οθόνες, «στηριγμένες» σε μια πρωτότυπη κατασκευή με υποβλητικό φωτισμό, η οπτικοακουστική εγκατάσταση της έκθεσης παρουσιάζει το έργο 10 αρχιτεκτονικών γραφείων διεθνούς εμβέλειας, κυρίως από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αλλά και από τα Βαλκάνια και τη Λατινική Αμερική. Έργα που «παίζουν» με τις τρισδιάστατες τεχνολογίες και τους αλγορίθμους, ανοίγοντας νέους δρόμους για την αρχιτεκτονική, μέσα από τα ίδια ψηφιακά προγράμματα, που χρησιμοποιούνται για τα κινηματογραφικά animation.
                «Ευρηματική», «πρωτοποριακή» και «πρωτότυπη», χαρακτήρισε την έκθεση ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, υπενθυμίζοντας ότι οι αρχιτεκτονικές σχολές ανέκαθεν χαρακτηρίζονταν από προωθημένες σκέψεις και ιδέες. Κατά τον κ. Τζίμα, ό,τι ο κόσμος της αρχιτεκτονικής πρέσβευε και προωθούσε ήδη από 30-40 χρόνια πριν -δηλαδή η ανάγκη προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς- σήμερα καταβάλλεται ιδιαίτερη προσπάθεια να διασφαλιστεί και να αναδειχτεί, από κυβερνητικούς και μη κυβερνητικούς φορείς (όπως γίνεται για παράδειγμα στο Άγιον Όρος).

«Τόπο συνάντησης της επιστήμης, της τεχνολογίας και της τέχνης», χαρακτήρισε την έκθεση ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Τάσος Κονακλίδης. Όπως είπε, στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται μέχρι σήμερα σχετική πενία στη διοργάνωση εκδηλώσεων αυτού του είδους, κάτι που το ΤΕΕ/ΤΚΜ προσπαθεί να αλλάξει μέσα από τις εκδηλώσεις του, προκειμένου το κοινό να εξοικειωθεί με την αρχιτεκτονική. Ο κ. Κονακλίδης επεσήμανε ότι η έκθεση προσφέρει στο κοινό –ειδήμον ή όχι- τη δυνατότητα να επικοινωνήσει με αρχιτέκτονες από Ευρώπη και ΗΠΑ.

Την πεποίθηση ότι οι «ΣΥΝ_ΑΘΡΟΙΣΕΙΣ» φέρνουν στο κοινό της Θεσσαλονίκης ό, τι πιο σύγχρονο και καινοτόμο έχει να επιδείξει η αρχιτεκτονική του 21ου αιώνα σε Ευρώπη και ΗΠΑ, εξέφρασε από την πλευρά του ο πρόεδρος της HELEXPO AE, Αριστοτέλης Θωμόπουλος. Υπενθύμισε, παράλληλα, ότι η φετινή INFACOMA άνοιξε τις πύλες της με ακόμη πιο ενισχυμένο διεθνή χαρακτήρα.

 

Το ανθρώπινο DNA και ο «μικρόκοσμος» της αρχιτεκτονικής

 

Πόσα κοινά μπορεί να έχουν ένας επιστήμονας που αποκωδικοποιεί το ανθρώπινο DNA ή αναλύει τα γονιδιώματα και ένας αρχιτέκτονας που μελετά τα μικρά εσωτερικά χαρακτηριστικά ενός κτιρίου, με τη βοήθεια ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή; Ίσως πολύ περισσότερα από ό,τι φαντάζεται ο ανυποψίαστος «θεατής» του έργου τους.

«Η τρομαχτική δύναμη που διαθέτει σήμερα ο αρχιτέκτονας είναι η τεράστια δυνατότητά του να διεισδύει ακόμη και στα μικρότερα στοιχεία της ανάλυσης, μέσω ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή. Η υπόσχεση προς τους νέους αρχιτέκτονες είναι ότι θα έχουν πολύ περισσότερες δυνατότητες και ευκαιρίες για τον προγραμματισμό και την ανάπτυξη του χώρου, χάρη στην τεχνολογία», είπε χαρακτηριστικά –προλογίζοντας την έκθεση- ο Evan Douglis, πρόεδρος της Προπτυχιακής Σχολής Αρχιτεκτονικής, στο περίφημο Pratt Institute της Νέας Υόρκης και διευθυντής των Αρχιτεκτονικών Γκαλερί στο Πανεπιστήμιο Columbia.

Η «νέα» αρχιτεκτονική μπορεί να έχει σημαντικές συνέπειες στην καθημερινότητα, μέσω της μαζικής παραγωγής πρωτότυπων μονάδων σε διάφορες παραλλαγές (“mass customization” – «μαζική εξατομίκευση»): με τη βοήθεια της τεχνολογίας, μπορεί να προκύψει «μια μονάδα κατασκευής τόσο μαγική και θεματική, που όταν παραχθεί μαζικά, μπορεί να έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα».

Πάντως, αν και δηλώνει υπέρμαχος της χρήσης της νέας τεχνολογίας, ο κ. Douglis δεν δέχεται την έλλειψη σεβασμού απέναντι στα διακριτικά στοιχεία ενός πολιτισμού και τις μνήμες του λαού του, ενώ απορρίπτει τη θέση που ενστερνίζονται πολλές αρχιτεκτονικές σχολές, ότι αυτό που έχει σημασία είναι το μέλλον και άρα μπορούμε να ξεχάσουμε το παρελθόν.

Κατά τον κ. Douglis, ακόμη και οι μεγάλοι καθεδρικοί ναοί του παρελθόντος μπορεί να κρύβουν «μυστικά» για το σήμερα και το αύριο της αρχιτεκτονικής. Ο ίδιος λέει «όχι» στην «ομογενοποίηση» της αρχιτεκτονικής, υπό την πίεση της αναγκαστικής επιτάχυνσης της κατασκευαστικής δραστηριότητας (σε χώρες, π.χ., όπως η Κίνα ή το Ντουμπάι).

Αντίθετα, η Ελλάδα διαθέτει –κατά τον κ. Douglis - «μερικά από αυτά τα καταπληκτικά κτίρια, που αποκαλούμε ‘’ποίηση της αρχιτεκτονικής’’».

Ο Αμερικανός αρχιτέκτονας επεσήμανε, εξάλλου, την αξία της πρωτότυπης σκέψης. «Σε έναν κόσμο που βάλλεται από περιβαλλοντικές, ιδεολογικές και πολιτικές προκλήσεις, η δυνατότητα να σκέφτεται κάποιος ‘’έξω από το κουτί’’ είναι πολύ σημαντική», είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι δεν πρέπει ποτέ να υποτιμάται η αξία του «δημιουργικού κεφαλαίου» μιας χώρας.

«Η αρχιτεκτονική δεν αφορά μόνο την ευχαρίστηση και το ευ ζην, αλλά και τον ανθρωπισμό. ΄Όλοι σήμερα βιώνουμε μια περιβαλλοντική πρόκληση στον κόσμο και το θέμα είναι πώς θα ανταποκριθεί η αρχιτεκτονική σε αυτήν την πρόκληση», υπογράμμισε και εξέφρασε την πεποίθηση ότι «τα κτίρια είναι σαν τα βιβλία. Δεν είναι στατικά με την έννοια του αδρανούς: όταν είναι σχεδιασμένα όμορφα, μπορούν να ‘’αντηχούν’’ θετικά για απεριόριστο διάστημα».

Την έκθεση, που λειτουργεί στην αίθουσα «HELEXPO CORONA» του διεθνούς εκθεσιακού κέντρου Θεσσαλονίκης, επιμελούνται οι αρχιτέκτονες Γιώτα Αδηλενίδου, Σοφία Βυζοβίτη και Χριστίνα Σπηλιώτη, ενώ τα γραφεία που παρουσιάζουν το έργο τους είναι: «Biothing» με έδρα τη Νέα Υόρκη, «Emergent» (Λος Άντζελες), «Evan Douglis Studio» (Νέα Υόρκη), «Hyperbody» (TUDelft), «Minimaforms» (Λονδίνο/ Νέα Υόρκη), «Servo» (Στοκχόλμη/ Λος Άντζελες/ Νέα Υόρκη), «Sinestezia» (Βελιγράδι/ Παρίσι), «Small Architecture» (Λονδίνο), «SUBdV» (Λονδίνο/ Σάο Πάολο) και «Xefirotarch» (Λος Άντζελες).

Η έκθεση θα λειτουργεί από τις 10 το πρωί ως τις 9 το βράδυ. Στις 7 το βράδυ χθες, πραγματοποιήθηκε  διάλεξη – παρουσίαση του έργου του κ. Douglis, στο αμφιθέατρο «Π. Παναγιωτόπουλος» της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ., σε συνεργασία με το Τμήμα Αρχιτεκτόνων.

Χορηγοί της έκθεσης είναι οι εταιρίες ARTEMIDE ARCHITECTURAL, ALUMIL, ΜΕΤΑΞΙΩΤΗΣ, ΔΟΜΕΣ και ΤΡΑΠΕΖΑ ΑΤΤΙΚΗΣ._