Μέχρι τις 9/5 στη Θεσσαλονίκη η 4η Πανελλήνια Έκθεση Αρχιτεκτονικού Έργου

Την ευκαιρία να ταξιδέψουν νοητά σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και να γνωρίσουν, μέσα από 95 αρχιτεκτονικές μελέτες, τα επιτυχημένα "δείγματα γραφής" της ελληνικής αρχιτεκτονικής στα όρια πόλης και θάλασσας, έχουν από χτες Δευτέρα και μέχρι τις 9 Μαΐου οι Θεσσαλονικείς, στο πλαίσιο της 4ης πανελλήνιας έκθεσης αρχιτεκτονικού έργου.
Η έκθεση, που τιτλοφορείται "Παράλιες Ζώνες και Αστικά Συμβάντα" και μεταφέρθηκε στη Θεσσαλονίκη από το ΤΕΕ/ΤΚΜ και τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων (ΣΑΘ), εγκαινιάστηκε το βράδυ της 26ης Απριλίου, στο αίθριο του παλιού τελωνείου στο λιμάνι, παρουσία δεκάδων πολιτών, αλλά και εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Το "παρών" στην εκδήλωση έδωσαν, μεταξύ άλλων, o βουλευτής Κ. Γκιουλέκας, ο δήμαρχος Νεάπολης, Ναθαναήλ Λαδόπουλος, οι αντιδήμαρχοι Θεσσαλονίκης, Ν. Ταχιάος και Πυλαίας, Η. Λυρούδης, ο Πρόεδρος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ/ΤΚΜ Σ. Φάμελος, o αντιπρόεδρος του Τμήματος Β. Μπούρας και το μέλος της ΔΕ ο Α. Κονακλίδης.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η ομιλία του επίκουρου καθηγητή του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του πανεπιστημίου Πατρών, Πάνου Δραγώνα, με την οποία εγκαινιάστηκε η διοργάνωση. Σκοπός της έκθεσης, που είχε διοργανωθεί για πρώτη φορά στην Πάτρα από τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Ν.Αχαΐας, είναι η προβολή του σύγχρονου αρχιτεκτονικού έργου, μέσα από την παρουσίαση του ευρύτερου δυνατού φάσματος μελετών και προτάσεων της τελευταίας πενταετίας.
Ουσιαστικά, η έκθεση φιλοδοξεί να δείξει πώς οι κατοικίες, αλλά και οι χώροι εργασίας ή αναψυχής μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά με τα θαλάσσια μέτωπα, αλλά και πώς εγκαταλειμμένα λιμάνια είναι δυνατόν να "μεταμορφωθούν" μέσα από τις κατάλληλες αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις και να ασκήσουν αναπτυξιακές επιρροές στις πόλεις.
Απευθύνοντας χαιρετισμό στην εκδήλωση των εγκαινίων, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος/Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), Σάκης Τζακόπουλος, υπενθύμισε ότι η έκθεση εστιάζεται στον χειρισμό του ορίου της πόλης με το νερό και στον σχεδιασμό του θαλασσίου μετώπου ως καθοριστικού μηχανισμού στη δυναμική της ανάπτυξης της πόλης. Αναφέρθηκε δε, ειδικά στην περίπτωση της πόλης μας, τονίζοντας ότι η Θεσσαλονίκη μόνο άναρχα προσπαθεί να βρει το "δέσιμό" της με τη θάλασσα και να δώσει μια ταυτότητα στην μορφοποίηση του θαλάσσιου μετώπου. "Χαρακτηριστικά αναφέρω τις αναπλάσεις με τη μορφή μπαζωμάτων, τα κτίρια-αρχιτεκτονικά μεγαθήρια στις παραλίες, το λιμάνι- αυθαίρετη αστική ανάπτυξη με οικονομίστικα στοιχεία", υπογράμμισε.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΑΘ, Κώστας Μπελιμπασάκης, υπογράμμισε ότι, μέσω και εκθέσεων όπως η συγκεκριμένη, η κοινή γνώμη θα πρέπει να ενημερώνεται και να ευαισθητοποιείται γύρω από τη σημασία της ποιότητας στην αρχιτεκτονική. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η πολιτεία επιβάλλεται να αναπτύξει συγκεκριμένες πολιτικές για την αρχιτεκτονική ποιότητα στη σύγχρονη δομή των πόλεων. Αναφερόμενος, εξάλλου, στο επίκαιρο θέμα της ΕΧΡΟ 2008, ο κ. Μπελιμπασάκης τόνισε ότι "τώρα που η πόλη συγκεντρώνει κατά τα φαινόμενα σημαντικές πιθανότητες να αναλάβει την παγκόσμια έκθεση, πρέπει να γίνει σαφές ότι η αρχιτεκτονική των εγκαταστάσεων της ΕΧΡΟ αποτελεί ένα από τα κύρια ζητήματα".
Στην επικαιρότητα που παρουσιάζουν διεθνώς τα θέματα της δόμησης κοντά σε θαλάσσια μέτωπα αναφέρθηκε η πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Αχαΐας, Μαρία Κουρμπανά, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι τόσο οι Ολυμπιακοί Αγώνες, όσο και η ανάδειξη της Πάτρας σε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2006, αποτελούν καλές ευκαιρίες για τη διεθνή προβολή της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Η ίδια ανακοίνωσε ότι η επόμενη έκθεση αρχιτεκτονικού έργου θα γίνει στην Πάτρα σε δύο χρόνια, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα.

ΝΟΗΤΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
ΣΕ ΠΟΛΕΙΣ-ΛΙΜΑΝΙΑ

Ιστορίες πόλεων-λιμανιών "διηγήθηκε" στους παρευρισκομένους ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του πανεπιστημίου Πατρών, Πάνος Δραγώνας, "ταξιδεύοντας" από τη Βενετία μέχρι το Αλγέρι, από το Λονδίνο ως το τυπικό αμερικανικό waterfront της Βαλτιμόρης, από το Port Vell της Βαρκελώνης μέχρι τη Γιοκοχάμα της Ιαπωνίας, από το Μπιλμπάο ως το Ρότερνταμ ή το Ponte Parodi της Τζένοβα και από την Πάτρα ως τη Θεσσαλονίκη.
Όλες πόλεις με ιστορία, που είτε ξαναβρήκαν τη χαμένη τους αίγλη χάρη στην αξιοποίηση των παλιών λιμανιών τους (όπως π.χ, η Βαλτιμόρη, μια κάποτε κατεστραμμένη οικονομικά πόλη, που ανέκαμψε χάρη στις επενδύσεις γύρω από το λιμάνι της) είτε βίωσαν κάποια "παρατράγουδα" (η Βαρκελώνη, για παράδειγμα, επένδυσε γενναία στο παλαιό λιμάνι, κατασκευάζοντας ένα εμπορικό κέντρο με δραστηριότητες αναψυχής, το Maremagnum. Όμως, όπως εξήγησε ο κ. Δραγώνας, το κοινό που προσέλκυε το κέντρο σταδιακά άλλαξε και το παλιό λιμάνι άρχισε να θεωρείται σιγά-σιγά επικίνδυνη περιοχή, που απασχολεί ολοένα και συχνότερα την τοπική αστυνομία και την κοινή γνώμη).
Στο μεταξύ, έντονο προβληματισμό προκαλούν τα δρακόντεια μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονται πλέον στα λιμάνια -αλλά και γενικότερα σε όλους τους χώρους μαζικής διακίνησης ανθρώπων- μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της τελευταίας διετίας. Σύμφωνα με τον κ. Δραγώνα, η Θεσσαλονίκη θα είναι η πρώτη ελληνική πόλη που θα νιώσει τους "κραδασμούς" αυτής της νέας πραγματικότητας.
"Η Θεσσαλονίκη θα είναι η πόλη που θα κληθεί να αντιμετωπίσει πρώτη στην Ελλάδα τη νέα δυσάρεστη πραγματικότητα", υπογράμμισε ο καθηγητής και πρόσθεσε: "Για μια στιγμή είχαμε πιστέψει ότι μπορούμε να μετακινούμαστε ελεύθεροι από πόλη σε πόλη, από χώρα σε χώρα, δίχως τελωνεία και ελέγχους διαβατηρίων. Όμως, τα τραγικά γεγονότα των δύο τελευταίων χρόνων ευνόησαν την επιβολή νέων αυστηρών ελέγχων και περιορισμών στην ελεύθερη μετακίνηση. Σήμερα, τα μέτρα για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας και της λαθρομετανάστευσης απειλούν να μας γυρίσουν πολλές δεκαετίες πίσω".
Σημειώνεται ότι τα 95 έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση επιλέχθηκαν από ένα σύνολο 226. Η αξιολόγηση έγινε από τους αρχιτέκτονες Σάββα Κονταράτο, Γιώργο Πανέτσο και Ρένα Σακελλαρίδου. Οι μελέτες παρουσιάζονται σε τέσσερις κατηγορίες: 1.Χώροι κατοικίας, 2. χώροι συλλογικότητας, 3. χώροι κατανάλωσης και αναψυχής. 4. χώροι εργασίας και παραγωγής. Μια πέμπτη ενότητα αφιερώνεται στις διπλωματικές / μεταπτυχιακές εργασίες. Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά κατά τις ώρες 18.30 - 22.30.