Ανοικτή επιστολή του ΤΕΕ/ΤΚΜ

προς τον πρωθυπουργό

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ, εν όψει της 69ης Δ.Ε.Θ., με ανοικτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό και την πολιτική ηγεσία της χώρας, ζητάει, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, το ενδιαφέρον της Πολιτείας να στραφεί προς την περιφέρεια έτσι ώστε να εξισορροπηθεί η παρατηρούμενη ανισοκατανομή πόρων και η συνεπαγόμενη αναπτυξιακή ανισομέρεια , η οποία κατά τα τελευταία χρόνια έγινε εντονότερη και οδήγησε σε μεγαλύτερες αντιθέσεις.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ επισημαίνει σε ότι αφορά στη Θεσσαλονίκη, πως οι ανάγκες της πόλης είναι γνωστές, οι λύσεις τους μελετημένες και το κόστος τους έχει εκτιμηθεί. Σχετικά με τα τρία μεγάλα έργα που εκκρεμούν -ΜΕΤΡΟ, Υποθαλάσσιας και έργα επέκτασης του αεροδρομίου- επιβάλλεται εξασφάλιση των κονδυλίων από δηλωμένες πηγές και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εκταμίευσης. Οποιαδήποτε διαφοροποίηση των διαδικασιών, θα σημαίνει στην ουσία τη μη υλοποίησή τους.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι παλινδρομήσεις και καθυστερήσεις που, σε μεγάλο μέρος, οφείλονται στην εμπλοκή πολλών υπηρεσιών, προτείνει την ίδρυση Ειδικής Γραμματείας Έργων Μείζονος Θεσσαλονίκης στο Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., με αντίστοιχη υπηρεσία στη Θεσσαλονίκη. Το νέο σχήμα, πέρα από τα μεγάλα έργα, θα αναλάβει σταδιακά και τα άλλα απαιτούμενα έργα για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στο Π.Σ.Θ., όπως τους χώρους στάθμευσης, το τράμ, τις επεκτάσεις του μετρό και τον προαστιακό.

Για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Κεντρικής Μακεδονίας το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει αναθεώρηση του αναπτυξιακού νόμου, με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων, την εφαρμογή προηγμένων τεχνολογιών και την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης, υποστηρίζει την ολοκλήρωση των υποδομών και δη εκείνων που συνδέονται με την εξωστρεφή πολιτική της χώρας, όπως:

· Ολοκλήρωση του Π.Α.Θ.Ε., της Εγνατίας οδού και των καθέτων αξόνων της

· Ολοκλήρωση του 6ου προβλήτα και αναβάθμιση του επιβατικού λιμένα Θεσσαλονίκης

· Ολοκλήρωση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών · Θεσσαλονίκης και βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα (Σιδηροδρομική Εγνατία)

· Αναβάθμιση των υφισταμένων ΒΙ.ΠΕ. και δημιουργία βιώσιμων ΒΙ.ΠΑ.

· Βελτίωση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη · Έδεσσα · Φλώρινα.

· Ολοκλήρωση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη · Πολύγυρος · Άγιο Όρος

· Διαπλάτυνση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη · Κιλκίς και σύνδεση με την Εγνατία οδό

· Βελτίωση του οδικού δικτύου της Χαλκιδικής στο τμήμα Νέα Μουδανιά · Νικήτη και την ορεινή χάραξη της χερσονήσου της Κασσάνδρας

Για το χωροταξικό σχεδιασμό, το ΤΕΕ/ΤΚΜ ζητάει άμεση ολοκλήρωση του εθνικού χωροταξικού σχεδίου, εξειδίκευση του Χ.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας , αναθεώρηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Θεσσαλονίκης, διεύρυνση της περιαστικής ζώνης του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και θεσμοθέτηση της Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου.

Για το περιβάλλον το ΤΕΕ/ΤΚΜ διαπιστώνει ανυπαρξία πολιτικής, κονδυλίων και έργων και προτείνει την αξιοποίηση των προτάσεων που είχε κάνει το ΤΕΕ ακόμη από το 1993.

Ειδικότερα για την Κεντρική Μακεδονία επισημαίνει ότι απαιτούνται 550 εκατ. ευρώ για τα έργα ολοκληρωμένης διαχείρισης υγρών και στερών αποβλήτων, σύμφωνα με σχετική μελέτη του Τμήματος. Επίσης, το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει για μία ακόμη φορά τη δημιουργία φορέα διαχείρισης του Θερμαϊκού και την εκπόνηση σχετικού σχεδίου δράσης. Για τα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης λυμάτων της Θεσσαλονίκης απαιτούνται κονδύλια 150 και 60 εκ. ευρώ αντιστοίχως, ενώ για την αντιπλημμυρική προστασία της πόλης απαιτείται η άμεση κατασκευή έργων σε 10 επικίνδυνα σημεία, κόστους 60 εκατ. ευρώ.

Για τον πολιτισμό το ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει την κατάρτιση ενός συνολικού σχεδίου με δράσεις για την ενοποίηση των πολιτιστικών χώρων, ώστε να διαφυλαχθεί και να αξιοποιηθεί το σημαντικό μνημειακό κεφάλαιο που διαθέτει η Θεσσαλονίκη, όπως και οι αίθουσες πολιτισμού.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ υπογραμμίζει , τέλος, ότι τα χρονικά περιθώρια για τη Θεσσαλονίκη είναι ελάχιστα, όχι για την επιτυχία κάποιου στόχου όπως, τηρουμένων των αναλογιών, οι Ολυμπιακοί Αγώνες ή η ΕΧΡΟ 2008, αλλά για την επιβίωσή της.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί ότι η ανάληψη της ΕΧΡΟ θα υποστηρίξει, όχι μόνο τη διεθνή προβολή της πόλης αλλά και την αναγκαστική δρομολόγηση κάποιων αναγκαίων έργων και δράσεων. Προφανώς το σχήμα είναι πρωθύστερο και διόλου ορθολογικό αλλά, τονίζεται, όπως απέδειξε η πρόσφατη εμπειρία της Αθήνας 2004, είναι το μόνο που λειτουργεί.