ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 2186/2.4.2002

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ 3ης BIENNALE ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ευρηματικές ·και κάποτε επαναστατικές- προτάσεις του «νέου αίματος» της ελληνικής αρχιτεκτονικής, με φόντο τις ραγδαίες κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις του 21ου αιώνα, παρουσιάζει από χτες στο κοινό της Θεσσαλονίκης η 3η BIENNALE NEΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ.

Η έκθεση, που εγκαινιάστηκε στις 7.30 το βράδυ της Δευτέρας και θα φιλοξενείται μέχρι τις 14 Απριλίου στο φουαγιέ του Βασιλικού Θεάτρου, τιτλοφορείται «Τόποι Νομαδικής Κατοίκησης» και διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη από το ΤΕΕ/ΤΚΜ , τον ΣΑΘ και το Δίκτυο Πολιτισμού του ΥΠ.ΠΟ. Αποτελεί δε, μεταφορά αυτής που οργάνωσε προσφάτως στην Αθήνα το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, σε συνεργασία με την Ανώνυμη Εταιρία Προβολής της Ελληνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς (φορέα διοργάνωσης της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας 2001-2004).

Ο Υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, σε γραπτό μήνυμά του προς τους διοργανωτές, τονίζει ότι «ο αρχιτεκτονικός πειραματισμός είναι ο στόχος των δράσεων της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας του 2001-2004, στο πλαίσιο της οποίας διοργανώθηκε αυτή η έκθεση».

Απευθύνοντας χαιρετισμό κατά την τελετή των εγκαινίων, ο γενικός γραμματέας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Ηλίας Λιακόπουλος, εξήρε τη σημασία της έκθεσης, τονίζοντας ότι μόνο με ρηξικέλευθες ιδέες, όπως αυτές που παρουσιάζονται στη BIENNALE, θα μπορέσει ο κάτοικος της σύγχρονης μεγαλούπολης να απεγκλωβιστεί από τα σπίτια-«κλουβιά» του 21ου αιώνα.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Γιάννης Οικονομίδης, υπενθύμισε ότι το Τμήμα έχει δημιουργήσει παράδοση στη φιλοξενία των Biennale στο χώρο της Θεσσαλονίκης. «Πιστεύουμε ότι οι Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων αποτελούν πλέον έναν θεσμό στο χώρο της αρχιτεκτονικής. Ο θεσμός αυτός συμβάλλει στην ανάδειξη και προβολή του έργου των νέων αρχιτεκτόνων, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί ένα γεγονός παρέμβασης στα αρχιτεκτονικά δρώμενα και ευαισθητοποιεί τους πολίτες στο θέμα της ποιότητας του δομημένου περιβάλλοντος», υπογράμμισε ο κ. Οικονομίδης.

Την εκτίμηση ότι σήμερα στην Ελλάδα σημειώνεται μια πρωτοφανής απαξίωση της αρχιτεκτονικής, διατύπωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης), Κώστας Μπελιμπασάκης, τονίζοντας ότι «η δημιουργική αρχιτεκτονική παραμένει αμέτοχη στο ξέφρενο γίγνεσθαι της τελευταίας δεκαετίας, στη διάρκεια της οποίας καταναλώνονται τεράστια ποσά σε ιδιωτικά και δημόσια δείγματα μιας υπερφίαλης απαστράπτουσας αρχιτεκτονικής». Διοργανώσεις όπως η ΒΙΕΝNALE έρχονται να καλύψουν το κενό, αναδεικνύοντας τη σύγχρονη αρχιτεκτονική σκέψη και πρακτική, κατέληξε ο κ.Μπελιμπασάκης.

Το θέμα της Τρίτης Biennale προτάθηκε από τις αρχιτέκτονες μηχανικούς Υρώ Τσιούνη (επιμέλεια και σχεδιασμός της έκθεσης) και Δήμητρα Χατζησάββα (επιμέλεια του θέματος της έκθεσης και του καταλόγου) και επιλέχθηκε κατόπιν σχετικού διαγωνισμού. Τα 38 έργα της έκθεσης, που επελέγησαν επίσης κατόπιν διαγωνισμού, μεταξύ 130, αντλούν τη θεματολογία τους από τα μετακινούμενα πλέον όρια «τοπικού-διεθνικού», τις μαζικές μεταναστεύσεις πληθυσμών, αλλά και τις επιδράσεις της έλευσης των νέων τεχνολογιών στην αρχιτεκτονική.

Οπως τόνισε η κ.Χατζησάββα, τα 38 έργα, η επιλογή των οποίων έγινε από τους αρχιτέκτονες Σπύρο Αμούργη, Γιώργο Μανέτα, Βασιλική Πετρίδου, Γιώργο Πανέτσο και Ρένα Σακελλαρίδου, παρουσιάζονται σε πέντε θεματικούς άξονες: πρόκειται για το νομαδισμό του χώρου, του χρόνου, του εδάφους, του ορίου και του κελύφους. Η ταχύτητα και η κίνηση αποτελούν δύο σημαντικές παραμέτρους των έργων, ως νέα διάσταση σχεδιασμού και αντίληψης του χώρου και της αρχιτεκτονικής. Κατά την επιμελήτρια της έκθεσης, «εάν η αρχιτεκτονική θέλει να ξαναγίνει διαχειρίστρια του χώρου και να επιβιώσει, πρέπει να αντιληφθεί και να ενσωματώσει τα νέα δεδομένα. Αλλιώς κινδυνεύει να γίνει επάγγελμα προς εξαφάνιση», τόνισε η κ.Χατζησάββα.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με την αρχιτέκτονα Ρένα Σακελλαρίδου, που μετείχε στην επιτροπή αξιολόγησης των έργων, στον διαγωνισμό κατατέθηκαν τριών ειδών μελέτες: αυτές που ουσιαστικά αποτελούσαν ουτοπικές διερευνήσεις, εκείνες που είχαν υποβληθεί σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και τέλος αυτές που αφορούσαν υλοποιηθέντα έργα. Βασικό κριτήριο για την επιλογή των 38 έργων αποτέλεσε ο βαθμός ενδιαφέροντος που παρουσίαζαν, αλλά και το κατά πόσον «απαντούσαν» στο ζητούμενο των τόπων νομαδικής κατοικίας.

Μηχανισμούς ανάδειξης του καινούργιου, «εκβίασης» του νέου, αλλά και επιτάχυνσης του μέλλοντος, αποτελούν οι εκθέσεις ΒΙΕΝΝΑLE, σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα Λόη Παπαδόπουλο, εκπρόσωπο του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής. Ο ίδιος παρουσίασε την πορεία των διοργανώσεων ΒΙENNALE ΝΕΩΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ στην Ελλάδα, όπως αυτή αποτυπώνεται στα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία.

Σημειώνεται ότι η παρουσίαση των έργων, που αφορούν δημόσια κτίρια, κατοικίες, βιομηχανικά αντικείμενα, συμμετοχές σε διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, αλλά και πειραματικά-θεωρητικά projects, γίνεται με φωτογραφικό και σχεδιαστικό υλικό, με προπλάσματα, καθώς και με βίντεο προβολές.

Η μελέτη και επίβλεψη της έκθεσης στη Θεσσαλονίκη έγινε από τους ο αρχιτέκτονες Δημοσθένη Χαρίτο και Πέτρο Ιωάννου.

Χορηγοί της έκθεσης, η οποία θα λειτουργεί καθημερινώς από τις 18.00 έως και τις 22.00, είναι η Λαϊκή Τράπεζα, η SONY, η EXPO ΕΠΕ και η Ηχοκίνηση HiEnd ΕΠΕ.

Από το γραφείο τύπου του ΤΕΕ/ΤΚΜ