ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

 ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 3837 /10.6.2002

 

 

 

Δ Ε Λ Τ Ι Ο    Τ Υ Π Ο Υ

 

ΝΑΙ στη διοργάνωση της ΕΧΡΟ,

αλλά με τις αναγκαίες υποδομές

 

 

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ υποστηρίζει την πρόταση διοργάνωσης στη Θεσσαλονίκη, μίας παγκόσμιας έκθεσης EXPO  αλλά στο χρόνο που η πόλη θα είναι έτοιμη από πλευράς υποδομών να φιλοξενήσει μία τέτοια διοργάνωση. Η πραγματοποίηση μίας ΕΧΡΟ στη Θεσσαλονίκη, ακριβώς επειδή αποτελεί σημαντική ευκαιρία για την παγκόσμια προβολή της πόλης και την ενίσχυση του μητροπολιτικού της ρόλου, αλλά και  για την αναδιοργάνωση της , δεν θα πρέπει να υποβαθμιστεί από ελλιπείς υποδομές και ανεπάρκειες, με έργα «μισά» της «τελευταίας στιγμής».

 

Το Επιμελητήριο υποστηρίζει τη χωροθέτηση των εγκαταστάσεων της ΕΧΡΟ στη Δυτική Θεσσαλονίκη και ειδικότερα στην περιοχή των Λαχανοκήπων καθώς για την κατασκευή των εγκαταστάσεων θα πρέπει να επιλεγεί ένας χώρος που θα εγγυάται βεβαίως την επιτυχία της διοργάνωσης, αλλά παράλληλα θα εξυπηρετεί και έναν ακόμη πολύ σημαντικό στόχο, αυτόν της βελτίωσης των λειτουργιών της πόλης και της αναβάθμισής της. Η λειτουργία της ΕΧΡΟ στη Δυτική Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στην περιοχή των Λαχανοκήπων, θα δημιουργήσει ένα μόνιμο πόλο ανάπτυξης της περιοχής, που θα συμβάλλει στη γενικότερη αναμόρφωση της εικόνας και λειτουργίας της.

 

Από τις προτεινόμενες περιοχές το ΤΕΕ/ΤΚΜ θεωρεί καταλληλότερη την περιοχή των Λαχανοκήπων. Μια περιοχή που ενώ αποτελεί το πρόσωπο της πόλης στη δυτική της πλευρά, είναι ταυτόχρονα αποκλεισμένη, απαξιωμένη και υποβαθμισμένη. Αυτή η επιλογή είναι και οφείλει να αντιμετωπιστεί σαν μια μεγάλη αναπτυξιακή πρόκληση, με σημαντική βαρύτητα για την πόλη, αλλά και την ευρύτερη περιοχή, για την οποία μάλιστα εκπονείται το επιχειρησιακό σχέδιο αστικής ανάπλασης του «βορειοδυτικού τόξου».

 

Η περιοχή έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα επιτρέψουν, με την ανάπλασή της, να εκπληρώσει τους κύριους στόχους της διοργάνωσης:

-          Ενσωμάτωση στον αστικό ιστό των δραστηριοτήτων τόσο κατά τη λειτουργία της EXPO, όσο και στη συνέχεια.

-          Ευκαιρία για την προώθηση και εξασφάλιση του μέλλοντος στην ανάπτυξη της πόλης και στην ισόρροπη προώθηση λειτουργιών και δραστηριοτήτων.

-          Δυναμική προβολή του ρόλου της πόλης, με τη δημιουργία ενός τόσο σημαντικού πολιτιστικού και επιχειρησιακού πόλου, που θα της προσφέρει ακόμα μία διέξοδο προς τη θάλασσα, τη μοναδική στη δυτική περιοχή της.

 

Σε κάθε περίπτωση, σημαντικότατο όφελος για την πόλη θα είναι η απελευθέρωση της κεντρικής περιοχής της από τις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Έκθεσης, οι οποίες θα μεταφερθούν στον χώρο της ΕΧΡΟ, μετά τη λήξη της διοργάνωσης. Για το λόγο αυτό η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ πρέπει να διασφαλιστεί ρητά και με συγκεκριμένες δεσμεύσεις. Οι χώροι των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, όπως επανειλημμένα έχει διακηρύξει το ΤΕΕ, πρέπει να αποδοθούν στη λειτουργία της πόλης.

 

Ωστόσο, για να μην επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος και να μην καταλήξει αυτή η φιλόδοξη προσπάθεια σε αποτυχία, επισημαίνονται τα παρακάτω:

 

-          Η διοργάνωση της Παγκόσμιας Έκθεσης EXPO προϋποθέτει σημαντικές νέες υποδομές στην πόλη (οδικές, συγκοινωνιακές, τουριστικές, εξυπηρετήσεων πρασίνου και αναψυχής), την εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού, όπως και γενικότερες εξωραϊστικές-αναπλαστικές παρεμβάσεις.

-          Παραδοχές του είδους: η πόλη προχωράει «με ότι έχει», στην περίπτωση αυτή θα ήταν καταστροφικές. Ειδικότερα στις περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης, όπου το οικιστικό πλαίσιο είναι εξαιρετικά υποβαθμισμένο, οι οδικές συγκοινωνιακές διασυνδέσεις με το κέντρο του συγκροτήματος και το αεροδρόμιο δύσκολες έως προβληματικές, η ξενοδοχειακή υποδομή ανεπαρκέστατη, τέτοια σενάρια είναι απαράδεκτα.

-          Ειδικότερα επισημαίνεται, ότι η άφιξη-μετακίνηση-φιλοξενία-αναχώρηση σημαντικού αριθμού επισκεπτών που θα διακινηθούν προς την πόλη κυρίως με το αεροπλάνο, θέτει άμεσα θέμα λειτουργίας γραμμής μέσου σταθερής τροχιάς σε όλο το μήκος του πολεοδομικού συγκροτήματος από το αεροδρόμιο έως το χώρο εγκατάστασης στα δυτικά. Παράλληλα, θέτει επίσης θέμα απρόσκοπτης και ταχείας κίνησης οχημάτων στην ίδια διαδρομή, γεγονός που δεν μπορεί να γίνει χωρίς την υλοποίηση των αξόνων υποθαλάσσιας αρτηρίας-δυτικής εισόδου.

 

Με τους τρέχοντες ρυθμούς σχεδιασμού-υλοποίησης, φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο ·αν όχι ανέφικτο- να υλοποιηθούν οι ως άνω αναγκαίες υποδομές και παρεμβάσεις έως το 2007-2008. Η κακή εμπειρία της διοργάνωσης της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας» στο «παραπέντε» με ελλιπείς υποδομές, λύσεις ανάγκης και ετεροχρονισμένες παραδόσεις έργων δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να επαναληφθεί.

 

Με δεδομένα τα παραπάνω πρέπει άμεσα να συγκροτηθεί φορέας διεκδίκησης που θα διαθέτει ένα αποτελεσματικό και ευέλικτο οργανωτικό σχήμα. Επίσης, πρέπει να συγκροτηθεί  ένα πλήρες πρόγραμμα υποδομών για το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσ/νίκης, στο οποίο θα ενταχθούν όλα τα αναγκαία έργα με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και διασφαλισμένους πόρους. Ένα πρόγραμμα που θα αποτελεί εγγύηση τόσο για την διεκδίκηση, όσο και για την επιτυχή διοργάνωση της έκθεσης.

 

 

                                                                                                                                                                                    Από το Γραφείο Τύπου του ΤΕΕ/ΤΚΜ