ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 4062/18.6.2002

 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΕΕ/ΤΚΜ και ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

«Η ΠΟΛΗ Η ΝΥΧΤΑ»

 

 

Ανανεωμένο νυχτερινό πρόσωπο ενδέχεται να αποκτήσει στο εγγύς μέλλον το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, με τη βοήθεια ευρηματικών επεμβάσεων φωτισμού από διεθνείς «μέτρ» του είδους, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου και των «Δημητρίων».

            Ειδικότερα, με την επικοινωνιακή διαμεσολάβηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ, στελέχη του δήμου Θεσσαλονίκης ήρθαν σε μια πρώτη διερευνητική επαφή με πέντε προσωπικότητες διεθνούς εμβέλειας, οι οποίες έχουν αλλάξει τη νυχτερινή όψη αρκετών μητροπόλεων της Ευρώπης (και όχι μόνο), μέσω της φωταγώγησής τους.

            Πρόκειται για τον διεθνούς φήμης καλλιτέχνη φωτισμού Yann Kersale, τον αρχιτέκτονα φωτισμού Σίμο Σιμών και τον φωτιστή Ζήση Νασιουτζίκη, την εντεταλμένη σύμβουλο του Ινστιτούτου της Πόλης σε Κίνηση, Mireille Apel-Muller και τον γεωγράφο Luc Gwiazdzinski, διευθυντή του Ινστιτούτου του Χρόνου και των Κινήσεων.

            Οι πέντε προσωπικότητες βρέθηκαν στην πόλη, κατόπιν πρόσκλησης του ΤΕΕ/ΤΚΜ και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, προκειμένου να συμμετάσχουν ως ομιλητές στην εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν χτες το βράδυ οι δύο φορείς, με τίτλο «Η ΠΟΛΗ, Η ΝΥΧΤΑ».  Ομιλητές στην εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα της Αποθήκης 1 του ΟΛΘ, ήταν επίσης ο κριτικός κινηματογράφου Νότης Φόρσος, διευθυντής του ‘’ΟΛΥΜΠΙΟΝ-Renault? και ο αρχιτέκτων Πάνος Δραγώνας.

            Απευθύνοντας χαιρετισμό στην εκδήλωση, ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Γεώργιος Πασχαλίδης,  εξέφρασε την πεποίθηση ότι, για τον σχεδιασμό του αστικού τοπίου τη νύχτα, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη διάφορες παράμετροι, όπως η ασφάλεια, η ομαλή κυκλοφορία στους δρόμους, η διασκέδαση κτλ. Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, ο σχεδιασμός αυτός θα πρέπει οπωσδήποτε να λάβει υπόψη τη θάλασσα, η οποία και προσδιορίζει την πόλη ημέρα και νύχτα. «Το τεχνικό και αισθητικό στοιχείο του φωτισμού τη νύχτα θέλει μεγάλη επεξεργασία και εκτιμώ ότι εκδηλώσεις όπως αυτή, θα καταλήξουν σε χρήσιμες θέσεις και προτάσεις», κατέληξε.

            Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Γιάννης Οικονομίδης, υπογράμμισε ότι σήμερα η νύχτα προσφέρεται ως απόθεμα χρόνου, ανοιχτό προς κατάκτηση από τις νέες αστικές λειτουργίες. Στο σκηνικό αυτό, ο φωτισμός των αστικών μνημείων ·μέχρι σήμερα στατικός και πολλές φορές στα όρια της υπερβολής · επανεξετάζεται μέσα στο νέο πεδίο αισθητικής. Με τον ίδιο τρόπο, ο φωτισμός λιμανιών, βιομηχανικών περιοχών, αστικών πάρκων, μπορεί να ξαναδώσει στον δημόσιο χώρο χαμένες αστικές ιδιότητες, να τον ξανακάνει οικείο, ασφαλή και προσιτό, ακόμη και κατά τις βραδινές ώρες.

       Στη στενή σχέση του κινηματογράφου με τη νύχτα αναφέρθηκε από την πλευρά του ο διευθυντής του «ΟΛΥΜΠΙΟΝ», Nότης Φόρσος. «Ο κινηματογράφος είναι η τέχνη της νύχτας, η τέχνη που έκανε τη νύχτα πολιτισμικό προϊόν. Ο κινηματογράφος έχει καταθέσει προφητικές προτάσεις για το πώς πορεί να είναι η πόλη του μέλλοντος τη νύχτα», υπογράμμισε ο κ.Φόρσος, ο οποίος κατέληξε διατυπώνοντας μια προτροπή: «να συνδέσουμε τη νύχτα, την πόλη και τον κινηματογράφο».

       Την επίδραση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στη λειτουργία του δημόσιου χώρου, σκιαγράφησε από την πλευρά του ο αρχιτέκτων Πάνος Δραγώνας. «Εάν εμείς οι αρχιτέκτονες θέλουμε να κατακτήσουμε τον ρόλο του σκηνοθέτη στο αστικό περιβάλλον, πρέπει να διευρύνουμε το αντικείμενό μας και να αξιοποιήσουμε στοιχεία από τον κινηματογράφο και τα ΜΜΕ», επεσήμανε ο κ.Δραγώνας, ο οποίος διατύπωσε την εκτίμηση ότι τα ΜΜΕ και ιδίως η τηλεόραση, «περιορίζουν το χρόνο διαμονής των κατοίκων στους δημόσιους χώρους και προτείνουν υποκατάστατα του παραδοσιακού δημόσιου χώρου».         

       Μεθόδους με τις οποίες ο φωτισμός μπορεί να αλλάξει την όψη του αστικού τοπίου, ανέλυσε από την πλευρά του ο αρχιτέκτονας φωτισμού Σίμος Σιμών, παρουσιάζοντας ως πρότυπο δύο project, που ·από κοινού με ομάδα συνεργατών- υλοποίησε σε ισάριθμες πλατείες της Γενεύης και της Λωζάνης, τις Place a Carouge και Place de la Navigation αντίστοιχα. «Αυτό που πρέπει να αποφεύγουμε οπωσδήποτε είναι το οπτικό χάος», σημείωσε ο κ.Σιμών, ο οποίος τόνισε παράλληλα την ανάγκη στενής συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων φορέων, του αρχιτέκτονα, του τεχνικού φωτισμού, των καλλιτεχνών και του κυρίου του έργου.

       Ενα φιλόδοξο project φωτισμού, που σχεδιαζόταν επί πέντε μήνες, κόστισε συνολικά 150.000 ευρώ και τελικώς στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, παρουσίασε από την πλευρά του ο φωτιστής Ζήσης Νασιουτζίκης.  Το έργο, που αφορούσε στη φωταγώγηση συγκεκριμένων σημείων της Γενεύης για τέσσερις ημέρες, κατά τη διάρκεια της ετήσιας Γιορτής της Μουσικής, βοήθησε τον κατοίκους και τους περισσότερους από 400.000 επισκέπτες να ανακαλύψουν από την αρχή την πόλη.         

            Την εκτίμηση ότι η νύχτα παρέμεινε επί μακρόν ένας χωρο-χρόνος πολύ λίγο διερευνημένος, διατύπωσε ο γεωγράφος Luc Gwiazdzinski, διευθυντής του Ινστιτούτου του Χρόνου και των Κινήσεων. Πάντως, η τάση αυτή τείνει να αναστραφεί τα τελευταία χρόνια, ελέω της βούλησης μεγάλων βιομηχανιών να καταστήσουν αποδοτικούς τους μηχανισμούς τους 24 ώρες το 24ωρο. Στη Γαλλία, διευκρίνισε ο ομιλητής, το 24% του πληθυσμού εργάζεται τις βραδινές ώρες, ενώ η οικονομία της νύχτας ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ ετησίως. Τα γεγονότα αυτά αλλάζουν το τοπίο. Με βάση αυτή τη διαπίστωση, ο κ. Gwiazdzinski δημιούργησε μια αστική νυχτερινή γεωγραφία, κατά τη σύνταξη της οποίας εντόπισε μεγάλες αντιθέσεις, μεταξύ της πόλης που κοιμάται, της πόλης που δουλεύει ή εκείνης που διασκεδάζει.

            Αφορμή για ενδιαφέροντα συμπεράσματα, όσον αφορά τη λειτουργία της πόλης τη νύχτα, έδωσαν τα τέσσερα έργα με τίτλους OASIS, TROLL, NOCTA (BULLE) και ΝUIT BLANCHE/NOIRE, που υλοποίησε στο νυχτερινό Παρίσι το Ινστιτούτο της Πόλης σε Κίνηση. Η εντεταλμένη σύμβουλος του Ινστιτούτου, Mireille Apel-Muller, κατέθεσε εξαιρετικά ενδιαφέρουσες προτάσεις για τις νυχτερινές λειτουργίες της πόλης. Μεταξύ άλλων, πρότεινε να ιδρυθούν νυχτερινοί παιδικοί σταθμοί, αλλά και να λειτουργούν το βράδυ οι βιβλιοθήκες και τα μουσεία.

            Τέλος, ο διεθνούς φήμης καλλιτέχνης φωτισμού Yann Kersale, παρουσίασε στην εκδήλωση ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον βίντεο, το οποίο συμπυκνώνει την εμπνευσμένη δουλειά μιας εικοσαετίας σε διάφορες μητροπόλεις του κόσμου. Για τη δουλειά του κ.Kersale, η νύχτα ·όπως ο ίδιος διευκρίνισε- αποτελεί έδαφος για άπειρες εξερευνήσεις. Στη διάρκεια των συγκεκριμένων αναζητήσεων, όπως αυτές αποτυπώνονται στο βίντεο, το ηλιακό φως και τα μετεωρολογικά μπαλόνια επιστρατεύονται  για χάρη της τέχνης, ενώ ο καλλιτέχνης δεν διστάζει να «κλέψει» λίγο φως από τα παγόβουνα ή να εκμεταλλευτεί τον αέρα και την παλίρροια.

Χορηγοί της εκδήλωσης, η οποία επισφραγίστηκε μ ε την προβολή της κλασικής ταινίας Blade Runner, ήταν οι εταιρίες ΠΕΤΡΙΔΗΣ ΑΕ και FOSS AE.

 

Από το Γραφείο Τύπου του ΤΕΕ/ΤΚΜ