ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

 ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 5560/17.9.2002

 

 

 

 

Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η

 

 

       Όπως είναι γνωστό, τα προγράμματα σχολικής στέγης, υλοποιούνται εδώ και δεκαετίες στις Νομαρχίες όλης της χώρας από τις Διευθύνσεις Τεχνικών Υπηρεσιών (ΔΤΥ) και αποτελούν το 80% περίπου του αντικειμένου τους, έχοντας συσσωρεύσει στις υπηρεσίες αυτές και στο προσωπικό τους, πλούσια γνώση και εμπειρία.

       Ένα χρόνο πριν, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας / Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), αντέδρασε έντονα σε απόφαση του Νομάρχη Θεσσαλονίκης, να αναθέσει παράτυπα μέσω της Ν.Ε.Θ. Α.Ε. και παρακάμπτοντας τις διαδικασίες του Ν.716/77, 14 μελέτες εφαρμογής σχολικών κτιρίων σε ιδιωτικά γραφεία, ενέργεια για την οποία ο κ. Παπαδόπουλος μας διαβεβαίωσε ότι αποτελούσε εξαιρετικά επείγουσα περίπτωση και δεσμεύτηκε να μην επαναληφθεί, υποσχόμενος παράλληλα την άμεση ενίσχυση της ΔΤΥ με τεχνικό προσωπικό και μηχανογραφική υλικοτεχνική υποδομή.

       Πρόσφατα, το ΤΕΕ/ΤΚΜ ενημερώθηκε από την Ένωση Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών Κεντρικής Μακεδονίας (ΕΜΔΥΔΑΔ/ΚΜ) και δημοσιεύματα του Τύπου, για την πρόθεση της Κυβέρνησης δια του αρμοδίου Υφυπουργού Παιδείας κ. Ν. Γκεσούλη και του Νομάρχη Θεσσαλονίκης, να αναθέσουν με προγραμματική σύμβαση στην ΟΣΚ Α.Ε., την υλοποίηση προγράμματος σχολικής στέγης στην περιοχή Θεσσαλονίκης ύψους 117 εκ. Ευρώ (40 δις. δρχ.) με μοναδικό επιχείρημα όπως προβλήθηκε στα ΜΜΕ τη συντόμευση του χρόνου ολοκλήρωσής του.

       Η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ συζήτησε εκτενώς το συγκεκριμένο θέμα στη συνεδρίαση της 10.9.2002 και αποφάσισε ομόφωνα να εκφράσει την αντίθεσή της στις παραπάνω μεθοδεύσεις της Κυβέρνησης και του Νομάρχη Θεσσαλονίκης για τους πολύ συγκεκριμένους παρακάτω λόγους:

 

·           Η δημιουργία Α.Ε. του Δημοσίου, που για πρώτη φορά έκαναν την εμφάνισή τους πριν από μια επταετία περίπου, προβλήθηκε αρχικά σαν αναγκαιότητα για μεγάλης κλίμακας και εξειδικευμένα τεχνικά έργα (π.χ. Εγνατία) και στη συνέχεια για φορείς που η δραστηριότητά τους είναι παροχή υπηρεσιών σε ιδιωτικές επιχειρήσεις (π.χ. ΟΛΘ, ΟΛΠ). Ταυτόχρονα όμως στους παραπάνω περιελήφθησαν και φορείς που παρέχουν υπηρεσίες στο κοινωνικό σύνολο, όπως είναι η ύδρευση και η αποχέτευση (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), για τους οποίους το ΤΕΕ/ΤΚΜ αντέδρασε τεκμηριωμένα. Τα σχολικά κτίρια, ουδεμία σχέση έχουν με τα ανωτέρω, καθώς πρόκειται για τοπικής κλίμακας προγράμματα, με αντικείμενο συμβατικές μικρής κλίμακας κατασκευές, για τα οποία υπάρχει σημαντική εμπειρία δεκαετιών στις Δ/νσεις Τεχνικών Υπηρεσιών των Νομαρχιών.

·           Η αφαίρεση της ουσιαστικής αυτής αρμοδιότητας από τις Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες, τις οδηγεί αδικαιολόγητα στην περαιτέρω υποβάθμισή τους, παρά τις εκ του αντιθέτου εξαγγελίες της πολιτικής ηγεσίας, που αποδεικνύονται κενές περιεχομένου.

·           Η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με την ΟΣΚ Α.Ε., συνιστά απευθείας ανάθεση έργου που περιλαμβάνει και τη μελέτη των σχολικών κτιρίων, ενέργεια που αντιστρατεύεται στους κανόνες του ανταγωνισμού σε βάρος των ιδιωτικών μελετητικών γραφείων και συνιστά προνομιακή μεταχείριση μιας Ανώνυμης Εταιρίας.

·           Όλα τα παραπάνω, θα οδηγήσουν με βεβαιότητα, καθώς υπάρχει ήδη η εμπειρία, σε σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής των σχολικών κτιρίων, καθώς θα επιβαρυνθούν με τα πολύ μεγαλύτερα λειτουργικά έξοδα του νέου φορέα.

·           Το μοναδικό επιχείρημα που επικαλούνται οι αρμόδιοι, για τη συντόμευση του χρόνου υλοποίησης του συγκεκριμένου προγράμματος, είναι παραπλανητικό και αυθαίρετο, όπως έχει αποδειχθεί και από την εμπειρία των ήδη υφιστάμενων Α.Ε. (Εγνατία, ΕΥΑΘ, ΟΛΘ κλπ). Επισημαίνουμε ότι παρά τις υποσχέσεις του κ. Νομάρχη, έχει περάσει ένας χρόνος ήδη, χωρίς να ληφθεί κανένα μέτρο για την ενίσχυση της ΔΤΥ, ενώ για τη σύσταση και λειτουργία μιας θυγατρικής της ΟΣΚ Α.Ε. στη Θεσσαλονίκη θα απαιτηθεί τουλάχιστον ένας χρόνος ακόμη.       Για την επίκληση δε της «ευελιξίας» της ΟΣΚ Α.Ε. ως προς τις διαδικασίες απαλλοτρίωσης-αγοράς οικοπέδων, αντιπαραθέτουμε την πρότασή μας για ανάλογες θεσμικές ρυθμίσεις που μπορούν να θεσπιστούν και για τις Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες, σε ότι αφορά τα προγράμματα σχολικής στέγης.

 

       Για όλους τους παραπάνω λόγους, η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ καλεί τους αρμόδιους Υπουργούς της Κυβέρνησης και το Νομάρχη Θεσσαλονίκης που θα εκλεγεί στις προσεχείς εκλογές, να αναθεωρήσουν τα σχέδια αυτά που προβάλλονται για να καλύψουν ανεπάρκειες και να εξυπηρετήσουν πελατειακές σχέσεις μέσω προσλήψεων-διορισμών σε νέους φορείς, που συνιστούν παραδιοίκηση, υποβαθμίζουν δε ακόμη περισσότερο τη Δημόσια Διοίκηση και το Β΄ Βαθμό Τ.Α., με πρωτοβουλίες μάλιστα των αιρετών εκπροσώπων της.

 

 

 

Για τη Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΚΜ

Ο Πρόεδρος

 

 

 

 

Σάκης Τζακόπουλος


ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ

 

1.      κ. Κ. Σκανδαλίδη, Υπουργό ΥΠΕΣΔΑ

2.      κ. Π. Ευθυμίου Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

3.      κ. Ν. Γκεσούλη, Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

4.      κ. Η. Λιακόπουλο Γεν. Γραμματέα Περιφέρειας Κ.Μ.

5.      κ. Κ. Παπαδόπουλο Νομάρχη Θεσσαλονίκης

6.      κ.κ. Υποψηφίους Νομάρχες Θεσσαλονίκης (Ψωμιάδης, Τρεμόπουλος, Ρόκος, Χατζησάββας)

7.      κ.κ. Βουλευτές Ν. Θεσσαλονίκης

8.      Νομαρχιακό Συμβούλιο Ν.Α.Θ.

9.      ΤΕΕ, Ενημερωτικό Δελτίο, Τεχνογράφημα

10.  Δ.Τ.Υ. Ν.Α. Θεσσαλονίκης

11.  Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ και ΕΜΔΥΔΑΣ Κ.Μ.

12.  ΣΜΕΔΕΚΕΜ · ΣΠΕΔΕΚΕΜ

13.  Μ.Μ.Ε.

14.  ΟΣΚ Α.Ε. (Αθήνα)

15.  ΤΕΔΚ Ν. Θεσσαλονίκης