ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

 ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 8104/18.12.2002

                                                           

 

Δ Ε Λ Τ Ι Ο   Τ Υ Π Ο Υ

 

                                                

Τελειώνουν τα «ψέμματα»

για το Μετρό

 

 

Σε οριακό σημείο βρίσκεται το πολυσυζητημένο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς στις 31/12/ 2002 εξαντλείται η τελευταία παράταση της σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της αναδόχου κοινοπραξίας.

To TEE/TKM, το οποίο παρακολουθεί το έργο σε όλα τα μέχρι σήμερα προπαρασκευαστικά στάδιά του και έχει επανειλημμένως με υπεύθυνη τεκμηρίωση τοποθετηθεί, υποχρεούται, να επισημάνει τα κάτωθι, καθώς διαπιστώνεται ότι το θέμα απασχολεί την ευρύτερη κοινή γνώμη της Θεσσαλονίκης.

 

Η μακρά και πολυκύμαντη υπόθεση του Μετρό Θεσσαλονίκης φαίνεται να οδηγείται σε αδιέξοδο, τουλάχιστον σε σχέση με την καταληκτική ημερομηνία της 31ης Δεκεμβρίου 2002. Στο συμπέρασμα αυτό οδηγεί και η άρνηση ( στα τέλη Νοεμβρίου) του Ευρωπαίου Επιτρόπου κ. Bolkenstain , υπευθύνου για ζητήματα ανταγωνισμού και εσωτερικής αγοράς, να επισπευσθεί η χορήγηση του εγγράφου που θα βεβαιεί ότι δεν υπήρξαν παραβιάσεις των κανόνων ανταγωνισμού. Η χορήγηση του εγγράφου αυτού (clearance) είναι κρίσιμη καθώς θα ανοίξει το δρόμο για την υποβολή του χρηματοδοτικού σχεδίου του έργου, από την ανάδοχο κοινοπραξία.

Έτσι, ο χρόνος έχει ουσιαστικά εξαντληθεί για την ολοκλήρωση του χρηματοδοτικού σχεδίου οπότε, με την εκπνοή της παράτασης της σύμβασης, δύο «λύσεις» υπάρχουν, εφόσον βεβαίως θεωρηθεί  ακλόνητη η πολιτική βούληση για την εκτέλεση του μεγάλου αυτού έργου:

Ή θα πρέπει η κυβέρνηση να επαναφέρει το θέμα προς συζήτηση στην Βουλή , προκειμένου να παραταθεί  η σύμβαση και να  ορισθούν τα  νέα χρηματοδοτικά δεδομένα του έργου (π.χ. το ελληνικό δημόσιο να αναλάβει το κόστος των πρόσθετων εγγυήσεων)

Ή θα πρέπει να καταργηθεί η σύμβαση και επαναδημοπρατηθεί το έργο

Ποιο όμως είναι το χρονικό της «περιπέτειας» που ακούει στο όνομα  Μετρό Θεσσαλονίκης, ενός από τα μεγάλα έργα υποδομών για την πόλη, που εξαγγέλθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980;

 

Η σύμβαση παραχώρησης του ελληνικού δημοσίου με την Γαλλική Εταιρεία BOUYGUES υπογράφηκε την 5-2-1999 και κυρώθηκε με τον Ν.2714/99. Σαν ημερομηνία έναρξης ισχύος της οριζόταν η 5-6-2000, χρονολογία κατά την οποία έπρεπε να έχουν εκτελεσθεί οι πρόδρομες εργασίες, να έχει ολοκληρωθεί η οριστική μελέτη και να έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου . Η τελευταία παράταση της σύμβασης λήγει στις  31-12-2002.

 

Τελικώς, όπως είναι γνωστό, με καθυστέρηση δύο χρόνων, στις 30-6-2002, κατατέθηκαν από την ανάδοχη Κ/Ξ τα στοιχεία που ζητήθηκαν από την ΕΤΕπ, τα οποία αφορούσαν τις απαιτούμενες εγγυήσεις ώστε να καταστεί δυνατή η έγκριση  του δανείου.

 

 Το ΤΕΕ/ΤΚΜ , όπως έχει δια του προέδρου του τονισθεί, θεωρεί ότι:

·        Το έργο έπρεπε πριν 10 χρόνια να χρηματοδοτηθεί με βάση ένα βιώσιμο οικονομικό μοντέλο. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ είχε προτείνει την χρηματοδότηση όλου του έργου από το ελληνικό δημόσιο . Σε διαφορετική περίπτωση είχε προτείνει το σχεδιασμό του κατά τρόπο  τέτοιο , ώστε η λειτουργία του να αποδεικνύει τη βιωσιμότητα της σύμβασης στην παραχωρησιούχο Κ/Ξ.

·        Μέχρι σήμερα  το ελληνικό δημόσιο δεν μπόρεσε να αποδείξει την βιωσιμότητα της σύμβασης με τον ανάδοχο, έτσι ώστε το έργο να χρηματοδοτηθεί από την Ε.Τ.Επ.,

·        Το έργο έφτασε σήμερα σε οριακό σημείο και η όποια πολιτική απόφαση θα επικεντρωθεί στις δύο ανωτέρω περιγραφείσες λύσεις, δηλαδή είτε στην  παράταση της σύμβασης με ορισμό  των νέων χρηματοδοτικών δεδομένων του έργου, είτε στην κατάργηση της σύμβασης και επαναδημοπράτηση του έργου.

 

 

Από το Γραφείο Τύπου του ΤΕΕ/ΤΚΜ

 

Τα Δελτία Τύπου του ΤΕΕ/ΤΚΜ καταχωρούνται στην ιστοσελίδα του Τμήματος, www.tkm.tee.gr, στο link , Οργάνωση Υπηρεσιών/Γραφείο Τύπου.