ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

 ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 359/23.1.2001

 

 

 

 

Δ Ε Λ Τ Ι Ο     Τ Υ Π Ο Υ

 

Ελλείψεις και προβλήματα στις τεχνικές υπηρεσίες της Κεντρικής Μακεδονίας

 

 

 

       Προβληματική είναι η λειτουργία των τεχνικών υπηρεσιών των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας εξαιτίας των μεγάλων ελλείψεων που υπάρχουν τόσο σε έμψυχο δυναμικό όσο και σε απαιτούμενα μέσα. Η κατάσταση γίνεται ακόμη δυσκολότερη εξαιτίας της αναποτελεσματικής οργάνωσης, της ανεπάρκειας χώρων στέγασης και της έλλειψης εκπαίδευσης / κατάρτισης του προσωπικού στις σύγχρονες τεχνολογίες.

       Τα ανωτέρω προέκυψαν από μελέτη που έκανε ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ στους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, εξαιρουμένου του νομού Θεσσαλονίκης ύστερα από έγγραφη εισήγηση του Προέδρου του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γιάννη Αικατερινάρη. Σκοπός της έρευνας ήταν η εξαγωγή συμπερασμάτων για την υποβολή προτάσεων προς τα υπουργεία, για την καλύτερη λειτουργία των τεχνικών υπηρεσιών, όπως επίσης η διευκόλυνση του μηχανικού στην άσκηση επαγγέλματός του.

       Η ομάδα εργασίας για καθένα από τους έξι νομούς συγκέντρωσε υλικό με το οποίο καταγράφει: Το υπάρχον προσωπικό, το αναγκαίο ή προβλεπόμενο προσωπικό, τον υπάρχοντα εξοπλισμό σε hardware και software αλλά και τον αναγκαίο. Επίσης καταγράφει τα προβλήματα που υπάρχουν, όπως όμως και τις απόψεις των εργαζομένων στις τεχνικές υπηρεσίες.

       Συμπερασματικά τα γενικά προβλήματα που εντοπίστηκαν είναι τα ακόλουθα:

 

·         Η γενική έλλειψη σε προσωπικό που έχει καταγραφεί σε όλους τους νομούς και σε όλες σχεδόν τις υπηρεσίες τους. Οι ελλείψεις αυτές αναφέρονται σε σχέση με το προβλεπόμενο προσωπικό σύμφωνα με τα αντίστοιχα οργανογράμματα, είτε σε εκτιμήσεις προϊσταμένων για την κατά την κρίση τους εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών τους.

·         Οι πολύ αργές διαδικασίες προσλήψεων μέσω του ΑΣΕΠ. Έτσι αργούν οι προσλήψεις ·αντικαταστάσεις προσωπικού λόγω συνταξιοδότησης- και δεν είναι δυνατή η εκπαίδευση και προετοιμασία των νέων υπαλλήλων για να αναλάβουν υπηρεσία. Επίσης, είναι συχνό το φαινόμενο να καλύπτονται λειτουργικές ανάγκες με συμβάσεις έργου εξωτερικών συνεργατών, με διάφορους τρόπους.

·         Οι ανεπαρκείς χώροι στέγασης των υπηρεσιών που αλλού είναι λιγότερο προβληματικοί (ιδιόκτητα κτίρια κυρίως δήμων), αλλού αντιμετωπίζονται  με μετεγκατάσταση (ΔΤΥΝΑ Ημαθίας) και αλλού παίρνουν μεγαλύτερες διαστάεις (νομός Χαλκιδικής) αφού πολύ λίγες υπηρεσίες στεγάζονται σε ιδιόκτητα κτίρια. Πάντως μόνιμο πρόβλημα χώρων αρχείου υπάρχει σχεδόν σε όλες τις υπηρεσίες και κυρίως σε αυτές όπου συγκεντρώνονται πολλοί και ογκώδεις φάκελοι (φάκελοι οικοδομικών αδειών σε Πολεοδομίες, φάκελοι παρακολούθησης έργων σε Δ.Τ.Υ. ή Τ.Υ.Δ.Κ.).

·         Η υποδομή σε ηλεκτρονικά συστήματα είναι ελλιπής. Οι Η/Υ δεν είναι επαρκείς, καμιά φορά ούτε για την διεκπεραίωση των εγγράφων. Επίσης δεν υπάρχουν πιστώσεις για επιμόρφωση του προσωπικού αρχικά στα βασικά θέματα χρήσης των υπολογιστών και ακόμη σε ειδικά τεχνικά προγράμματα και μερικές φορές Η/Υ βρίσκονται σε αχρηστία λόγω μη εκπαιδευμένου προσωπικού. Δεν υπάρχουν ειδικά τεχνικά προγράμματα είτε για διεκπεραίωση, είτε για έλεγχο μελετών (σχεδιαστικά, υπολογιστικά, δημοσίων έργων, κτηματολογίου, ελέγχου αμοιβών). Προτάθηκε επίσης να γίνει μια πανελλαδική μελέτη στην οποία να προτείνονται τρόποι μηχανοργάνωσης, κωδικοποίησης, αρχειοθέτησης, διεκπεραίωσης σε ηλεκτρονική μορφή ώστε να υπάρχει ενιαίο σύστημα παντού και να είναι πιο εύκολη η παρέμβαση και βελτίωσή του.

·         Η στελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών των νεοσύστατων Δήμων που προέκυψαν από το νόμο Καποδίστρια είναι στοιχειώδης έως ανύπαρκτη. Αποτέλεσμα αυτών είναι οι τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων αυτών να μην λειτουργούν ή ακόμη και να μην υπάρχουν με αποτέλεσμα να εξυπηρετούνται από τις Τ.Υ.Δ.Κ. (Τεχνική Υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων). Οι Τ.Υ.Δ.Κ. όμως των νομών έχουν και αυτές πολλές ελλείψεις σε όλα τα επίπεδα ·προσωπικό, χώροι, υλικοτεχνική υποδομή- αλλά οι ελλείψεις αυτές δεν ικανοποιούνται με δεδομένο ότι η ύπαρξή τους και η λειτουργία τους θα πάψουν όταν οι Δήμοι θα συγκροτήσουν τεχνικές υπηρεσίες. Έτσι αυτή τη στιγμή οι Τ.Υ.Δ.Κ. δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες ούτε να κάνουν μελέτες. Διαπιστώνονται καθυστερήσεις στις δημοπρασίες και σε θέματα διεκπεραίωσης.

·         Η πολυνομία αλλά η έλλειψη εκσυγχρονισμού ορισμένων νόμων ταλαιπωρεί τις Τεχνικές Υπηρεσίες. Προτάθηκε η κωδικοποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας αρμοδιότητας μηχανικού και η πρόσβαση σε αυτήν μέσω του ηλεκτρονικού διαδικτύου.

·         Οι πολλές και διαφορετικές αρμοδιότητες των υπαλλήλων οι οποίοι έτσι δεν μπορούν να ειδικευτούν σε ένα αντικείμενο. Σε αυτό το πλαίσιο προτάθηκε να σταματήσουν οι υπηρεσίες να κάνουν μελέτες και αυτές να ανατίθενται σε ιδιώτες καθώς και η υπηρεσία να έχει μόνο ελεγκτικό ρόλο.

 

Προτείνονται :

 

-        Η καλύτερη οργάνωση των υπηρεσιών που υπάρχουν και οι αναγκαίες αλλαγές στη δομή τους ανάλογα με τις επιμέρους ανάγκες σε κάθε νομό. Να προχωρήσουν οι αναγκαίες πολλές φορές συγχωνεύσεις ή διαχωρισμοί τμημάτων, η αλλαγή αρμοδιοτήτων κλπ (Πολεοδομικά γραφεία, Τμήμα Περιβάλλοντος, Τμήμα Βιομηχανίας).

-        Ειδικότερα για το περιβάλλον και την προστασία του, πρέπει να υπάρχει μια υπηρεσία σε κάθε νομό, κατάλληλα στελεχωμένη, που να ασχολείται με τον ευαίσθητο αυτό τομέα.

Με το δεδομένο άλλωστε ότι, η νομοθεσία μεταβάλλεται και βελτιώνεται συχνά, οι υπάλληλοι πρέπει να είναι καταρτισμένοι και με συνεχή επιμόρφωση στα ειδικά προβλήματα.

 

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται η καταγραφή, σε επόμενη φάση της υφιστάμενης κατάστασης των τεχνικών υπηρεσιών στο νομό Θεσσαλονίκης.

 

                                                                  Από το Γραφείο Τύπου του ΤΕΕ/ΤΚΜ