ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Αρ. Πρωτ. 4276/4.9.2001

Δ Ε ΛΤ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ

66η ΔΕΘ. ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΕ/ΤΚΜ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ κ. ΣΗΜΙΤΗ

Η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ, με την ευκαιρία της έλευσης του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια της 66ης Δ.Ε.Θ., τονίζει για μία ακόμη φορά ό,τι αυτό που απαιτείται για να εκτελεσθούν τα μεγάλα έργα, υπερτοπικού χαρακτήρα, που απαράδεκτα καθυστερούν αν και έχουν κριθεί ως μείζονος σημασίας, είναι η επίδειξη πολιτικής βούλησης. Οι τοπικοί φορείς στο σύνολό τους υποστηρίζουν την πραγματοποίησή τους, άρα αυτό που απαιτείται είναι η υπέρβαση του εντοπισμένου ελλείμματος πολιτικής βούλησης.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γιάννης Οικονομίδης, κατά τη συνέντευξη Τύπου, τόνισε ότι ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην προώθηση και εκτέλεση των συγκοινωνιακών έργων. «Επιδίωξή μας είναι», είπε ο κ. Οικονομίδης «τα έργα αυτά να ενταχθούν στο χρονοδιάγραμμα των Ολυμπιακών έργων, με χρονικό ορίζοντα περάτωσης το 2004».

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ πιστεύει ότι δεν χρειάζονται άλλες εξαγγελίες κιΆ όταν αυτές γίνονται πρέπει να υποστηρίζονται από μελέτες και διασφαλισμένους πόρους, διότι μόνον τότε θα συμβάλλουν στην αξιοπιστία του πολιτικού λόγου. Τα στοιχεία και η εμπειρία δείχνουν ότι, ακόμη και αν επισπευσθούν οι διαδικασίες, ο χρόνος υλοποίησης των μεγάλων έργων της περιοχής θα βρίσκεται πολύ κοντά στο 2005, ενώ η ολοκλήρωση του Μετρό και της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας, θα πλησιάσει το 2010.

Το έργο του ΜΕΤΡΟ, έχει φθάσει στο πλέον κρίσιμο σημείο του. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ είχε επισημάνει τις ανεπάρκειες και τα προβλήματα που υπήρχαν στο διαγωνισμό και στη σύμβαση ανάθεσης. Ωστόσο, δεν μπορεί να χαθεί και άλλος χρόνος για ένα έργο που δρομολογήθηκε στις αρχές του ΄90 . Τώρα ή ποτέ, αν οι εργασίες δεν αρχίσουν άμεσα το ΜΕΤΡΟ θα μείνει ανεκπλήρωτη υπόσχεση, στερώντας την πόλη από ένα βασικότατο έργο συγκοινωνιακής υποδομής.

Μετά την ανακοίνωση για απεμπλοκή της χρηματοδότησης του έργου, που έγινε, παραμονές της επίσκεψης του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη!!!, το ΤΕΕ/ΤΚΜ, αναμένει να αρχίσουν οι εργασίες το 2002 και ζητάει να λυθούν άμεσα τα τεχνικά προβλήματα του έργου, τα οποία είχε έγκαιρα εντοπίσει πριν την υπογραφή της σύμβασης, όπως η συνάντηση της σήραγγας με τον κεντρικό αποχετευτικό αγωγό, η διάνοιξη με ολική διάτρηση κ.αλ.

Επίσης, εμμένει στο να αναληφθεί από την κυβέρνηση η δέσμευση για τις επεκτάσεις του Μετρό προς την ανατολική Θεσσαλονίκη και τις δυτικές συνοικίες του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Το άλλο μείζον συγκοινωνιακό έργο, είναι αυτό της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας με τα συνοδά πάρκιγκ. Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 95 δισ., είναι ώριμο μελετητικά και έχει κριθεί ως απολύτως αναγκαίο για την πόλη εδώ και μία 15ετία. Το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να αναλάβει το κόστος υλοποίησής του ή στην περίπτωση που προκύψει ρεαλιστικό σενάριο αυτοχρηματοδότησης η κρατική συμμετοχή να είναι ίση με το 35% του κόστους.

Επίσης, τονίσθηκε ότι πρέπει να επιταχυνθεί η εκτέλεση και των σημαντικών συγκοινωνιακών έργων, που θα ολοκληρώσουν τις απαιτήσεις του Γενικού Συγκοινωνιακού Σχεδίου Μείζονος Θεσσαλονίκης, όπως: Οι κόμβοι της εξωτερικής περιφερειακής (Κ1-Κ5) και ανατολικής περιφερειακής (Κ6-Κ9). Ολοκλήρωση της Δυτικής εισόδου της πόλης. Σύνδεση αεροδρομίου με Ε.Ο. Θεσσαλονίκης · Ν. Μουδανιών κ.αλ.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ επεσήμανε ότι το Επιμελητήριο, που εκπροσωπεί τον τεχνικό κόσμο, παράγοντα με δυναμική και καθοριστική συμμετοχή στην αναπτυξιακή πορεία του τόπου, εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του για την κατάσταση που επικρατεί στη δημόσια διοίκηση και ιδιαίτερα στις τεχνικές υπηρεσίες λέγοντας ότι δεν χρειαζόμαστε «λιγότερο κράτος» αλλά «αποτελεσματικότερο κράτος». Καυτηρίασε την πολιτική της κεντρικής διοίκησης που οδηγεί σε αποψίλωση των δημοσίων τεχνικών υπηρεσιών από ικανά στελέχη, τα οποία μετακινούνται στις ανώνυμες εταιρείες του δημοσίου. Ως αποτέλεσμα , οι δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς ουσιαστικά εργαλεία άσκησης διοίκησης και χωρίς την αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή, δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο μεγάλο έργο που τους ανατίθεται.

Ο κ. Οικονομίδης κατήγγειλε ότι δεν αντιμετωπίζονται με την απαιτούμενη σοβαρότητα ζητήματα δημιουργίας υποδομών ποιότητας και ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της παραγωγής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Ελληνικό Ινστιτούτο Μετρολογίας , ο μόνος φορέας ποιότητας με έδρα τη Θεσσαλονίκη, το οποίο έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του, χωρίς ουσιαστική χρηματοδότηση για την κάλυψη μισθών και δαπανών, όταν για τη δημιουργία του επενδύθηκαν περί τα 10 δισ. δρχ.

Το Επιμελητήριο, προσέθεσε ο κ. Οικονομίδης, έχει τεκμηριωμένες θέσεις για όλα τα σημαντικά αναπτυξιακά ζητήματα που αφορούν την Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή, τις οποίες και έχει καταθέσει δημόσια. Υποστηρίζει δε, ότι για να λειτουργήσει αποδοτικότερα ο ιδιωτικός τομέας χρειάζεται να έχει απέναντί του, μία σύγχρονη, ισχυρή και αποδοτική κρατική μηχανή.

Σε ό,τι αφορά τις μετοχοποιήσεις/ιδιωτικοποιήσεις των ΕΥΑΘ A.E. και HELEXPO A.E., ο κ. Οικονομίδης είπε χαρακτηριστικά, συνοψίζοντας τις θέσεις ΤΕΕ/ΤΚΜ που έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί. « Ο τρόπος εισαγωγής της ΕΥΑΘ στο Χρηματιστήριο, οδήγησε σε ιδιωτικοποίηση των κερδών της εταιρείας, ενώ σε καμία περίπτωση δεν οδηγεί σε διασφάλιση του ελληνικού δημοσίου, με την ΕΥΑΘ Παγίων να αναλαμβάνει το βάρος όλων των επενδύσεων».

Για την μετοχοποίηση της «ΗΕLEXPO» επεσήμανε ότι το θέμα θα πρέπει να αντιμετωπισθεί με τη δέουσα σοβαρότητα και χωρίς συναισθηματική φόρτιση από τους τοπικούς φορείς. Η σύνθεση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας -στο οποίο θα πρέπει να μετέχουν τοπικοί φορείς και δη η Τοπική Αυτοδιοίκηση- θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να είναι δυνατή η λήψη αποφάσεων με επιχειρηματικά κριτήρια.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κατέληξε λέγοντας ότι απαιτείται εγρήγορση και παρακολούθηση όλων των θεμάτων που συνδέονται με τα έργα υποδομής και την αναπτυξιακή πορεία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς ο χρόνος που χάνεται δεν ανακτάται. Στο πλαίσιο αυτό ανέλαβε την δέσμευση, να παρακολουθείται από το ΤΕΕ/ΤΚΜ το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης των μεγάλων έργων και να ενημερώνεται η κοινή γνώμη.

Στη συνέντευξή παρέστησαν από πλευράς ΤΕΕ/ΤΚΜ ο πρόεδρος της Αντιπροσωπείας του Τμήματος κ. Δ. Κωτούλας , όπως επίσης ο αντιπρόεδρος της Δ.Ε. κ. Θ. Τζακόπουλος, ο γεν. γραμματέας κ. Β. Μπούρας και τα μέλη Π. Ράλλη, Β. Αδαμογιάννης, Γ. Αικατερινάρης, Κ. Σοϊλεμετζίδου και Α. Κουράκης.

Από το Γραφείο Τύπου του ΤΕΕ/ΤΚΜ