Με πολλά κενά το νομοσχέδιο

για τις αδειοδοτήσεις

των μεταποιητικών επιχειρήσεων

Πολλά κενά εντοπίζονται από το ΤΕΕ/ΤΚΜ στο σχέδιο νόμου για την απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου αδειοδότησης μεταποιητικών επιχειρήσεων. Η Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΚΜ, με έγγραφό της προς τον υπουργός Ανάπτυξης κ. Σιούφα και το Γ.Γ. Βιομηχανίας κ. Σπύρο Παπαδόπουλο επισημαίνει ότι στην έκδοση αδειών, πέραν των υπηρεσιών του Υπ. Αν. εμπλέκονται και άλλες υπηρεσίες και δη του ΥΠΕΧΩΔΕ, κάτι που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη αν στόχος είναι η αντιμετώπιση των καθυστερήσεων στις διαδικασίες αδειοδότησης.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ καλεί την ηγεσία του Υπ.Αν να εξετάσει τις προτάσεις του Επιμελητηρίου σε διάλογο μαζί του, πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή.

Μάλιστα το ΤΕΕ/ΤΚΜ, το οποίο μετά από πρόταση της Μόνιμης Επιτροπής Βιομηχανίας, Τεχνολογίας, Δικτύων, Υλικών & Τηλεπικοινωνιών ομάδα εργασίας με στόχο τη σε βάθος διερεύνηση του θέματος, επισημαίνει προς τον Υπουργό τα εξής:

Σύμφωνα με την μελέτη της ανωτέρω Ο.Ε., οι αιτίες που καθυστερούν τον επενδυτή-πολίτη κατά σειρά καθυστέρησης είναι:

· Η έκδοση περιβαλλοντικών αδειών

· Οι πολεοδομικές εγκρίσεις

· Η πυροσβεστική υπηρεσία

· Ο εξορθολογισμός των διαδικασιών στο σύνολό τους

Συνεπώς λαμβάνοντας υπόψη ότι η κύρια αιτία καθυστέρησης των διαδικασιών αδειοδότησης δεν είναι μόνο οι υπηρεσίες του ΥΠΑΝ αλλά και άλλες υπηρεσίες όπως του ΥΠΕΧΩΔΕ, η Πυροσβεστική κλπ, το ΤΕΕ/ΤΚΜ υποστηρίζει ότι το σχέδιο νόμου δεν μπορεί να επιτύχει τους στόχους που περιγράφονται στην αιτιολογημένη έκθεση.

Επιπρόσθετα, όπως επισημαίνεται, η διοικητική οργάνωση που προτείνεται από το σχέδιο νόμου, ως απαιτούμενη για τη λειτουργία του προτεινόμενου συστήματος, προβληματίζει αφενός για τον τρόπο συντονισμού με τα συναρμόδια υπουργεία (απαιτείται η έκδοση σχετικών ΚΥΑ) και αφετέρου για τη στελέχωση και υποστήριξη σε μικρές νομαρχίες πέραν της Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ , μετά από λεπτομερή εξέταση του σχεδίου νόμου, σημειώνει τα θετικά σημεία του, τα αρνητικά και υποβάλλει και την πρότασή του προς το Υπουργείο:

Στα θετικά σημεία της πρότασης καταγράφονται:

1. Η αύξηση της ισχύος των εργαστηρίων που απαλλάσσονται από την άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας.

2. Διευκολύνεται η άδεια εγκατάστασης γιατί ένα μεγάλο μέρος δικαιολογητικών μεταφέρονται από την άδεια εγκατάστασης στην άδεια λειτουργίας.

3. Απαλλαγή έγκρισης μελέτης πυρασφάλειας για την έκδοση της άδειας εγκατάστασης.

4. Οργάνωση των Διευθύνσεων Ανάπτυξης και συγκέντρωσης των διαδικασιών σε ένα σημείο.

Στα αρνητικά σημεία καταγράφονται:

1. Δεν καταργείται στην ουσία κανένα δικαιολογητικό. Απλώς αυτά είτε μεταφέρονται σε επόμενο στάδιο της διαδικασίας (από την άδεια εγκατάστασης στην άδεια λειτουργίας) είτε ζητούνται από άλλες υπηρεσίες αντί του ΥΠΑΝ.

2. Δεν υπάρχει ουσιαστική μείωση του συνολικού χρόνου αδειοδότησης επιχειρήσεων καθώς οι σημαντικές καθυστερήσεις παρατηρούνται κύρια στην περιβαλλοντική και πολεοδομική αδειοδότηση όπου δεν σημειώνονται μεταβολές με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου.

3. Δεν σχετίζεται η άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας επιχείρησης με την ασφάλεια και υγιεινή της εργασίας με βάση την εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ εξέτασε επίσης τα παραδείγματα που αναφέρονται στην διαδικασία αδειοδότησης επιχειρήσεων και πιστεύει ότι αυτά δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, καθώς στην επεξήγηση των μεταβολών που θα ισχύσουν με το νέο καθεστώς δεν περιλαμβάνονται διαδικασίες οι οποίες δεν καταργούνται όπως π.χ χρήσεις γης, περιβαλλοντική αδειoδότηση, οικοδομική άδεια κτλ σημεία αδειοδότησης τα οποία ουσιαστικά δημιουργούν τους χρόνους καθυστέρησης.

Επίσης στα σχετικά παραδείγματα δεν εξετάζεται η διαδικασία αδειοδότησης λαμβάνοντας υπόψη τα απαιτούμενα των συναρμόδιων υπουργείων με αποτέλεσμα το τελικό αποτέλεσμα όσον αφορά τον απαιτούμενο χρόνο αδειοδότησης να είναι πλασματικό γιατί αφορά αποκλειστικά τις διαδικασίες του ΥΠΑΝ και όχι το σύνολο της διαδικασίας μέχρι το σημείο που η επιχείρηση έχει νόμιμη άδεια να διαθέσει το προϊόν της.

Όσον αφορά τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να συνεχίζουν την λειτουργία τους ακόμη και στην περίπτωση μεταβολής της χρήσης γης, πιστεύουμε ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή καθώς απαιτείται α) χαρτογράφηση των επιχειρήσεων που λειτουργούν σε σχετικά καθεστώτα β) χαρτογράφηση της κατάστασης της ρύπανσης που προκαλούν, γιατί πιθανόν σε αυτές τις επιχειρήσεις θα πρέπει να επιβάλλονται ειδικοί όροι λειτουργίας και αυστηρότεροι έλεγχοι.

Τέλος, διαπιστώνεται για μια ακόμη φορά ότι η πολιτεία προσπαθεί να μεταθέσει την ευθύνη ερμηνείας των νόμων στον μηχανικό που ανέλαβε την έκδοση της άδειας. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ επιμένει ότι η ευθύνη του μηχανικού στην εγκατάσταση και λειτουργία των επιχειρήσεων θα πρέπει να περιορίζεται στο γνωστικό του αντικείμενο και μέχρι την εφαρμογή των κωδίκων. Συνεπώς δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός ο ορισμός προστίμων σε μηχανικούς για ψευδείς δηλώσεις, σε διαδικασίες που δεν μπορεί να ελέγξει.

Συμπερασματικά το ΤΕΕ/ΤΚΜ πιστεύει ότι είναι αδύνατον να επέλθει πρόοδος με επιλογές που αγνοούν τον θεσμοθετημένο σύμβουλό της πολιτείας και αν πραγματικά το ΥΠΑΝ επιθυμεί την μείωση του χρόνου αδειοδότησης επιχειρήσεων προτείνει, πριν τη συζήτηση του νόμου στη βουλή, την έναρξη διαλόγου, με βάση τη συγκεκριμένη πρόταση.