Ψηφιακές Τοπο-γραφίες:Μία νέα προσέγγιση στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό

Οι «Ψηφιακές Τοπο- γραφίες», είναι μία απόλυτα πρωτότυπη αρχιτεκτονική έκθεση, η οποία, μέσα σε μία πειραματική εγκατάσταση, αναλαμβάνει να παρουσιάσει 13 ερευνητικές μελέτες , που με τη σειρά τους και με τη χρήση των ψηφιακών μέσων αποδεικνύουν ότι ο υπολογιστής και τα λογισμικά προγράμματα δεν αποτελούν μόνο νέα μέσα απεικόνισης του χώρου, αλλά και καινούργιες πρακτικές και φιλοσοφίες σχεδιασμού.

Την έκθεση συνδιοργανώνουν το ΤΕΕ/ΤΚΜ, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης και η HELEXPO Α.Ε., στο πλαίσιο της φετινής κλαδικής τεχνικής έκθεσης Infacoma και, τα εγκαίνιά της θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου, στις 7 μ.μ. στο περίπτερο ‘2’ του εκθεσιακού κέντρου της Δ.Ε.Θ. Την έκθεση θα παρουσιάσει ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, επίκουρος καθηγητής της Σχολής Αρχιτεκτονικής του Ε.Μ.Π.

Στην έκθεση μετέχουν με ερευνητικές μελέτες οι : Γιώτα Αδηλενίδου, Σμαρώ Κιρμελίδου, Μαριλένα Κοσμίδου, Αιμιλία Κοτζαμάνη, Ρουμπίνη Μακρίδου, Χριστίνα Σπηλιώτη, Τάσος Τέλλιος, Άγγελος Φλώρος, Λίδα Χαρσούλη και Yass Mostashari, η ομάδα D-rive, η ομάδα ΝΑ, η ομάδα +RAMTV και η ομάδα Τ-4.

Οι μελέτες των παραπάνω ατόμων και ομάδων είναι αποτέλεσμα έρευνας σε πέντε διεθνώς αναγνωρισμένα πανεπιστήμια, στα : Αrchitectural Association , London, Βarlett, UCL, London, Berlage Institute, Rotterdam, Columbia University, New York, New York University, New York.

Ενδεικτικά, μερικές από τις ιδέες των προτάσεων που παρουσιάζονται στην έκθεση, αφορούν: Βιομορφική αρχιτεκτονική που μεταβάλλεται καθοδηγούμενη από συστήματα πρόσληψης και επεξεργασίας πληροφορίας (data driven forms). Λειτουργίες που δεν προκαθορίζονται από κτιριολογικά προγράμματα αλλά μέσα από τις επάλληλες διαδράσεις των χρηστών με το περιβάλλον τους. Διαφορικές επεκτάσεις και μεταβολές του εσωτερικού των κτιρίων. Ασάφεια στην τελική μορφή, με την μαθηματική της έννοια, καθώς δύναται να πάρει οποιαδήποτε τιμή μεταξύ 0 και 1 προκειμένου να προσαρμοστεί στις ειδικές απαιτήσεις του κατοίκου. Επέμβαση μέσα, και όχι επάνω ή έξω από τον πολεοδομικό ιστό, δηλαδή συνεχής διαπραγμάτευση με το ήδη υπάρχον και όχι ολοκληρωτική του αντικατάσταση με το ψηφιακό νέο. Εκκίνηση από εντοπισμένα προβλήματα καθημερινής επαφής με τον χώρο, προς το απρόσμενο.

Παρότι η οπτικοποίηση στην αρχιτεκτονική είναι πολύ σημαντική , επιχειρείται να μετατεθεί το κέντρο βάρους του ενδιαφέροντός της από την εικόνα και την λειτουργία. Νέες ιδέες και θεωρίες εμφανίζονται στο πεδίο της αρχιτεκτονικής σχετικές με τη θεωρία του χάους, τους γενετικούς αλγόριθμους από την εξέλιξη των ειδών στη βιολογία, τη τεχνητή νοημοσύνη και τη τεχνητή ζωή. Επίσης εξαιτίας των νέων λογισμικών προγραμμάτων, εκτός της Ευκλείδειας γεωμετρίας, και άλλα είδη γεωμετρίας γίνονται ευρέως γνωστά όπως η τοπολογία και η γεωμετρία των fractals.

Αυτά τα νέα πεδία ενδιαφέροντος έχουν νέα είδη αναπαραστάσεων τα οποία ανταποκρίνονται στην ανάγκη αναπαράστασης δυναμικών φαινομένων και μη γραμμικών συστημάτων, παραγόμενων και μεταβαλλόμενων στη διάρκεια της ροής του χρόνου.

Παράλληλα με τη διοργάνωση της έκθεσης, εκδίδεται βιβλίο-κατάλογος ο οποίος θα περιλαμβάνει θεωρητικά κείμενα για τα ψηφιακά μέσα, από αρχιτέκτονες πανεπιστημίων και σχολών της Ελλάδας και του εξωτερικού καθώς και περιγραφή των ερευνητικών μελετών. Προσωρινά θα έχει το ρόλο του καταλόγου της έκθεσης, αλλά θα αποτελέσει και καταγραφή αυτής της νέας αρχιτεκτονικής αντίληψης.

Όσο για την πειραματική εγκατάσταση anima ta, που θα χρησιμοποιηθεί για την παρουσίαση των 13 ερευνητικών μελετών, σημειώνεται ότι μορφοποιήθηκε με τη χρήση νέων ψηφιακών τεχνικών και διαδικασιών σχεδιασμού , αποτελεί δε ένα διαφορετικό τρόπο έκθεσης και κατασκευής.

Η ψηφιακά γενόμενη εγκατάσταση καθώς και οι μελέτες που θα παρουσιαστούν στο φυσικό χώρο της έκθεσης, η ομότιτλη ψηφιακή ιστοσελίδα www.digitaltopo_graphies.gr στον κυβερνοχώρο και το τυπωμένο βιβλίο συνθέτουν ως σύνολο, τις «Ψηφιακές Τοπο-γραφίες» και ‘γράφουν το δικό τους νέο τόπο’ στο χώρο της αρχιτεκτονικής.

Η έκθεση θα λειτουργήσει για το διάστημα από 11 μέχρι 28 Φεβρουαρίου.